2018-09-28, 19:21
Medlem
Lao Tzus avatar
På frågan om var dom misstänkta kommer ifrån svarade polisen bara att dom vistats i Danmark ett stycke tid.

Lär väl dra igång diskussionen om svenskar och "svenskar" igen......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Gissar därför på ngt slags planerat terrorbrott.

Om det är ett planerat terrorbrott så är den stulna bilen ett mysterium. Det borde rimligen ha varit smartare att framföra sig i ett lagligt köpt fordon i billigare prisklass som dugit minst lika bra för ändamålet.
Citera
Medlem
Köpenhamns polis uppgav vid presskonferensen att det förmodligen inte kommer att bli fler nyheter på fredagen.
Citera
2018-09-28, 19:22
Medlem
Kan det vara nån svensk (med hög position)som kanske är kidnappad?
Kanske är ute och virrar nu, men kan allt med Obama vara nåt för att vilseleda..att det händer just idag?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kanske inte helt märkvärdigt. Säkerhetspolisen inom EU har nog ett ganska intimt samarbete. De har säkerligen koll på flera hundra islamisters resor, mob.samtal och beteenden. När de ser något onormalt resmönster eller mer aktivitet så går de säkert upp en bevakningsnivå inom säkerhetstjänsterna.

Hollandspåret känns mer och mer intressant.

Tror du missförstår mig. Fordonet var stulet. Hur kopplades det till islamisterna?
Citera
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har polisen sagt att man vet vilka man letar efter?
polisen vägrade säga nånting mer än man redan sagt, bara att det inte fiunns nån anledning för vanliga medborgare att vara oroliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Kan det vara något annat än (misstänkta) terrorister som jagas.
Programvarupirater?
Värdegrundsmotståndare?
Folkgruppshetsare?

Nä det är nog bara terrorister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har polisen sagt att man vet vilka man letar efter?

Pressträffen var helt onödig, man sa inte mycket. Vet inte varifrån media fått att man stoppat bilen heller, tyckte inte mig höra polisen bekräfta de uppgifterna.

Aftonbladet verkar vara säkra på att det rör sig om en kidnappning iaf... Vet inte vad jag ska tro.
Citera
2018-09-28, 19:23
Medlem
DyslexiKungens avatar
Troligtvis så är bilen hittad nu
Citera
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Folk ska inte vara rädda påstår de nu också...

Folk skal ikke være bange

Selvom det er en usædvanlig aktion, som politiet er i gang med i dag, så skal den almindelige borger ikke bekymre sig.
Det var et af hovedbudskaberne ved pressebriefingen, fortæller DR's retskorrespondent, Trine Maria Ilsøe.
- Chefpolitiinspektøren udtrykte, at situationen ikke er noget, som folk skal gå og være bange for, selvom det virker voldsomt, siger hun.
Citera
Medlem
Obehagligt tyst nyhetsrapportering överlag tycker jag, det ligger en hund begraven här.
Citera
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Du har noll koll i det mesta du skriver. Sedan 2017 kan danskarna även slå på svenskar bilar via EU:s EUCARIS databas.
Ja, jag vet hur EUCARIS fungerar. Men du tycks inte vara läskunnig. Det är innan den blir aktivt eftersökt det handlar om. Danskarna kan slå i EUCARIS via webbgränssnittet, men de har inte någon anledning att begära en slagning på vartenda svensk bil i Danmark eftersom de inte vet att den kommer vara intressant i ett brott imorgon och de kan inte heller fånga upp det automatiskt eller rutinmässigt.

På samma sätt kan du ta en dansk stulen bil och köra runt i Sverige eftersom den inte fångas upp som stulen av ANPR (eller ANPG som det heter i Danmark). Om du däremot tar en svensk bil i Sverige och skruvar på danska, stulna plåtar kommer deras ANPG att ta dig direkt om du möter en polisbil eller passerar en kamera.

Men nu kan vi nog lämna den diskussionen eftersom det inte är så nära topic. Allt jag säger är att det kan finnas skäl till att de valt en svensk bil och inte en dansk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in