2018-10-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag tror också att HDs kollega reagerar genuint. Ifrågasätter inte det. Och jag ser det också som ett svek gentemot arbetsplatsen. Det jag menar med att bli misstänkt är att de inte vill bli misstänkta av HD att ha skrivit här då det, ifall hon eller SD är GM kan bli farligt. Alltså inte misstänkta för att de gjort något fel men få sin anonymitet riskerad vilket kan vara farligt med GM lös.
Mjaa.. Förstår ditt resonemang. Men genom att genomlysa allt hon vet och allt hon har hört, så är HD's kollega mindre hotad än om hon hade tigit.
Nu har hon sagt sitt, och hennes kollegor vet vem hon är. Det var nog farligare innan i sådana fall, om HD upptäckte blickarna och viskandet i kafferummet. Skulle det hända någon kollega något nu så vore det extremt misstänkt. Om man är ett vittne som vet för mycket så gäller det att sjunga ut så fort som möjligt. Det är innan dess som det lönar sig att tysta dig, inte efter.
Citera
2018-10-09, 20:52
Medlem
notknapparens avatar
Från dagens NA:

"Eftersom det rör sig om ett mord finns det ingen preskriptionstid.

– Det är för tidigt att ha en uppfattning om när utredningen kan vara klar. Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Om inte misstankarna stärks mot honom antar jag att åklagaren kommer att skriva av honom från utredningen. Utredningen går då över till att återigen bli ett spaningsmord, säger Mikael Nyqvist, polisens spaningsledare.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/trots-560-forhor-polisen-fortsatter-jaga-bevisen-som-ska-losa-mordgatan-vi-har-en-enda-misstankt-och -det-ar-44-aringen

Vad innebär spaningsmord?

Funderar också på varför Mikael Nyqvist pratar här om att skriva av honom från utredningen om inte misstankarna skärps?
Tidigare sa ÅK att man i princip kan vara kvar som skäligen misstänkt i en utredning hur länge som helst.

Tycker det låter oroväckande, hela artikeln.
Citera
2018-10-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
I Sverige är det gänget med bl.a ML som har rekordet med 1508st på en dag.
Det är fysiska burkar (ibland virituella, men man ska till platsen och fota nått då).

Dom extrema powertrails finns i Nevada och man kan hyra bilar med öppna sidor. Tekniken är då att en kör, man plockar upp en burk ur en hink vid start. Sen kör msn till första, under körningen skriver man in sitt nick i buken man hade med sig och byter bara, skriver sitt nick på vägen till andra. Burken (PET-rör) ligger löst bakom en sten.
Fördelen med minst 5-6st är att flera delar på att springa, då äter och dricker ett par som vikar. Risken för kramp är överhängande....

Som sagt, kul att vara med om någon gång, men inte detta geocaching handlar om egentligen.
Alltså... I den allra första trådstarten i maj hintades det om att det liknar Knutby. Frikyrkopastorer, alla ligger med alla och de bor inom 100m från varandra. Då viftades det bort som dumheter.
Det här liknar Knutby, men med den konstigaste, mest sektliknande "hobby" involverad dessutom.
Medlemmarna struntar i jobbet, åker till USA på "event". sover på hotell med andra än den de är gift med, skriver hyllmetrar av låtsastext om sina bravader med flirtiga hintar hit och dit.
Sedan fuskar de, raderar varandras loggar och fan och hans moster.
Jag säger bara det. Tack och lov att jag bor i Stockholm, bland folk som jobbar och tar sig ett glas och är som folk.
Citera
2018-10-09, 20:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från dagens NA:

"Eftersom det rör sig om ett mord finns det ingen preskriptionstid.

– Det är för tidigt att ha en uppfattning om när utredningen kan vara klar. Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Om inte misstankarna stärks mot honom antar jag att åklagaren kommer att skriva av honom från utredningen. Utredningen går då över till att återigen bli ett spaningsmord, säger Mikael Nyqvist, polisens spaningsledare.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/trots-560-forhor-polisen-fortsatter-jaga-bevisen-som-ska-losa-mordgatan-vi-har-en-enda-misstankt-och -det-ar-44-aringen

Vad innebär spaningsmord?

Funderar också på varför Mikael Nyqvist pratar här om att skriva av honom från utredningen om inte misstankarna skärps?
Tidigare sa ÅK att man i princip kan vara kvar som skäligen misstänkt i en utredning hur länge som helst.

Tycker det låter oroväckande, hela artikeln.

Spaningsmord innebär att du är tillbaka på ruta ett och får börja om från början vilket borde ha gjorts när åklagaren inte lyckades med sin begäran om "sannolika skäl".

Fallet tvärdog i samma stund som Tingsrätten för ovanlighetens skull satte sig på tvären och inte godtog åklagarens argument.

Skärps inte misstankarna så måste ju utredarna tänka nytt, de ska ju driva utredningen framåt och då kan de inte sitta och älta "skäligen misstänkt" hur länge som helst, hittar de inget på MGM så lär han bli avskriven till slut.
Citera
2018-10-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Spaningsmord innebär att du är tillbaka på ruta ett och får börja om från början vilket borde ha gjorts när åklagaren inte lyckades med sin begäran om "sannolika skäl".

Fallet tvärdog i samma stund som Tingsrätten för ovanlighetens skull satte sig på tvären och inte godtog åklagarens argument.

Skärps inte misstankarna så måste ju utredarna tänka nytt, de ska ju driva utredningen framåt och då kan de inte sitta och älta "skäligen misstänkt" hur länge som helst, hittar de inget på MGM så lär han bli avskriven till slut.
Därtill tillkommer bytet av spaningsledare. Sätt in den mest kompetente. (Läs Springare)
Citera
2018-10-09, 21:15
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Mjaa.. Förstår ditt resonemang. Men genom att genomlysa allt hon vet och allt hon har hört, så är HD's kollega mindre hotad än om hon hade tigit.
Nu har hon sagt sitt, och hennes kollegor vet vem hon är. Det var nog farligare innan i sådana fall, om HD upptäckte blickarna och viskandet i kafferummet. Skulle det hända någon kollega något nu så vore det extremt misstänkt. Om man är ett vittne som vet för mycket så gäller det att sjunga ut så fort som möjligt. Det är innan dess som det lönar sig att tysta dig, inte efter.

Böjer mig för ditt resonemang här. Förnuftigt!
Citera
2018-10-09, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Därtill tillkommer bytet av spaningsledare. Sätt in den mest kompetente. (Läs Springare)

Ja, jag undrar faktiskt om inte Springare fick gå för att han inte var överens med åklagaren hur fallet skulle drivas, är inte så djävla säker på att Springare hade MGM som förstahandsval.
Citera
2018-10-09, 21:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Jag tror det är för sent för det. Behövs ett totalt omtag och ett nytt team som är fristående från Örebropolisen i möjligaste mån. Det är för mycket interna motsättningar och CYA där.
Nästan förvånad att inte den tanken slagit folk ett par snäpp upp i hierarkin.
Citera
2018-10-09, 21:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ja, jag undrar faktiskt om inte Springare fick gå för att han inte var överens med åklagaren hur fallet skulle drivas, är inte så djävla säker på att Springare hade MGM som förstahandsval.
Han hade knappast satts att utreda arbetsmiljöbrott bara för att han var oense med ÅH.
Citera
2018-10-09, 21:20
Medlem
Tycker att det ser ut som att de flesta pusselbitarna nu ligger framme på bordet, så nu återstår det bara för polisen att lägga ihop bitarna på rätt plats!

Hade jag varit Peter Nyqvist så hade jag hämtat in HD direkt och pressat henne stenhårt på alla punkter, och är helt övertygat om att sanningen kommer att rinna ur henne som vatten ur en kran!

Och som nämnts tidigare så tror även Jag att vi kommer att få se paralleller med Knutby, dvs att SD har haft en pådrivande och viktig roll i det hela. Han har ju enligt uppgift visat prov på ett mycket manipulerande och märkligt beteendemönster.

Några kan nu börja förbereda sig på en livsförändring....

Tick tack, tick tack lol
Citera
2018-10-09, 21:23
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
I artikeln säger polisens talesman att en anledning till att det varit svårt att lösa är att det är komplicerat. Ungefär. Nu torde ju många mord vara detta om de inte är enkla, i vredesmod drypandes av DNA... men jag undrar... Finns det andra mordfall som varit svårlösta då två eller tre personer förvirrat genom att ge alibin till varandra till den grad att det ej gått att avgöra vem som gjort vad om ens någon gjort något alls?

Alltså, skulle t ex en trio som SD, HD och JG kunna vittna så knepigt att även om ingen är helt avförd som involverad så kan ingen (SD) fällas? Om f ö alla lämnar lika mycket spår på BP borde väl f ö alla tas in? Uttrycker mig luddigt men det jag undrar om är om det finns fall tidigare där polisen är säker på GM men andras involvering stjälper så att allt blir ovisst?

Konkret, vad kan ställa till det så här illa? Oavsett GM borde väl tekniska undersökningar visat spår från förövaren om hen är bland misstänkta kontrollerade?

Noterade också att man verkligen betonar detta - flera gånger: inte bara är fallet komplext, man har även haft kroppen i fem mån då det krävdes en så "komplicerad undersökning". Knyter sig lite i magen, jag undrar vad hon råkade ut för stackarn.

Vad som kan ställa till det så här illa vet jag inte. Men polisen tycks själva rätt säkra på mgm. Om enda alternativet är att fortsätta som ett spaningsmord, verkar man iaf ha avfört alla andra, hittills kända, personer. Och faller mordet inom ramen för brott i nära relation, är jag lite rädd för att uppklarnings-statistiken inte är lysande. Tänker ofta på vad GW sa i slutet där på Nyhetsmorgon:

Programledare: Hur vanligt är det att gärningsmän i nära relationer går fria?
GW: Kan du inte styrka en dödsorsak - och det är en fråga om hur länge de får ligga ute i naturen - då går de alltid fria, förutsatt att de nekar. Kan du styrka en dödsorsak och har lite annat, då är det fifty-fifty vill jag påstå. Det är verkligen ingen munter statistik eftersom det i 9 fall av 10 är alldeles uppenbart vem som har gjort det.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-10-09 kl. 21:27.
Citera
2018-10-09, 21:23
Medlem
Citat:

Du har helt rätt. Nu tror ju inte jag att de ältar SD. Han finns som misstänkt för att LW har gjort anmälan mot honom och det finns rykten om att de har haft en kärleksaffär.
I brist på andra misstänkta så innehar han den statistiska förstaplatsen.
Varför inte UW kommer på delad förstaplats vet nog bara säkerhetspolisen som enligt Schazzer hade fri tillgång till Hjärsta en tid innan polisen började spärra av.
Att Tingsrätten satte sig på tvären, ser jag som ett välkommet friskhetstecken i rättssäkerhetens Sverige.
Som jag tolkar uttalandena från spaningsledningen så är det som jag trodde. De spanar brett men har inte tillräckligt på en specifik GM för att gå ut i media.
Sen får man ju komma ihåg att detta inte är en kriminalroman. Det kan ju vara så att GM vidtog tillräckliga åtgärder för att dölja spår, samtidigt med många slumpmässiga händelser som grusade de få misstag hen ev gjorde.
Betänk dubbelmordet i Mantorp. Om inte herr Svan hade använt sitt bankkort när han köpte tejp så hade det förfärliga brottet också varit till hälften ouppklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in