Resultat: Vilket utfall tror ni att talmannens regeringsbildningsförsök slutar i?
Enpartiregering - S
2,28%
50 röster
S, MP, L, och C
28,10%
616 röster
S och MP
4,01%
88 röster
M, C, L och KD
2,51%
55 röster
M och KD
11,77%
258 röster
C, L och MP
0,46%
10 röster
C och L
0,41%
9 röster
Annan regering
3,33%
73 röster
Extra val
40,97%
898 röster
Vet ej
6,16%
135 röster
2018-10-02, 15:12
Medlem
fluffiss avatar
Ulf Kristersson får sonderingsuppdrag enligt talmannen.
2018-10-02, 15:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis

2 veckor har han på sig.
2018-10-02, 15:18
Medlem
Citat:

Inget formellt krav på att få igenom sin budget.
2018-10-02, 15:19
Medlem
Jag gissar på, efter presskonferanserna idag:

Kristersson måste falla för att då kunna hävda att man kört in i kaklet till sina väljare. Lööf har redan erkänt plan b, ett allians parti ska ingå med S i regering eller budget. Här kommer vi landa med Lööf som statsminister eller vice.

Med andra ord, man kommer medvetet pröva ett redan nu omöjligt alternativ och sedan kan man träda fram med koalitioner/blågrönröd galenskap. Det vi bevittnar nu är bara taktik och spel. Alliansen har precis lagt fram en show där man ska iscensätta dess död för att luckra upp blockpolitiken.
Senast redigerad av Roxyn 2018-10-02 kl. 15:29.
2018-10-02, 15:20
Medlem
trewqs avatar
Lycka till säger jag. Ser framför mig hur Kristersson går in på youtube och lägger denna https://www.youtube.com/watch?v=XAYhNHhxN0A på repeat och låter den snurra i två veckor...
2018-10-02, 15:23
Medlem
Citat:

inte för att jag bryr mig egentligen

men borde det inte i första hand vara partiledaren för det största partiet som ska försöka att bilda regering?

eller spelar det inte längre någon roll hur många röster ett parti får?
2018-10-02, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Lycka till säger jag. Ser framför mig hur Kristersson går in på youtube och lägger denna https://www.youtube.com/watch?v=XAYhNHhxN0A på repeat och låter den snurra i två veckor...

Nu får vi se om Åkesson kommer bli dörrmatta åt Uffe igen, utan att få några garantier tillbaka. I annat fall är Lill-Ulf redan körd.
2018-10-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Jag gissar på, efter presskonferanserna idag:

Kristersson måste falla för att då kunna hävda att man kört in i kaklet till sina väljare. Lööf har redan erkänt plan b, ett allians parti ska ingå med S i regering eller budget. Här kommer vi landa med Lööf som statsminister eller vice.

Med andra ord, man kommer medvetet pröva ett redan nu omöjligt alternativ och sedan kan man träda fram med koalitioner/blågrönröd galenskap. Det vi bevittnar nu är bara taktik och spel.
Vi bevittnar att de tar sina vallöften på allvar. Att några av vallöftena kanske var olämpliga är en annan sak. Väljarna tog ställning till partierna i valet mot bakgrund av vad de lovade.En del med begränsad fattningsförmåga missade nog detta.
2018-10-02, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
inte för att jag bryr mig egentligen

men borde det inte i första hand vara partiledaren för det största partiet som ska försöka att bilda regering?

eller spelar det inte längre någon roll hur många röster ett parti får?

Antar att Uffe får frågan först, eftersom Steffe precis röstats bort av Alliansen och SD i riksdagen. Detta kommer såklart bara bli ett spel för galleriet, eftersom Uffe inte kommer klara av uppdraget i praktiken, om nu SD håller de som de har sagt. Då kommer bollen gå över till Steffe som bildar en mittenregering.
2018-10-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Nu får vi se om Åkesson kommer bli dörrmatta åt Uffe igen, utan att få några garantier tillbaka. I annat fall är Lill-Ulf redan körd.

Majoren och Annie är tydliga. Om inte S garanterar blir det ingen omröstning.
2018-10-02, 15:29
Medlem
Det här är intressant: talmannen ger Kristersson ett fritt mandat att bilda regering. Om han då inser att en Alliansregering inte går igenom så kan han redan snabbt börja inrikta sig på att bilda en M-KD-regering. Det är fullt möjligt att riksdagen röstar om en sådan regering inom två veckor, men då måste Lööf ge med sig.
2018-10-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Om Kristersson misslyckas pga Åkesson eller Lööv/Björklund får Löven andrabollen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in