Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-01, 11:53
  #1
Medlem
Mitt virusprogram blockerar någonting som jag undrar vad det är, om någon som vet kan svara vore det tacksamt, sidan är: http://apps.identrust/roots/dsrootcax3.p7c
Citera
2018-10-01, 12:24
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blipblipblip
Mitt virusprogram blockerar någonting som jag undrar vad det är, om någon som vet kan svara vore det tacksamt, sidan är: http://apps.identrust/roots/dsrootcax3.p7c

För mig fungerar inte länken.

Det är en banksida.
Vissa Av`n kan tydligen indikera att den är en "phisingsite". D.v.s att den försöker fiska info.
Det brukar inte vara farligt att BARA gå till sidan.
Citera
2018-10-01, 12:24
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blipblipblip
Mitt virusprogram blockerar någonting som jag undrar vad det är, om någon som vet kan svara vore det tacksamt, sidan är: http://apps.identrust/roots/dsrootcax3.p7c
Det där är ju inte ens en giltig url, så den går ju inte att surfa till.

I vilket sammanhang dyker varningen upp?
Citera
2018-10-01, 12:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För mig fungerar inte länken.

Det är en banksida.
Vissa Av`n kan tydligen indikera att den är en "phisingsite". D.v.s att den försöker fiska info.
Det brukar inte vara farligt att BARA gå till sidan.
I mitt program så är det inte betecknat som nätfiske utan som skadligt program/blockerade webadresser.
Citera
2018-10-01, 12:30
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För mig fungerar inte länken.

Det är en banksida.
Vissa Av`n kan tydligen indikera att den är en "phisingsite". D.v.s att den försöker fiska info.
Det brukar inte vara farligt att BARA gå till sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Blipblipblip
I mitt program så är det inte betecknat som nätfiske utan som skadligt program/blockerade webadresser.
Blockerad webadress på grund av "Vissa Av`n kan tydligen indikera att den är en "phisingsite". D.v.s att den försöker fiska info." låter ju inte orimligt i sådana fall.
Citera
2018-10-01, 12:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det där är ju inte ens en giltig url, så den går ju inte att surfa till.

I vilket sammanhang dyker varningen upp?
Jag får rapport i virusprogrammet, skadliga program blockerade webbadresser, verkar som datorn försöker ta sig dit själv, jag var i tvättstugan, och när jag kom upp såg jag det.
Citera
2018-10-01, 12:32
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blipblipblip
I mitt program så är det inte betecknat som nätfiske utan som skadligt program/blockerade webadresser.


Försöker du gå till sidan eller vad är det för sammanhang det handlar om?

Vilket skyddsprogram är det som ger utslag?
Citera
2018-10-01, 12:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Försöker du gå till sidan eller vad är det för sammanhang det handlar om?

Vilket skyddsprogram är det som ger utslag?
Panda Dome
Citera
2018-10-01, 12:40
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blipblipblip
Jag får rapport i virusprogrammet, skadliga program blockerade webbadresser, verkar som datorn försöker ta sig dit själv, jag var i tvättstugan, och när jag kom upp såg jag det.

Det är webadressen det reagerar på.

Den absolut största delen av alla kontrollsidor likt Virustotal ger ett väldigt fåtal utslag på det som en "fiskesida" . Det flesta m.a.o ser den som "ren".

Men det låter ju konstigt att datorn går dit själv. Installerat något nytt program nyligen?
Citera
2018-10-01, 12:43
  #10
Medlem
Här är den rätta adressen, missade .com : https://apps.identrust.com/roots/dsrootcax3.p7c
Citera
2018-10-01, 12:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är webadressen det reagerar på.

Den absolut största delen av alla kontrollsidor likt Virustotal ger ett väldigt fåtal utslag på det som en "fiskesida" . Det flesta m.a.o ser den som "ren".

Men det låter ju konstigt att datorn går dit själv. Installerat något nytt program nyligen?
Nope.
Citera
2018-10-01, 12:53
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blipblipblip
Nope.

Länken fungerar fortfarande inte.

Någon egen idè om varför datorn kopplar upp sig dit själv? Om det nu är HELT säkert att den gör det, du kanske vart vidaredirigerad av en annan sida du var på!?

Skanna med Panda, MBAM och Kasparsky virus removal tool.

Återkom om det sker igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback