2018-10-21, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ibland blir jag orolig att GM ska gå fri, men så infinner sig ett hopp om att mordet blir uppklarat med fullkomligt erkännande (ej troligt?).

Vi utan insyn kan bara göra tolkningar och spekulera med alla frågetecken. Hur klantiga har polisen varit?
Tänk om de inte kroppsbesiktigade och topsade SD vid anhållandet den 15:e?

När spärrade de av LW:s hem ordentligt - tisdagen eller onsdagen? Vilken dag utökades avspärrningen?

Något som skaver i mitt huvud är att det stod en spade till vänster om LW:s dörr - det är ju ett ypperligt vapen att slå någon med. Det stör mig som sjutton att det inte hade plockats med av polisen innan massmedia var där och fotade.

Det var ju intressant.
Lite orolig blir man att det har slarvats på inte bara ett ställe.

Men eftersom jag nu tror att det kan stämma det som MV har delgett oss, att LW har lämnat bostaden tillsammans med sin förövare, blir det svårt att få ihop med att gm hade en spade med sig till brottsplatsen.

Då måste nästan scenariot varit ett annat.
Redan vid bostaden?
Hinner man greppa en spade och knocka någon så snabbt? sedan bära(bil?) till brottsplatsen? För skriken, de ska väl in här också.

Men om spaden stod kvar, vad mer kan ha stått kvar som kan ha använts som vapen som sedan försvunnit eller förstörts?

Med ett sådant förlopp ser det dock ut att vara helt oplanerat och då faller de teori som MV presenterar om att polisen misstänker någon slags planering och att mordet inte skett i affekt.
Citera
2018-10-21, 14:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Bra sammanställt!
Skulle det finnas SD:s eller okänd DNA blandad med LW:s, så skulle läget vara ett helt annat. Åklagaren riskerar ju sitt jobb om det finns tillräckligt med bevis åt nått håll, så jag utgår att detta inte föreligger.

Däremot det som varit på tråden nu om SD ska kvarvara som skäligen misstänkt. Jag tror att åklagaren och polisen gärna låter misstankegraden kvarstå så länge som möjligt. Detta för att få arbetsro, även om dom har bevis som närmar sig sannolika skäl, eller pekar på en annan riktning. Är det inte övertydliga bevis på annan GM, så är det frågan om en tolkning, och åklagaren behöver inte riskera sitt jobb.

Om dom intresserar sig för en annan GM så är det onödigt att visa detta utåt.
SD har inga restriktioner och hans liv kan fortgå som normalt, alltså ingen anledning att friskriva honom för tidigt. Han uppfyller ju alltjämt kriterierna som skäligen, om jag förstått allt rätt.

Det fetade: Hänger inte riktigt med i hur du tänker där. På vilket sätt menar du att åklagaren riskerar sitt jobb?
Citera
2018-10-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var ju intressant.
Lite orolig blir man att det har slarvats på inte bara ett ställe.

Men eftersom jag nu tror att det kan stämma det som MV har delgett oss, att LW har lämnat bostaden tillsammans med sin förövare, blir det svårt att få ihop med att gm hade en spade med sig till brottsplatsen.

Då måste nästan scenariot varit ett annat.
Redan vid bostaden?
Hinner man greppa en spade och knocka någon så snabbt? sedan bära(bil?) till brottsplatsen? För skriken, de ska väl in här också.

Men om spaden stod kvar, vad mer kan ha stått kvar som kan ha använts som vapen som sedan försvunnit eller förstörts?

Med ett sådant förlopp ser det dock ut att vara helt oplanerat och då faller de teori som MV presenterar om att polisen misstänker någon slags planering och att mordet inte skett i affekt.

Hur var det med baseballträet i hallen som nämndes i ett tidigt skede?

Jag tror iofs att GM inte behövde något tillhygge. Inte heller tror jag att han var så nära BOs port.
Citera
2018-10-21, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hur var det med baseballträet i hallen som nämndes i ett tidigt skede?

Jag tror iofs att GM inte behövde något tillhygge. Inte heller tror jag att han var så nära BOs port.

Men var det inte bara ett exempel som EGT hade i sitt inlägg? Blev aldrig på det klara med det, men uppfattade det som ett exempel. Kan ha fel.

https://www.flashback.org/p64324909#p64324909

Om något vapen har använts tror jag nog isf att det inte var så stort att det inte gick att dölja vid promenaden ner till planket. Då hade nog LW skrikit i tidigare skede.
Citera
2018-10-21, 15:17
Medlem
Citat:
Det där om kniv och handskar, är det en hypotes eller har du insidesinformation?
Det är inte ens en hypotes, bara en gissning. Jag har ingen inside information. Jag har däremot funderat på olika motiv, olika GM och den information vi har fått från polisen.
Skriken och FP samt att polisen tog så allvarligt på försvinnandet gör att jag lutar åt att det är en GM som kände LW, samt att polisen antingen visste att MG hade ett horn i sidan till LW, eller att de fick reda på det vid anmälan.
Jag tror inte att SD är MG, men jag kan ha fel.
Jag tror också att GM bor på andra sidan motorvägen, men inte bland villorna i Gamla Hjärsta.
Citera
2018-10-21, 15:27
Medlem
Citat:
Nej, jag har själv också tagit upp detta med solens strålar som förstör DNA. Och jag tror absolut att solen nådde LW när hon låg bakom planket.
Med värmens påverkan på kroppen menade jag, påverkar hur kroppen bryts ner och bildar fukt under kroppen och även att skinnet kan spricka upp av att kroppen svullnar i nedbrytningsprocessen.

Tror också, liksom du att hon kan ha krupit ihop i skyddställning under attacken. Även detta har jag tidigare spekulerat om. Vet inte när du kom in i tråden, men tyckte att när jag "kisade" att du var med relativt tidigt, men kanske ändå inte helt från början?

Kommer ihåg det hemska brottet som tyskan Christine gjorde mot de två små barnen. Jag har inte förljt detta brott mer än via pressen då det skedde. Fet var ju ett brutalt brott, mot tre personer inomhus. Om jag inte minns fel, så hittade man konstigt nog inget spår efter mörderskan. Detta trots att det var inomhus. Ni som följt det fallet får rätta mig om jag minns fel.

Jag är ingen expert på varken DNA eller brottsplatsundersökningar, men jag tror att tiden ute kan ha bidragit till att en hel del bevis har förstörts. Sedan kan ju kläder ha varit fulla av DNA från mgm som han har förklaringar till. Skulle inte förvåna mig om han menar att de har umgåtts och t om haft sex i närtid.

Jag tror att i det här fallet, när man redan har en misstänkt person, börjar man med att matcha DNA funnet på brottsoffer och brottsplats mot mgm, snarare än att försöka få fram en profil på en okänd gm. Min tro att det endast görs om man får okänd DNA som inte kan kopplas till någon topsad person eller gm och om man tror att detta DNA har med brottet att göra. Och isf skulle mgm inte var huvudmisstänkt.

Jag vill hoppas på att hon duschat efter sitt joggningspass och därefter satt på sig sin morgonrock eller liknande. Hur troligt är det att hennes morgonrock är full av DNA? Inget bevis, men skulle kunna vara något för honom att förklara. Eller att hon ännu hade träningskläderna på sig (kanske inte lika troligt) och att de skulle vara fulla av hans DNA för att de haft sex för några dagar sedan kanske inte är lika troligt då dessa kläder tvättas regelbundet, kanske efter varje pass.

Handskar i maj nej. Det skulle vara om mgm hade "viss planering" och tagit med sig ett tillhygge och ev handskar. Men då ska handskarna göras av med. Inte så lätt när man förmodligen anar att man kommer att få ögonen på sig direkt.

Så du tror på vapen, liknande kniv då?

Det första fetade: Jag har också tänkt på fallet Shurrer. Det beror på att kvinnor ogillar tanken på att använda kniv, men ändå vill ha ett vapen. Hammaren blir som att slå på något läbbigt djur som man vill bli av med. Askersundskan använde också en hammare.
Så i en av mina hypoteser är det HD som är GM och eftersom hon är kvinna alltså en hammare.
Tyskan hade förberett attacken. Hon satte igång direkt när dörren öppnades och sen stack hon iväg. Hon lämnade dock skoavtryck i blodet och skorna hade hon på ett foto.

Det andra fetade: Ja jag tror att mordet var till viss del planerat. GM hade handskar, som han brukar i sin kriminella vardag. Han kan också ha haft en mörk luva, som håller håret i schack och gör att hans syns minimalt när han rusar längs planket mot cykelbron.
Han bär nog ofta kniv och är van att använda den. Observera att detta också bara är gissningar och inget jag vet.
Citera
2018-10-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
DNA finns ändå kan vara hårstrån och blod under naglar på offer och skador på gärningsmannen, avvärjningsskador och blod från offer på gärningsman om det är stickvapen som används, fick ju trädgårdshandskar som folk använder i sina trädgårdar.
Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du prova att skriva igen och utveckla dina tankar lite?
Citera
2018-10-21, 15:34
Medlem
Ang. USA resan, är det fastställt och klarlagt vem/vilka som initialt skulle resa, eller är det jag som har missat den informationen?

Att det inte var HD har jag förstått med tanke på den plötsliga frånvaron från arbetet och ansökan om ESTA som gjordes samma dag som resan skulle ske.

Hur kan HD, enligt flera inlägg vara 100% säker på att SD inte är GM? Då borde hon ju även nämnt någon som hon själv misstänker, såvida det inte är hon som är GM? Kanske TinnaMInna har nån info?

Håller fortfarande SD som mest trolig GM, och om det var LW som var den som skulle åka med SD till USA, men ändrar sig i sista stund och beslutar sig för att hellre åka med till Norge istället. OM det visar sig att det var så, kan det kanske varit den utlösande faktorn? Och i så fall kan man ju tänka sig att det är i den klassiska psykopatandan: Om du inte vill göra mig sällskap så skall ingen annan heller få dig som resesällskap.

Och den påstådda meningen om att det finns en viss planering, så kan det vara allt från ett par minuter upp till flera dagar eller mer.
Tänker att någon får ett sms med "dödlig text" en kort tid innan...

Ja, detta var ytterligare bara en ren spekulation om ett tänkbart motiv.
Citera
2018-10-21, 16:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Vem är c*c*_c (*o, o) J**c*m Sj*b*rg (*o, a, i, ö, e)? Är det en baptist?

Länk till bilder på JS:

JS loggade med Softis den 11 april vid geocachen Ölmbrotorp: Tomten i Dylta (gömd 6/12 -14 av nilekl)

(kan tilläggas att Gr*fC (*a) har loggat den 20/5 -18)

Länk till cachen

Länk till Softis loggtext där hon nämner sin geokompis:

Länk till c*c*_c (*o,o) logg som inte nämner sin geokompis LW:

JS verkar ha koll på att SD har nära till tro att andra fuskar. Se t ex JS loggtext när han plockade Bildning - Ådalen

Litet intressant i sammanhanget att denne JS precis har varit ute på burkletartur med HD (plus ytterligare en geocachare):

Citera
2018-10-21, 16:11
Medlem
Citat:
Jag hoppas innerligt att allt klaras ut för främst barnens skull, men naturligtvis för alla anhörigas skull.

Passar på att fråga dig när du är på tråden om gång/cykelbroarna.

Jag vet inte om jag missuppfattat dig om vilken bro man misstänker att gm sprungit upp bakom? Bro 1 eller 2 enligt enirokartan nedan?

https://kartor.eniro.se/?c=59.291058,15.190573&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290107,15.188105,null,0],[59.292233,15.192053,null,0]],%22l%22:[[59.288897,15.186456,59.288938,15.18663,59.289119,1 5.186827,59.289389,15.187121,59.290108,15.187919,5 9.290149,15.187979,59.290276,15.187864,59.291188,1 5.188655,59.291292,15.188861,59.291618,15.189089,5 9.291605,15.189741,59.291885,15.189682,59.291986,1 5.189578,59.292052,15.189752,59.292188,15.18976,59 .292331,15.189926,null,0]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Ditt inlägg 10/8:
"Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen. "

Det är bro 1 som du har markerat.
Citera
2018-10-21, 16:16
Medlem
Citat:
Jag kan förstå att han inte kan ha ett alibi för hela kvällen.
Men har man några uppgifter som styrker att han t. ex har varit hemma en viss tid före eller efter den förmodade tiden för brottet?

Har förståelse för om du inte kan avslöja något, men är lite nyfiken på dels hur man kan få alibi om man som SD bor ensam men möjligen bara kan ha sovande barn hemma. Sätter på datorn, aktivitet på den?

Förmodar att mastuppkopplingarna inte kan avslöja exakt position för hans mobil i det område som mordet begicks. Isf vore det inga problem. Men det kanske kan visa om en person varit ute och rört sig och inom det område som mastarna täcker. Kan en sådan uppkoppling mot huset vara tillräckligt bevis tillsammans med annan indikation t ex datorn?

Funderar på detta eftersom det varit lite diskussioner efter ett av dina inlägg om att man kollat tid mot den tänkta flyktvägen som SD kan ha haft.

Han har alltså varit hemma en viss tid efter mordet? Kan man dra den slutsatsen att det är något ni vet?

SD har uppgett väldigt tydligt vad han gjorde och befann sig under mordkvällen och natten. Men det ger han inte 100 % alibi kan jag säga och en del uppgifter blir motstridiga i vad som framkommit i övriga vittnesmål. Och det är även kollat klockslag när som du nämner datorn är inloggad och mobilaktiviteter.
Han får en del frågor som kommer vara besvärande för han vid kommande förhör. Utan att lämna ut några detaljer.
Citera
2018-10-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det skulle kunna förklara dom initiala uppgifterna om blodspår, som MV backade på sen.
Men skulle inte barnen vakna?
Varför väntade LW att skrika till bakom planket?
Hör/synvittnet hade väl trätt fram tidigare?

LW gick frivilligt från lägenheten till planket utan våld, men oanade vad som kommer att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in