2018-10-05, 18:09
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Ja men, tycker du verkligen att det behövs? detta är ju uppenbarligen helt fel.

Varit i verksam i bla transportbranschen under mitt yrkesliv och och ser inget orimligt med påståendena. Träffat chaufförer som fått bo i hytten veckor i sträck på samma parkering då de inte har lov att köra en meter för sin åkare utan en last. Vissa chaufförer har inte jätteskojiga villkor. Vi hjälpte dem så de bla kunde låna dusch och koka sin potatis på kokplattor inomhus så de skulle slippa stå med stormköket på den regniga parkeringen. Så detta kan mycket väl stämma utifrån egna erfarenheter
Citera
2018-10-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Det är väl som alltid - tillgång och efterfrågan som styr? Förstår inte varför just arbetskraft skall vara undantaget från denna regel. Har vi öppnat gränserna så får vi ta konsekvenserna, annars så får vi stänga gränserna igen.

Handlar absolut inte om öppna gränser eller migrationspolitik. Transportföretag är fria att köra till vilka länder de vill enligt internationella transportregler. Hur tror du annars vi får import och export att fungera?

Nu utnyttjar man bara några välkända hål i de internationella cabotagereglerna
Citera
2018-10-05, 18:50
Medlem
Stämmer alldeles säkert.
Men varför skulle just transportbranschen vara skyddad från konkurrens från andra EU-medlemmar?
Citera
2018-10-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Varit i verksam i bla transportbranschen under mitt yrkesliv och och ser inget orimligt med påståendena. Träffat chaufförer som fått bo i hytten veckor i sträck på samma parkering då de inte har lov att köra en meter för sin åkare utan en last. Vissa chaufförer har inte jätteskojiga villkor. Vi hjälpte dem så de bla kunde låna dusch och koka sin potatis på kokplattor inomhus så de skulle slippa stå med stormköket på den regniga parkeringen. Så detta kan mycket väl stämma utifrån egna erfarenheter

Transport branschen är inte enda plats där det händer.
Byggsektorn är också fylld med billig arbets kraft från Östeuropa.
Jag gissar att man får tacka EUs öppna gränser för detta och politiker har inte så bråttom med att försöka lösa problemet.
Citera
2018-10-05, 18:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Det står "fake news" överallt här tycker jag. Hur kan man gå på en sån grej, undrar jag.

Vad surrar du om? 30 spänn i timmen är en vanlig lön i Rumänien. Inte hög, men de får nog betalt för mycket mer än 8 tim/dag om de bor i sina bilar i månader i sträck.
Citera
2018-10-05, 19:34
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Varför hjälpa dem om det bara uppmuntrar till att de blir kvar under usla villkor?
Citera
2018-10-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Så blir det när folk röstar vänsterblivet och lierar sig med de globala intressen som härjar runt i vårt politiska landskap.

Plus S, MP, C, V, M, KD
Citera
2018-10-05, 19:48
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad surrar du om? 30 spänn i timmen är en vanlig lön i Rumänien. Inte hög, men de får nog betalt för mycket mer än 8 tim/dag om de bor i sina bilar i månader i sträck.

Nej, dom får bara betlat för kröningar. Ingen körning - ingen lön.
Citera
2018-10-05, 20:45
Medlem
Idomeneos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Är inte detta ett relativt nygammalt problem? Något som eskalerade i och med den fria rörelsen i och med EU. Det utbredda och organiserade tiggeriet, resande kriminella och dylika lönedumpningar som tyvärr skett inom vissa arbetsgrupper. Framförallt inom klassiska brödjobb.
Helt rätt. Minns att Uppdrag Granskning rapporterade om Makedonska lastbilsförare some arbetade för slavlöner för några år sedan. EUs regelverk verkar tillåta det.
Citera
2018-10-05, 20:51
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Det står "fake news" överallt här tycker jag. Hur kan man gå på en sån grej, undrar jag.

Varit Fake News i flera år då...

Citat:
Lettiska chaufförer jobbade för knappt trettio kronor i timmen. Sedan stal bemanningsföretaget två månadslöner och traktamentet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/chaufforerna-fick-30-kr-i-timmen
Citera
2018-10-05, 20:55
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idomeneo
Helt rätt. Minns att Uppdrag Granskning rapporterade om Makedonska lastbilsförare some arbetade för slavlöner för några år sedan. EUs regelverk verkar tillåta det.

Ja just det. Det programmet minns jag. Märkligt att det är så relativt tyst kring dessa lönedumpningar i media?
Citera
2018-10-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Handlar absolut inte om öppna gränser eller migrationspolitik. Transportföretag är fria att köra till vilka länder de vill enligt internationella transportregler. Hur tror du annars vi får import och export att fungera?

Nu utnyttjar man bara några välkända hål i de internationella cabotagereglerna
Det har inget med migration, men kan det inte ha med att EU utvidgats och tagit in låglöneländer
i öst ?. Allt stämmer i tid, för både bygg branschen och transport hade väl inte dessa problem
på 90 talet ?. Jag menar arbetsgivare har väl alltid försökt att få arbete billigt så det gynnar
ägare och aktieägare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in