2018-10-22, 11:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jodå, permisar har han, iaf om man får tro på hans egna uppgifter:"Jag har det bra”, skriver Kim Marie Johansson i ett brev till Expressen.
”I torsdags var jag på permis då jag var och köpte en ny behå och åt på Frasses.”

”Och jag har precis kommit ut från en 14 månaders vålta på isol och sitter nu på en avd med 2 andra antagna vilket är kul. Man få vara glad för det lilla.”

Troligen handlar det om ledsagad permission (stackars krim-vårdare😧: fika på Frasses med en stolt KJ i ny bh).
Jag tror knappast de bryr sig. Det är ju inte femtiotalet längre där det kunde ses som mycket udda med män i kvinnlig gestalt.

Citat:
Ang villkorlig frigivning: KJ har ju tydligen dragit på sig en mängd disciplinära anmälningar under sin tid i fängelse och han nämner ju själv i brevet en 14 mån 'vålta' på isol; om det inte handlar om en placering i ensamhet på egen begäran så borde han ju ha gjort nåt hyfsat dumt för att hamna där så lång tid, mao så kan man ju tycka att tidpunkten för frigivning borde flyttas fram.
Men det är nog för mycket att hoppas på. KVV vill nog bli av med honom snarast möjligt.😐
Nej, 14 månader på isol talar för självvald isolering på grund av hot/annat -- inte misskötsel.
Citera
2018-10-22, 12:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag försöker inte bevisa att det komplicerade brottet slutfördes i lägenheten.

Andemeningen var att du med emfas hela tiden hävdat att eftersom kriminalteknikerna inte hittat blodspår i lägenheten så kan heller inte mordet begåtts där. Styckning sker med fördel utomhus.
I alla fall inte i lägenheter.

Citat:
Han kan ha badat. Sid 288:

Badkar blir smutsigare av bad än av dusch.

Jag vet inte hur det är med dina badvanor men det vanligaste är att man duschar av sig även efter ett bad.
Citera
2018-10-23, 16:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur många gånger har det tjafsats genom åren i tråden om förekomsten av bevisplantering generellt och i det här fallet?

Två grundläggande saker att påminna om:

1) Icke-existens kan kunskapsteoretiskt inte bevisas. Det är alltid den som påstår att något existerar som ska leda det i bevis, inte motparten. Quarrel har således fel på denna punkt och letspanic rätt och mycket mer är inte att säga om det.
Jag påstår inte att blodet har planterats, jag påstår att bevisplantering förekommer, och letspanic har medgett det. Alltså behöver jag inte bevisa att bevisplantering har skett. Var har jag fel?
Citat:
2) Glöm aldrig att idén om att någon planterat blod och liklukt i bakluckan på Kristoffers bil är en hjälphypotes som bygger på ett rent cirkelresonemang. Kristoffer har inget alibi och det finns inget annat som pekar mot hans oskuld än mer eller mindre kvasipsykologiska resonemang om att han inte är någon våldsam typ. På denna minst sagt ytterst skakiga grund har idén byggts: "Kristoffer är ingen mördare. Alltså måste nån ha smetat dit blodet dom hittade i hans bil". Det finns inga som helst bevis, inte minsta lilla iakttagelse som pekar mot att det skulle vara bevisplantering. Varken jag eller någon annan behöver således bevisa eller ens försöka argumentera för att bevisplantering INTE ägt rum. Inget stöder cirkelresonemanget om att det skulle ha ägt rum, alltså behöver vi inte tillmäta "teorin" minsta lilla värde.
Ditt cirkelresonemangresonemang är rent svammel. När det inte finns någon annan förklaring är den återstående den rätta. Inget annat än blodet visar att Kim är skyldig till mord, och det borde det finnas när en så oordentlig person utför ett så avancerat mord. Det finns ett stort utrymme för en alternativ gärningsman som utfört mordet och planterade blodet.
Citat:
Nej, därför att jag har inte fantiserat ihop någon egen teori som bygger på hjälphypoteser och går emot den som två eniga domstolar har kommit fram till och en tredje stött i så motto att den avslog en resningsansökan. Jag utgår från de faktiska bevisen och att blod och liklukt i bakluckan betyder att Vatchareeyas döda kropp eller delar av den har transporterats i bilen, eftersom ingen som helst bevisning som talar för motsatsen har förebringats. Jag utgår från att om ett stort antal saker som är obereonde av varandra talar emot en person så är det en långt mycket mer sannolik förklaring att personen är skyldig än att en närmast bisarr slump har packat ihop dem och fått det att se ut som att han är skyldig till brottet.
Nej, du utgår från att domstolarna har rätt. Men även om källan är myndigheter finns det anledning att vara källkritisk och tänka själv. Tingsrätten och hovrätten har utgått från samma undersökningsmaterial framställd av en polismyndighet som var piskad att lösa mordet. Bevis har förvanskats och undanhållits. Lyfte du ens på ögenbrynen när du fick veta att polisen/åklagaren har undanhållit 2435 sidor förundersökningsmateral från försvaret? Anade du inte ens då ugglor i mossen? Syftet var givetvis att försvåra för försvaret så polismyndigheten kunde lösa mordet i allmänhetens ögon, och utredande poliser kunde gå ut och fira.

Jag har visat att man ska bedöma detaljer innan man bedömer helheten, men det hoppar du över gång på gång och sätter in detaljerna i helheten först. Men om man studerar detaljerna först kvarstår bara en detalj, och jag har visat har bara en rimlig förklaring, blodplantering.
Citat:
Huruvida alternativ gärningsman rent rättsligt kunde uteslutas i detta mål är en legitim fråga, vilket jag flera gånger i tråden har erkänt. Gärningsbeskrivningen innehåller delvis besvärande luckor. Det är dock inte samma sak som att de facto komma fram till att det inte bara är teoretiskt möjligt utan också sannolikt att någon annan mördade Vatchareeya. Känd bevisning pekar fortfarande mot Kristoffer. Jag anser att den var tillräcklig för fällande dom också, även om det är något av ett fall på marginalen.
Inte bara gärningsbeskrivningen innehåller luckor, alternativa utredningar saknas. Känd bevisning är inte all bevisning. Fortfarande, när resningsansökan skrevs, var en del av förundersökningsmaterialet undanhållet advokat Kyrö.
Citat:
Det är synd men inte oväntat att du inte kan svara på frågan. Min uppfattning är fortfarande att du underkänner indicierna just för att de är indicier: De utgör inte direkta bevis för skuld och därför ligger det i deras natur att de kan förklaras bort en och en med mer eller mindre långsökta alternativförklaringar. Det blir då en skärande ologiskhet i alltihop när du säger dig godta indiciebevisning i andra fall och jag undrar om du inser detta själv. För mig är det uppenbart apropå att granska bevisen ett och ett först och helheten sen att du själv snarare har gjort motsatsen: Du beslöt dig rätt tidigt mentalt för att karatetränaren var en troligare gärningsman och all granskning av bevismaterialet efter det har utgått från den biasen och uppbådat en stor intellektuell energi och kreativitet för att hitta motförklaringar till precis allt som läggs Kristoffer till last.
Min tro till indicier bygger givetvis på hur starka de är. Misstänkta som ändrar sin historia, eller vars historia omöjligen kan förklara bort teknisk bevisning är jag skeptisk mot. Kim ändrade sin historia på en punkt för att han inte ville berätta att han körde rattfull, och det är bara blodet i bagageutrymmet som hans historia inte kan förklara bort. Han förklarade tejpen i badrummet med att den måste vara planterad. Men så var det inte, den naturliga förklaringen är att Vatchareeya glömde den där då hon skadad i benet när kom hem till honom efter en karateträning 21 januari och övernattade. Men Kim ändrade inte sin historia, han spekulerade om att tejpen var planterad och det fick han skit för, särskilt av målsägandebiträdet som var en mästare i att ifrågasätta hans spekulationer istället för att söka sanningen. Hon fick hans spekulationer att framstå som lögner, en utstuderad strategi.
Citat:
Enskilda indicier kan vara missledande, det har jag hela tiden sagt. Det finns t ex en möjlighet att raderingen av kontaktinformationen skedde FÖRE mordet. Att Kristoffer i vredesmod efter ett bråk dem emellan tog bort den. Frågan är bara vad som är mest sannolikt: Att varenda indicium är felaktigt/falskt/missledande/en tillfällighet eller att eventuellt ett par stycken är det.
Även nu bedömer du helheten innan du bedömer detaljerna och får dem att passa in i helheten. Det är det professor Diesen varnar för.

Om du betraktar detaljen i ditt exempel först upptäcker du att Kim, redan när han lämnade ifrån sig mobilen, sa att SMS var lätta att återskapa. Dessutom innehöll SMS:en inget besvärande. Så då passar inte detaljen in i helheten längre.
Citera
2018-10-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Vanligtvis stämmer man träff per telefon.

Du menar genom att man tex skickar några sms mellan varandra?
Citera
2018-10-23, 17:53
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag påstår inte att blodet har planterats, jag påstår att bevisplantering förekommer, och letspanic har medgett det. Alltså behöver jag inte bevisa att bevisplantering har skett. Var har jag fel?

För det första har jag inte medgett någonting du påstår. Det är bara ett löjligt retoriskt grepp som du använder dig av. Du använder termer så att det passar ditt resonemang, men misslyckas att visa att termerna används så generellt, och i förlängningen visa att en komplott ägt rum för att sätta dit Kristoffer.

För det andra har du sagt att bevisplantering är sannolikt. Så fram med det som talar så starkt för det.
Senast redigerad av letspanic 2018-10-23 kl. 18:12.
Citera
2018-10-23, 17:54
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du menar genom att man tex skickar några sms mellan varandra?

Kommunikation per telefon; SMS, Whatsapp, kommunikation där en telefon är inblandad.
Citera
2018-10-23, 18:31
Medlem
Citat:
Kommunikation per telefon; SMS, Whatsapp, kommunikation där en telefon är inblandad.

Ok, och någon sådan kommunikation har inte förekommit från VBs telefon?

PS. Det är en ledande fråga precis som den förra du inte kopplade rätt.
Citera
2018-10-23, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Utan något spår av detta? Vanligtvis stämmer man träff per telefon.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan
Vatchareeya messade under kvällen hos Kim. Men man behöver inte använda telefonen, man behöver inte ens stämma träff. Man kan stöta på varandra av en tillfällighet, eller man kan söka upp någon: "Här är jag, surprise, surprise, är du inte glad att se mig?".
Citat:
Nej, det har du inte. Du har fantiserat utifrån orimliga teorier som du inte lyckats bevisa med tillgänglig fakta. Han har haft lång tid på sig att städa, vilket är den rimligaste orsaken till att man inte hittat mer.
Citat:
I det här fallet är det inte den rimligaste förklaringen eftersom en person hittas död och som vistats i lägenheten. Det får därmed räknas som ett indicium.
Nu bedömer du helheten och får detaljen att passa in. Studerar du detaljen först märker du att det finns en naturlig orsak till att tejpen låg på badrumsskåpet, och detaljen passar inte längre in i helheten.
Citat:
Det är då konstigt att grannarna reagerar på det just från den kvällen och inte svarar att det brukar komma kvinnoskrik från hans lägenhet.
TV:s visade inte Charlies änglar varje kväll, surfplattan ringde kanske inte varje kväll och grannarna fick inte frågan. Du fick frågan, men svarade inte: Varför undanhöll polisen denna uppgift för försvaret?
Citat:
Baserat på?
Vad menar du?
Citat:
Vet du bättre än Sveriges domstolar?
Ja, om det här fallet. Jag har t.ex. läst resningsansökan, vilket varken tingsrätten eller hovrätten hade gjort.
Citat:
Skrev att man hade hittat några som man inte kunde identifiera. Läste det i tråden, vilket inte förändrar någonting eftersom man inte hittat något användbart.
Ingen sökte något fingeravtryck på rullen. Tro inte på vad Combival skriver.
Citat:
Du får allt få fram något som pekar mot en annan person, vilket inget gör så här långt. Du hittar på teorier som du sedan inte kan styrka.
Varför måste jag misstänkliggöra någon annan?
Citat:
För det första har jag inte medgett någonting du påstår. Det är bara ett löjligt retoriskt grepp som du använder dig av. Du använder termer så att det passar ditt resonemang, men misslyckas att visa att termerna används så generellt, och i förlängningen visa att en komplott ägt rum för att sätta dit Kristoffer.
Citat:
För det andra har du sagt att bevisplantering är sannolikt. Så fram med det som talar så starkt för det.
Citera
2018-10-23, 19:52
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, och någon sådan kommunikation har inte förekommit från VBs telefon?

PS. Det är en ledande fråga precis som den förra du inte kopplade rätt.

Säg vad du vill istället för att spela idiot.
Citera
2018-10-23, 19:54
Medlem
letspanics avatar
Citat:

Sedvanligt svammel.

Visa att det är som du säger, att det är sannolikt att blodet planterats. Det är det hela din fantasiteori bygger på.
Citera
2018-10-23, 19:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Visa att det är som du säger, att det är sannolikt att blodet planterats. Det är det hela din fantasiteori bygger på.
Jag har bevisat, men det enda du svarar är att det inte är bevisat, utan motivering. Du svarar inte på något i mitt inlägg. Kort och gott: tjafs.
Citera
2018-10-23, 19:58
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag har bevisat, men det enda letspanic svarar är att det inte är bevisat, utan motivering. Hen svarar inte på något i mitt inlägg. Kort och gott: tjafs.

Det hittas inte mer blod för att han har haft tid att städa. Det finns inget bevis för att någon planterat blod i hans bil. Att det inte hittas mängder av blod är inte ett bevis på att någon planterat blod i hans bil. Vari ligger logiken i det?
Senast redigerad av letspanic 2018-10-23 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in