Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Spaningsmord innebär att du är tillbaka på ruta ett och får börja om från början vilket borde ha gjorts när åklagaren inte lyckades med sin begäran om "sannolika skäl".
Fallet tvärdog i samma stund som Tingsrätten för ovanlighetens skull satte sig på tvären och inte godtog åklagarens argument.
Skärps inte misstankarna så måste ju utredarna tänka nytt, de ska ju driva utredningen framåt och då kan de inte sitta och älta "skäligen misstänkt" hur länge som helst, hittar de inget på MGM så lär han bli avskriven till slut.
Du har helt rätt. Nu tror ju inte jag att de ältar SD. Han finns som misstänkt för att LW har gjort anmälan mot honom och det finns rykten om att de har haft en kärleksaffär.
I brist på andra misstänkta så innehar han den statistiska förstaplatsen.
Varför inte UW kommer på delad förstaplats vet nog bara säkerhetspolisen som enligt
Schazzer hade fri tillgång till Hjärsta en tid innan polisen började spärra av.
Att Tingsrätten satte sig på tvären, ser jag som ett välkommet friskhetstecken i rättssäkerhetens Sverige.
Som jag tolkar uttalandena från spaningsledningen så är det som jag trodde. De spanar brett men har inte tillräckligt på en specifik GM för att gå ut i media.
Sen får man ju komma ihåg att detta inte är en kriminalroman. Det kan ju vara så att GM vidtog tillräckliga åtgärder för att dölja spår, samtidigt med många slumpmässiga händelser som grusade de få misstag hen ev gjorde.
Betänk dubbelmordet i Mantorp. Om inte herr Svan hade använt sitt bankkort när han köpte tejp så hade det förfärliga brottet också varit till hälften ouppklarat.