2018-10-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att överhuvudtaget påstå sig tro på PU är att trolla.
På en skala 1-10.
Vilket förtroende har du för PU?
Citera
2018-10-22, 22:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Egentligen handlar analys av vittnesuppgifter om minsta gemensamma nämnare där grova avvikelser eller berättelser som inte riktigt håller ihop i sin logik eller uppgifter som kommer fram över tid och med tilläggsinformation (ibland helt felaktig som gett upphov till att folk har sett t ex kurder etc) och synes påverkade av omedvetna bearbetningar av den verkliga upplevelsen måste behandlas varsamt och kan inte användas för slutsatser.

Var det inte länge sedan vi sorterade bort sådant?
Vi sorterar alla bort sånt som vi inte tycker håller måttet. Vad det gäller Sigges vittnesmål så samverkar det med gruppen av liknande vittnesmål och det tycks ha utlöst aktiviteter, eventuellt med förfalskning av TK, för att bortförklara hans iakttagelse. Dessutom så har Ölvebro bekräftat den vita Volvon.

Bilden av vad som hände på mordplatsen är inte glasklar. Visst är påtagligt medan annat är mer diffust.
Citera
2018-10-22, 22:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
På en skala 1-10.
Vilket förtroende har du för PU?
Ja, det fram går väl att det är noll. Jag är hellre orättvis än obestämd på den punkten
Citera
2018-10-22, 22:11
Medlem
Jag funderar på argumentet att det är ”omöjligt att i längden hålla tyst om ett mord”.

Många spekulerar ju i att vore GM vid liv hade han vid det här laget (32 år sedan MOP) antingen biktat sig för bekanta alternativt blivit nedgolad av sina medkumpaner.

Tänker på flera ouppklarade mord med många år på nacken där ingen sagt ett knyst (Leif Widegren 1992, pojken Emil Rittbo, Anders vid Frushuset etc).

Naturligtvis går det att knipa käft, särskilt om man inte har dåligt samvete för det. Angående mordet på Emil fattar jag inte att man inte brutit ihop av ångest. Ta livet av en sexåring måste vara fruktansvärt.

Men Palme?

En ensam gärningsman (vilket inte är helt uteslutet även om många indicier talar för något annat) har bara sitt eget samvete att hantera. Flera gärningsmän betyder att man är rädd för repressalier från de andra om man golar. De 50 millarna i belöning torde locka även den mest spattiga.

Min fråga blir således:
Om det är en konspiration, skulle inte någon av de inblandade vilja chansa på 50 millar och sen leva under skyddad identitet resten av livet? På någon Söderhavsö?

Eller var det ensam GM som inte ville åka fast?

Varför är mordet olöst efter 32 år om 50 miljoner ligger i potten?

Vilka var det?

Eller vem var det?
Citera
2018-10-22, 22:15
Medlem
Citat:
Holmér var säkerligen en av konspiratörerna och Ölvebro utförde det uppdrag han åtagit sig. Efter trettio år medgav Dag Andersson att det fanns för många vittnesmål om wt, men vad Krister Petersson utreder för spår vet inte vi här i tråden.

1, Underskatta inte Holmers halstarrighet och inkompetens. Kurdspåret såldes för övrigt in till honom så vitt man kan bedöma då han svajade betänkligt den första tiden och omgav sig med ett märkligt entourage.

2, Oviljan att utreda allt vad polisspår har funnits över lång tid och skälen är höljda i dunkel men med tanke på att tidigare PU i flera avseenden stått knarket nära kan man kanske konstatera att det är ogörligt att utreda sig själv.

3, Både KP och LGWP uttrycker sig låt oss uttrycka det som "diplomatisk" utan att äventyra nödvändig förundersökningssekretess men helt omöjligt är det inte alls utläsa vad det kan vara. Dessutom tror jag man skall akta sig att förklara allt med lite paranoid konspirationsteori. Det blir lätt cirkelresonemang. Det är ganska tydligt att PU under KP jobbar från början med en helt annat metodik med nya vinklar och med friskt blod. Bland annat prövar de hypotesen om en allt annat än ensam gärningsman från helt andra utgångspunkter än de motivbilder som hoppat mellan PKK, Sydafrika mm.
Citera
2018-10-22, 22:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Det är inte alls säkert att den kvartett som Sigge Cedergren såg förflytta sig Brunnsgatan-Malmskillnadsgatan-Apelbergsgatan-Sveavägen, och som hade tid att fokusera på Sigge och hans bil och i hans ögon framstod som en grupp poliser med ganska normalt uppträdande, med vett och vilja var på väg för att mörda landets statsminister.

Även om de tidsangivelser som Sigges observationer antyder är korrekta så kan gruppen hunnit en bra bit ner på Tunnelgatan och t.o.m. hunnit vika av på en sidogata innan det small.

Däremot är det sannolikt att de hade någonting med mordet att göra, vare sig de visste om vad som höll på och ske eller inte.

I det förhör med Sigge från mars 87 jag läst säger Sigge att han såg de 4 på Malmskillnadsgatan i höjd med Apelbergsgatan. Sen såg han dem inte mer. Han trodde som sagt att de var poliser.

Därefter tycks polisen strunta i de 4 och pressar istället Sigge om CP i alla följande förhör.

Varifrån kommer uppgiften att de 4 gick ner på Sveavägen?
Citera
2018-10-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ja, det fram går väl att det är noll. Jag är hellre orättvis än obestämd på den punkten
Sorry glömde nollan.
Jag håller med dig, förtroendet är 0 för K.P.
Citera
2018-10-22, 22:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
1, Underskatta inte Holmers halstarrighet och inkompetens. Kurdspåret såldes för övrigt in till honom så vitt man kan bedöma då han svajade betänkligt den första tiden och omgav sig med ett märkligt entourage.

2, Oviljan att utreda allt vad polisspår har funnits över lång tid och skälen är höljda i dunkel men med tanke på att tidigare PU i flera avseenden stått knarket nära kan man kanske konstatera att det är ogörligt att utreda sig själv.

3, Både KP och LGWP uttrycker sig låt oss uttrycka det som "diplomatisk" utan att äventyra nödvändig förundersökningssekretess men helt omöjligt är det inte alls utläsa vad det kan vara. Dessutom tror jag man skall akta sig att förklara allt med lite paranoid konspirationsteori. Det blir lätt cirkelresonemang. Det är ganska tydligt att PU under KP jobbar från början med en helt annat metodik med nya vinklar och med friskt blod. Bland annat prövar de hypotesen om en allt annat än ensam gärningsman från helt andra utgångspunkter än de motivbilder som hoppat mellan PKK, Sydafrika mm.
Nu trollar du! Dallas och Ockham säger att Holmér var en ledande konspiratör.
Citera
2018-10-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Min fetning.
Det finns definitiv ett vittne som har sett en till flyende man, nämligen Jan Nilsson,
som körde limousine vid mordtillfället.

http://www.itdemokrati.nu/page36w.html

I sitt första vittnesförhör kl. 02:15 den 1986-03-01 säger Jan Nilsson bl.a. följande:

”Han såg då att en man sprang som ”fan” på Tunnelgatan mot en trång passage
med byggnadsställningar”

”Han-. Vad jag uppfattade så sprang-, for han iväg samtidigt som dom kom fram-.”

”Men jag ser den där flickan som håller på med hjärtmassage, …
och i samma veva tittar jag ser jag en karl som springer.”

”Jag la märke till honom när jag på Sveavägen-, alltså för att jag såg flickorna springa
då var jag på Tunnelgatan-.”

”Ja. Alltså en brun-, ljusbrun jacka.”

”Ja, nån skinnjacka av nåt slag. … Men det är en skinnjacka, ljusbrunt alltså.”

”Jag såg bak, jag såg inte ansiktet utan bak. Jag såg han hade ingen mössa
eller nånting, utan han var mörkhårig.”

Jan N ser aldrig mordet, han har rödljus och står på Tunnelgatan.
Det första han ser är att en taxi gör en U-sväng på Sveavägen, sedan skymmer
denna taxi mordplatsen för honom, han svänger sedan höger upp på Sveavägen
och först då ser han en karl springa därifrån Tunnelgatan österut.

Min bedömning är att Jan N inte kan ha sett gärningsmannen, då denne måste ha
flytt medan Jan N väntade på grönt. Dessutom är signalementet annorlunda än
andra vittnens beskrivning av mördaren.

Detta stämmer ju bra med Lisbet Palmes första version om 2 gärningsmän.
Visst är det så, J.N. ser 2 personer lämna BP.
Citera
2018-10-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Jag funderar på argumentet att det är ”omöjligt att i längden hålla tyst om ett mord”.

Många spekulerar ju i att vore GM vid liv hade han vid det här laget (32 år sedan MOP) antingen biktat sig för bekanta alternativt blivit nedgolad av sina medkumpaner.

Tänker på flera ouppklarade mord med många år på nacken där ingen sagt ett knyst (Leif Widegren 1992, pojken Emil Rittbo, Anders vid Frushuset etc).

Naturligtvis går det att knipa käft, särskilt om man inte har dåligt samvete för det. Angående mordet på Emil fattar jag inte att man inte brutit ihop av ångest. Ta livet av en sexåring måste vara fruktansvärt.

Men Palme?

En ensam gärningsman (vilket inte är helt uteslutet även om många indicier talar för något annat) har bara sitt eget samvete att hantera. Flera gärningsmän betyder att man är rädd för repressalier från de andra om man golar. De 50 millarna i belöning torde locka även den mest spattiga.

Min fråga blir således:
Om det är en konspiration, skulle inte någon av de inblandade vilja chansa på 50 millar och sen leva under skyddad identitet resten av livet? På någon Söderhavsö?

Eller var det ensam GM som inte ville åka fast?

Varför är mordet olöst efter 32 år om 50 miljoner ligger i potten?

Vilka var det?

Eller vem var det?

Det finns flera plausibla förklaringar till att hålla tyst. Du har bara en del av informationen! Du har krafter emot dig som kontrollerar situationen! T ex Scarfoot var ju lätttystad trots att det för honom nog var ganska ofarliga uppgifter. Du anser dig ha legitima skäl att inte se dig som skyldig. DVS att det var en beordrad och rättmätig handling. OSV... Nässen tog ju tid på sig och avslöjade saker om knarkspan offentligt först sedan han hamnat på den anklagades bänk och utan att fullfölja det.
Citera
2018-10-22, 22:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I det förhör med Sigge från mars 87 jag läst säger Sigge att han såg de 4 på Malmskillnadsgatan i höjd med Apelbergsgatan. Sen såg han dem inte mer. Han trodde som sagt att de var poliser.

Därefter tycks polisen strunta i de 4 och pressar istället Sigge om CP i alla följande förhör.

Varifrån kommer uppgiften att de 4 gick ner på Sveavägen?
Jag ska gå igenom alla turerna med Sigge om detta i morgon, men som jag minns det:

Först tvingades han stanna för gruppen när de korsade Malmskillnadsgatan alldeles framför hans bil. Det var då han såg att en av männen hade en wt.

Sedan körde han förbi dem på Apelbergsgatan och svängde in på Luntmakargatan där han snabbt blev stoppad och fick backa tillbaka. Han borde ha observerat gruppen om de hade gått in på Luntmakargatan. Det återstår bara att de gick den sista biten på Apelbergsgatan ner till Sveavägen.
Citera
2018-10-22, 22:30
Medlem
Citat:
Nu trollar du! Dallas och Ockham säger att Holmér var en ledande konspiratör.

Så varför föll han då så hårt? Visst finns sådana möjligheter att han inte hade rent mjöl i påsen men att låsa sig vid det har inget med rakkniven att göra utan är det rakt motsatta.

Med lätthet hoppar du mellan teorier som det passar och enda gemensamma nämnaren är vad jag kan se att bekämpa allt som har med det matiga att göra när du inte bygger fantasisenarion eller hävdar helt obestyrkta och ibland både falska och otroliga saker som fastslagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in