2018-10-08, 22:55
Medlem
JerryCottons avatar
Slötittade lite på dagens avsnitt. Varför gick Peter in i synagogan?
Citera
2018-10-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hyfsat kända personer, t o m lokalt kända, kunde uppträda/arbeta under sina flicknamn även om de var gifta, t ex Elin Wägner som under 1910-talet var gift med John Landquist men konstant omtalades som Wägner, inte Elin Landquist. Eller Karin Boye, som under några år var gift med en kille som hette Leif Björk, trots det hette hon alltid Boye i tryck.

Folk kunde också ha dubbelnamn, t ex den här damen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Bj%C3%B6rkman-Goldschmidt

Hon var född Björkman men måste ha gift sig Goldschmidt, troligen någon gång på 1910-20-talet. Som journalist och författare använde hon dubbelt efternamn.

Står ju att hon gifte sig med den Rumänska juden 1921. Datumet står inte med dock men det var 6:e Augusti.
Citera
2018-10-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Han letade efter judinnan han bodde med tidigare. Hon som redan var gift.
Citera
2018-10-09, 00:19
Bannlyst
Klart överskattad serie.
Citera
2018-10-09, 06:53
Medlem
Pastellfisks avatar
Faktum är att det är en serie som blir bra mycket sämre för varje avsnitt. Gårdagens episod var inget undantag, snarare tvärtom.

Det som nog störde mig mest var den onödigt långa sekvensen med filmmaterial från 50-talet som var helt malplacerat. Det fyllde ingen som helst funktion utöver att ge någon form av "autencitet" och kvalitén på materialet gjorde att det stack i ögonen. Inte så mycket för att jag är en HD-taliban men för att det var så stor skillnad på klippet och det nyinspelade att man reagerar på det.

En annan sak som irriterar är den återkommande slapstick-humorn. Igår i form av hörapparat i soppa som en trött Dalle suttit och lurat fram på kammaren. Naturligtvis ackompanjerat av en tokroligt stel hovmästare Roos.

Sist men inte minst i gnällkavalkaden så kan jag bli lite matt på hur man, i likhet med andra historiska serier, ska få med så mycket det bara går av aktuella händelser. Det är visserligen kul som kuriosa men det får serien att halta kontibuerligt då man åsidosätter mycket till fördel för att lyfta fram saker som egentligen inte har någon betydelse.

Lite trist är det dock då de första två avsnitten eller så verkade lovande. Sedan gick luften bara ur hela alltet på nåt sätt.
Citera
2018-10-09, 07:20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad jag förstår hade de rubbet inspelat, alla tre säsongerna, innan premiären på säsong 1, och troligen i varje fall de två första säsongerna färdigklippta och ljudlagda. Ungefär som om det hade varit en långfilm. I amerikansk tv håller man ett högre produktionstempo i varje fall för "open-ended" serier som polisserier, deckare och dramasåpor typ Dallas eller Sopranos: där börjar man ofta med en bunt färdiga avsnitt vid säsongstarten men fortsätter att spela in typ ett par nya avsnitt i månaden, varvid man lätt kan anpassa serien till aktuella händelser eller tittarnas respons, men i svensk tv är det nog sällan man gör så, i varje fall för litet mer ambitiösa saker.
Nej, trean spelas in nu.

Bra serie som jag tycker tappat lite under säsong 2. Märklig ljussättning.
Citera
2018-10-09, 07:42
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Tjejen han gillade var judinna. Men får man ha hatten på i en synagoga?
Citera
2018-10-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Tjejen han gillade var judinna. Men får man ha hatten på i en synagoga?
De tror jag inte, de brukar ha kippa i synagogan, män, och kvinnor har peruk eller sjal på sig.
Citera
2018-10-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nej, trean spelas in nu.

Bra serie som jag tycker tappat lite under säsong 2. Märklig ljussättning.
Ja trean spelas in till december.
Citera
2018-10-09, 08:46
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Bara för att förtydliga:
Säsong 1 tog sin början vid när kriget avslutades 1945. Sen fick man ju följa karaktärerna under fem år, fram till 1950 (anges i avsnitt 9). Vid nya säsongsstarten är året 1955. Såldes har det endast gått fem år sedan vi sist såg karaktärerna.

Annars håller jag med dig om att skådespeleriet till viss del kunde varit bättre. Särskilt Suzanne Reuter låter som hon läser innantill i var och varannan mening.
Sämst är den "unga norrländskan" (vad heter hon?) som spelar fru till yngre brodern. Hon var även med i Bonusfamiljen där hon var toppenbra, men nu ser hon helt lost ut och kan inte säga en enda replik naturligt, ögonen vindlar. Det är alltså fel på regissören eller något annat i produktionen, inte skådisen.
Citera
2018-10-09, 14:58
Medlem
Gillar serien skarpt. Dock var scenerna där det spelades rock & roll igår historiskt felaktiga. 50-talets svenska rockmusik sjöngs på svenska, eller på riktigt knagglig engelska. Kompbanden (ofta gamla jazzband eller rena nybörjare) höll oftast inte den kvalité som scenerna uppvisade igår. Ytterst få utländska rocksångare bevistade Sverige på 50-talet, tror inte att någon av dem skulle ha spelat på DK-Club.
Citera
2018-10-09, 16:30
Medlem
Uncle Dukes avatar
Varför valde de att ha med Carl-Gustaf Lindstedt av alla människor som en rollfigur? Dessutom fick han vara odräglig och full, stackarn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in