2018-09-28, 20:07
Medlem
Gwildors avatar
Varför är ni så många som försöker hitta en förklaring till att polisen säger att folk inte ska vara oroliga? Så säger man ju jämt, det betyder inte ett skit.. Det är väl kanske för att alla idioter inte ska skapa en massa kalabalik
Citera
2018-09-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Precis, det är bestickande. Frågan är väl varför terroristerna är på Själland när Obama var på Jylland. De kanske var på väg över med bilen full med dynamit. Men är det verkligen en så stor grej i så fall, om inget hände?

Man kan väl snabbt ta sig till danmark. Dagens insats efter information som kom fram i holland kanske? Kopplingar till personer etc.
Citera
2018-09-28, 20:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Man kanske spanade via bilens unika GPS – som mgm kopplade ur? Det finns väl flera möjliga scenarion där spaningspolis på olika sätt kan tappa bort ett objekt man försöker skugga?

Ja alltså, handlar det om någon knarklangare eller liknande, så visst. Men är man beredd att spärra av hela Själland så känns det som att man var beredd att lägga resurser på att spana på bilen redan innan de åkte iväg, och sett till att inte tappa bort den.

Sätta fast en gps-sändare bör inte heller vara så svårt.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
När får vi veta etnicitet på packen?

Vad gissar vi på ? Förberedelser till terrorbrott l Sverige. 6mån? XD

Gissar på tre "semestrande" agenter från Ryssland. Med London-attentatet färskt i minnet vill Danska polisen fånga in agenterna (semesterfirarna) innan de når den ryska gränsen.

Kanske var Obama måltavlan, kanske någon ex agent som gått över till Danmark.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu kommer jag få hat, men jag gissar på att det är Ryssar likt de i London som förgiftade ex agenten och dennes dotter.

Jag tycker också ryssar är en bra hypotes. Lång planering och extremt stor effekt. Om det hade lyckats. Om det var Obama.
Senast redigerad av Jaqk 2018-09-28 kl. 20:13.
Citera
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Politiet ophæver kontrollen ved alle broer og andre transportforbindelser, oplyser Københavns Politi på Twitter.

Läget under kontroll?

Politiet ophæver kontrollen ved alle transportforbindelser.
Det skriver Københavns Politi på Twitter.
Øresundsbroen blev afspærret i retning mod Sverige omkring klokken 14, mens Storebæltsbroen blev afspærret i begge retninger.
Afspærringerne blev ophævet omkring klokken 17, og siden har politiet kontrolleret alle køretøjer.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-ophaever-kontrol-ved-alle-transportforbindelser
Citera
2018-09-28, 20:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag förstår inte ditt svar. Så klart att und/säk varit inblandat i det här.
Visst är det märkligt, men inte omöjligt. Att man känner till bilens nummer betyder förstås något men man kan nog utgå ifrån att tillslaget eller vad man ska kalla det för har föregåtts av intensiv underrättelseverksamhet och det är inte lätt att överblicka läget för oss.
Citera
2018-09-28, 20:09
Medlem
Jag tänker inte att en terrorcell just vill ha ihjäl Obama utan mer att USA förra president åker runt i Europa och talar på stora event med många i publiken.

Dessutom massmedia som rapporterar om detta.
Och terrorister vill ställa till stor skada och verkar dessutom blir de ”kända” på kuppen.
Citera
2018-09-28, 20:10
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Jag gissar på något annat. Ska vi slå vad?

Jag garderade ju med Islamister. Vad är din gissning förutom Ryssar eller Islamister?
Citera
2018-09-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Grusgrav=gruvtag - dvs ett område där det står olika högar av makadam

Är det inte bara en vanlig grusgrop?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja. Rimligen då även fordon. Sätt på en GPS-puck, eller ha span på fordonet. Är det så skarpt läge som det verkar har jag svårt att se hur man kan tappa bort fordonet, om det är så att man hade koll på gruppen innan fordonet lystes.

Fordonet, kanske parkerad vid en jätteparkering med hundratals bilar, har polisen kanske inte haft en aning om förrän i absolut sista minuten. Terrorgruppen sammanstrålar vid den förparkerade bilen. En och en har medlemmarna tagit sig dit m.h.a kollektivtrafiken.

Gruppen har kanske "köpt" alla tjänster, eller fått hjälp av andra likasinnade, d.v.s bilen står riggad och klar med allt som tänkas kan inför operationen.

Att polisen sedan tappar bort bilen kanske inte är så märkvärdigt då de kanske inte ens visste om bilens existens förrän klockan var slagen. Som hastigast hinner de fota fordonet som är på väg ut från parkeringen och skicka rikslarm och knappt det.
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Grusgrav=gruvtag - dvs ett område där det står olika högar av makadam

Eller så avses grustäkt, vilket inte är högar med macadam...

Sannolikt denna som varit i polisens ljus... https://www.google.com/maps/@55.2069682,10.3968637,332m/data=!3m1!1e3
Senast redigerad av konstit 2018-09-28 kl. 20:16. Anledning: lagt till länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in