2018-10-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funmoto
Ok, en skillsmässa kan ju komma sig av en massa orsaker men i detta fall så kan man ju närmast fundera om varför och vad som kan ha hänt i denna familjen...! Tack för svaret Cocinella
Otrohet t ex.. Har du bara läst de sista inläggen i tråden?
Citera
2018-10-17, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Dagen innan var dels en söndag, dels var HD iväg i Norrköpingstrakterna och letade cacher för fulla muggar, så man kan bara anta att hemkomsten till Örebro inte var alltför tidig.

Jag hoppas att dina utspel mot postaren TinnaMinna avseende detaljspecika omständigeheter om HD's eventuella sjukanmälan inte gjorts i syfte att provocera och fiska fram extra information från postaren. För dina efterföljande inlägg visar dessvärre en viss inkonsekvens av dina egna påståenden.

Funderar på om HD kände till att LW kom från Norrköpingstrakterna när hon åkte dit?
Var hon där över dagen eller nattade hon över där?

Lite konstigt kan man tycka att man ger sig iväg på en sådan trip några dagar före resan till USA samtidigt som man har arbetsdagar (om det nu stämmer?). Hon har ju både barn, hem och packning att tänka på.

Möjligt att hon har planerat allt innan och det är bara det sista som ska göras.
Att hon sedan sjukskriver sig den 14:e kanske beror på att hon planerat alltför snävt trots allt, eller att bytet av pass inte lyckades.

Långskott:

Det mest sannolika till att HD sjukskriver sig den 14:e är kanske som jag tror, är att det kör ihop sig och att passbytet eller något ditåt inte funkade. Och/eller att det är påfrestande konflikter eller liknande mellan henne och SD. Kanske måste hon åka med barnen till mormor och morfar, vilket inte var planerat.
Senast redigerad av notknapparen 2018-10-17 kl. 14:27.
Citera
2018-10-17, 14:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar på om HD kände till att LW kom från Norrköpingstrakterna när hon åkte dit?
Var hon där över dagen eller nattade hon över där?

Lite konstigt kan man tycka att man ger sig iväg på en sådan trip några dagar före resan till USA samtidigt som man har arbetsdagar (om det nu stämmer?). Hon har ju både barn, hem och packning att tänka på.

Möjligt att hon har planerat allt innan och det är bara det sista som ska göras.
Att hon sedan sjukskriver sig den 14:e kanske beror på att hon planerat alltför snävt trots allt, eller att bytet av pass inte lyckades.

Långskott:

Det mest sannolika till att HD sjukskriver sig den 14:e är kanske som jag tror, är att det kör ihop sig och att passbytet eller något ditåt inte funkde. Och/eller att det är påfrestande konflikter eller liknande mellan henne och SD. Kanske måste hon åka med barnen till mormor och morfar, vilket inte var planerat.

Rent objektivt är det troligare att resan föranledde mordet än att mordet föranledde resan. Men är det riktigt utstuderat så är det omvända inte uteslutet, ändå. GM kan ha tänkt sig att kroppen skulle hittas medan de var i USA, och kanske hoppas på en liten frist för en ev. flykt, eller i alla fall för att slippa stå i händelsernas centrum och direkt häktas. Dock syns inget motiv av en sådan dignitet till att ett planerat mord på LW skulle uppväga ett liv som mexikansk trädgårdsarbetare.

Det enda som skulle funka för mig där är att det är HD som har planerat det för att misstankarna ska falla på SD.

Annars talar vi nog om ett mord som skett för att GM surnat till på LW, för något hon gjort, som ev. hotat resans genomförande.

Men detta är geocachare, så allt är iofs möjligt.
Citera
2018-10-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rent objektivt är det troligare att resan föranledde mordet än att mordet föranledde resan. Men är det riktigt utstuderat så är det omvända inte uteslutet, ändå. GM kan ha tänkt sig att kroppen skulle hittas medan de var i USA, och kanske hoppas på en liten frist för en ev. flykt, eller i alla fall för att slippa stå i händelsernas centrum och direkt häktas. Dock syns inget motiv av en sådan dignitet till att ett planerat mord på LW skulle uppväga ett liv som mexikansk trädgårdsarbetare.

Det enda som skulle funka för mig där är att det är HD som har planerat det för att misstankarna ska falla på SD.

Annars talar vi nog om ett mord som skett för att GM surnat till på LW, för något hon gjort, som ev. hotat resans genomförande.

Väldigt sannolikt, iaf att det har med resor att göra. Den utlösande faktorn tror jag var LWs norgeresa.
SD var brädad och vägrade acceptera detta. Kanske hade han velat att LW skulle följa med till USA, hade köpt två biljetter.
Mördar LW, ringer HD som oförberedd kastar sig iväg med honom mot ARN, så fort han kommer från polisen.
Att HD inte skulle veta något... ser jag som uteslutet. Hon kanske sjukskrev sig för att hon mådde så dåligt över hela LW affären, nu är den slut och hon stortrivs i sin nya roll.
Citera
2018-10-17, 15:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Nä, håller med.
Min tro är att det är så enkelt och banalt som det brukar vara vid kvinnomord i "nära" relationer.

Och jag tror inte att HD är involverad alls, utan en marionett som köper allt som hon vill och måste tro för att överleva psykiskt (och kanske fysiskt).

När jag tittade på eventet som filmades där HD står tillsammans med JG, då ser jag en kvinna som både har en stark och en svagare sida. Hon är nervös av att stå på scenen (kanske inte har scenvana) men tar ändå på sig att stå där. Jag tycker mig se en person som inte alls är så tuff som hon kanske verkar. Min magkänsla säger mig att hon inte är delaktig alls.

Naturligtvis kan man inte se på en människa om den är en kallblodig mördare. Men förutom att det känns osannolikt att två människor skulle göra det här tillsammans (det är inte den kriminella världen vi pratar om) så kräver det ju planering. Då lägger man inte offret på tröskeln utanför sitt hem.

Jag tror att det enbart var en slump att HD åkte till LWs barndomstrakter.
Citera
2018-10-17, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, håller med.
Min tro är att det är så enkelt och banalt som det brukar vara vid kvinnomord i "nära" relationer.

Och jag tror inte att HD är involverad alls, utan en marionett som köper allt som hon vill och måste tro för att överleva psykiskt (och kanske fysiskt).

När jag tittade på eventet som filmades där HD står tillsammans med JG, då ser jag en kvinna som både har en stark och en svagare sida. Hon är nervös av att stå på scenen (kanske inte har scenvana) men tar ändå på sig att stå där. Jag tycker mig se en person som inte alls är så tuff som hon kanske verkar. Min magkänsla säger mig att hon inte är delaktig alls.

Naturligtvis kan man inte se på en människa om den är en kallblodig mördare. Men förutom att det känns osannolikt att två människor skulle göra det här tillsammans (det är inte den kriminella världen vi pratar om) så kräver det ju planering. Då lägger man inte offret på tröskeln utanför sitt hem.

Jag tror att det enbart var en slump att HD åkte till LWs barndomstrakter.

Kroppen där den låg är dold i ”relationsmordsbemärkelse” (efter förmåga och givet det oplanerade) men skulle kunna vara utplacerad för att hittas snabbt. Men på det tjänar bara den som söker en snabb dödförklaring eller vill kasta skulden på ngn särskild. Det skulle kunna vara resultatet av en hit-and-run el. våldtäktsmord el. likn. också, men i detta fall hade sånt meddelats oss.

Så generöst räknat talar vi nog om c:a tre—fem möjliga misstänkta ”alla kategorier”. Bedömer man efter alibi och psykologiska kriterier o fysisk kapacitet o historik o lite annat så torde den siffran snabbt närma sig ett, som det brukar heta.
Citera
2018-10-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Den 22 oktober kanske SD kallats till TR för att han skickat sms till HD:s arbetskamrater?
[..]
Istället för att här i tråden hålla på att spekulera om vad som ev kan finnas på gång i tingsrätten, skulle man kunna tycka att det vore enklast att ta kontakt med Örebro TR och fråga dem om de har nåt uppseglande ärende gällande t ex SD.
Eller HD.
Eller UW.
Eller annat, valfritt hatobjekt..
Citera
2018-10-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har aldrig jobbar efter att hon skulle lämnat bostaden i bil. Och varför kan jag inte avslöja. Man är ganska klar med vad som inträffade mellan sista livstecken på nätet tills hon togs av daga.

Anta, - att det som hände skulle egentligen hänt mellan söndag - måndag?
- att HD hade parets bil och att hen fick order om att stanna kvar i Norrköpingstrakten?
- därav samtalet till arb.givaren om sjukdomsfall den 14/5. Hon var inte i hemkommunen.

Obs! Spekulation
Citera
2018-10-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Istället för att här i tråden hålla på att spekulera om vad som ev kan finnas på gång i tingsrätten, skulle man kunna tycka att det vore enklast att ta kontakt med Örebro TR och fråga dem om de har nåt uppseglande ärende gällande t ex SD.
Eller HD.
Eller UW.
Eller annat, valfritt hatobjekt..

nästa veckas förhandlingar publiceras sannolikt på fredag...
Citera
2018-10-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower

Ser i veckans program att de har muntlig förberedelse 19/10 för mål gällande äktensskapsskillnad och vård av barn. Men detta skulle handla om mordet sa Tinna-Minna. Kan det gälla övergrepp i rättsak, dvs att SD kontaktat vittnen, bla HDs kollegor? Någon som vet om man brukar hålla en sådan rättegång under pågående mordutredning?
Citera
2018-10-17, 17:06
Medlem
Citat:
Så kan det mycket väl vara, känner inte till rutinerna för Örebro TR vad gäller salstilldelning o likn frågor.

Men eftersom det bästa med Sverige vare sig är Midsommar eller Allsång på Skansen, utan Den Svenska Offentlighetsprincipen, så är det bara att knalla in på Örebro TR och ange de namn (plus gärna födelsedata, åtminstone de sex första) man är intresserad av. Tjänstvillig personal kommer då att ge dig/er allt de har i ärenden gällande de personer som efterfrågas, alltså både brottmål och tvistemål. Personalen har inte rätt att fråga vem du är eller varför du/ni efterfrågar uppgifterna.
Citera
2018-10-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ser i veckans program att de har muntlig förberedelse 19/10 för mål gällande äktensskapsskillnad och vård av barn. Men detta skulle handla om mordet sa Tinna-Minna. Kan det gälla övergrepp i rättsak, dvs att SD kontaktat vittnen, bla HDs kollegor? Någon som vet om man brukar hålla en sådan rättegång under pågående mordutredning?
Skrev Tinna-Minna verkligen att "det skulle handla om mordet"?
Kanske finns skäl för att i så fall ta fler av vederbörandes uppgifter med en nypa salt?

Ang din spekulation om "övergrepp i rättssak": tror du inte Tinna-Minna hade delgett tråden om h*n blivit utsatt för hot? Det, i någon form, är ju en förutsättning för att ett åtal i det lagrummet skall kunna väckas.
Tror vi kan droppa allt det där. En muntlig gällande äktenskapsskillnad/vårdnad är i nuläget det mest sannolika, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in