2018-10-03, 03:55
Medlem
Hej jag hade tänkt starta en tråd nu om hur ni upplever er kunna lösa problem när psykos uppstår? Själv använder jag hörlurar med brusreducering det hjälper grovt för mig när röster förvrängs! Hur gör ni? Tänka positivt hela tiden måste man göra! Ta hand om sig obviously men ni kanske har bättre råd? Allt förutom medicinering uppskattas
Citera
2018-10-03, 04:13
Medlem
Jag har aldrig haft någon riktigt genomslagen psykos och har istället samarbetat med mina tankar och inte sovit optimalt så jag kanske inte är bäst på att svara men anser att jag haft otroligt mycket plötsliga tankar som gick mot psykos.

Sysselsättning och att lära sig något nytt.
Äggklockan är mitt bästa knep för många som av olika skäl inte kan eller orkar koncentrera sig. Gör det i 5 eller 10 minuter enbart.
Ät, sov och ingen alkohol och såklart inte andra droger för dem som hållit på med det.
Kroppslig aktivitet. Om hjärnan löper amok, aktivera kroppen istället.

Acceptera. Acceptera allt från känslor till livet, dig själv och andra människor. Det du känner, dina begränsningar osv.
Citera
2018-10-03, 06:11
Medlem
Motion och träning!! Finns inget bättre och effektivare medel mot psykos. Testa det min vän och lycka till! Alltid positiva tankar och en ljus framtid väntar dig!
Citera
2018-10-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Motion och träning!! Finns inget bättre och effektivare medel mot psykos. Testa det min vän och lycka till! Alltid positiva tankar och en ljus framtid väntar dig!
Vadå? Ska han ut och jogga när han ser mossad-agenter bakom varje buske? Eller göra situps på gymmet där varje hantel är buggad?
Citera
2018-10-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Jag har aldrig haft någon riktigt genomslagen psykos och har istället samarbetat med mina tankar och inte sovit optimalt så jag kanske inte är bäst på att svara men anser att jag haft otroligt mycket plötsliga tankar som gick mot psykos.

Sysselsättning och att lära sig något nytt.
Äggklockan är mitt bästa knep för många som av olika skäl inte kan eller orkar koncentrera sig. Gör det i 5 eller 10 minuter enbart.
Ät, sov och ingen alkohol och såklart inte andra droger för dem som hållit på med det.
Kroppslig aktivitet. Om hjärnan löper amok, aktivera kroppen istället.

Acceptera. Acceptera allt från känslor till livet, dig själv och andra människor. Det du känner, dina begränsningar osv.
Äggklocka? Klockrent! Va är det förnå?
Citera
2018-10-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Äggklocka? Klockrent! Va är det förnå?
En kökstimer som tickar tills rätt antal minuter gått.

Här är en magnetisk man sätter på kylen.
https://m.clasohlson.com/se/Timer-äggklocka/34-2360-2
Citera
2018-10-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
En kökstimer som tickar tills rätt antal minuter gått.

Här är en magnetisk man sätter på kylen.
https://m.clasohlson.com/se/Timer-äggklocka/34-2360-2
Du menar att man ska sätta på den sen sitta och vänta bara??
Citera
2018-10-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Du menar att man ska sätta på den sen sitta och vänta bara??

Nix, gör sysslor i 5 eller 10 minuter där du helt fokuserar på det....
Citera
2018-10-04, 09:45
Medlem
spajjes avatar
Sömn. Om man är för långt in i dimman och bara har sig själv så blir det svårt då sömn i det tillståndet ofta innebär hemska negativa konsekvenser som förlust, tortyr, kidnappning, våldtäkt eller säker död. Att nå sömn är dock en annan femma. Psykakuten funkar, någorlunda.
Citera
2018-10-04, 11:08
Medlem
Hörlurar med brusreducering har räddat mig!!! 999kr och går jag t ex vid en bilväg så hör jag inga skadliga frekvenser!

Bra ljud i ska det va! Alltså detta borde nästan gå före medicin!
Citera
2018-10-04, 12:49
Bannlyst
Ge dig själv ordentligt med tid att varva ner..
Citera
2018-10-04, 13:38
Medlem
Vill också slå ett slag för sömnen. Det är verkligen A och O!

Sen är regelbundenhet bra när det gäller mat och när man tar sina mediciner.
Lagom med utevistelse utan stress (t.ex lugna promenader) är viktigt också.

Undvik droger och alkohol. Det frammanar mer symtom än nåt annat.
Senast redigerad av Cherrybeat 2018-10-04 kl. 13:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in