2018-09-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeamanStaines
Hej allihopa! Måste erkänna att jag följt detta mord från dag ett. Det verkar inte finnas mer än 1 misstänkt för det? Det verkar inte finnas tillräckligt med bevis bara. Den skäligen misstänkte verkar duktig på att hålla masken också. Förmodligen har han nån "narcissistisk" diagnos. ( Har läst vad han skrivit på andra ställen). Det lär väl framkomma om det blir rättegång. Tråkigt att det drar ut på tiden. Antingen har NFC inget att komma med eller så finns det inga tekniska bevis som inte går att bortförklara. Tror att det skulle ha pluppat upp nån mer misstänkt vid det här laget om det fanns någon. Rättsapparaten i Örebro består väl inte av idioter?

Ja en MT finns i ärendet som man vid två tillfällen inte lyckats få häktad. Det har gått bra med tid nu och analyssvar från NFC bör börja komma in. Utredningen fick dock sämsta tänkbara start och det verkar som man direkt inriktat sig på den MT.

LW hade ett stort kontaktnät och många förhör hålles löpande, detta är tidskrävande. Vet inte hur mycket resurser man lagt in i fallet, men att man fortfarande efter 6 månader inte lyckats med att häkta en MT får i alla fall mig att höja på ögonbrynen. Man skyller på NFC - att det tar tid.

Kroppen är också fortfarande hos Rättsmedicin, vilket också är anmärkningsvärt med tanke på den tid som passerat. Åndå har man fått till sig en prel. dödsorsak.

Inbillar mig att man initialt inriktat sig på en MT och att man därefter letar efter bevisning mot honom. Jag hoppas att så inte är fallet. Blir den MT inte häktad inom en snar framtid så tror jag att detta mord inte blir löst så enkelt. Finns det bevisning eller inte är frågan. Idag finns det i alla fall inte.
Sedan kan man tycka vad man vill om de inblandade. Personligen lägger jag ingen värdering i deras liv och leverne. Ingenting av det som framkommit är nytt under solen.

Tråden nöter och blöter om samma saker och mycket lite ny information kommer in.
Jag gillar utredningssekretessen som numera är mer eller mindre kutym. På förhand ter sig detta ärende som enkelt, men ibland kan det vara knepigare än man först tror.

Undersökningen verkar dock vara säkra på sin GM, så vi håller väl tummarna att en häktning sker inom kort.
Citera
2018-09-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja en MT finns i ärendet som man vid två tillfällen inte lyckats få häktad. Det har gått bra med tid nu och analyssvar från NFC bör börja komma in. Utredningen fick dock sämsta tänkbara start och det verkar som man direkt inriktat sig på den MT.

LW hade ett stort kontaktnät och många förhör hålles löpande, detta är tidskrävande. Vet inte hur mycket resurser man lagt in i fallet, men att man fortfarande efter 6 månader inte lyckats med att häkta en MT får i alla fall mig att höja på ögonbrynen. Man skyller på NFC - att det tar tid.

Kroppen är också fortfarande hos Rättsmedicin, vilket också är anmärkningsvärt med tanke på den tid som passerat. Åndå har man fått till sig en prel. dödsorsak.

Inbillar mig att man initialt inriktat sig på en MT och att man därefter letar efter bevisning mot honom. Jag hoppas att så inte är fallet. Blir den MT inte häktad inom en snar framtid så tror jag att detta mord inte blir löst så enkelt. Finns det bevisning eller inte är frågan. Idag finns det i alla fall inte.
Sedan kan man tycka vad man vill om de inblandade. Personligen lägger jag ingen värdering i deras liv och leverne. Ingenting av det som framkommit är nytt under solen.

Tråden nöter och blöter om samma saker och mycket lite ny information kommer in.
Jag gillar utredningssekretessen som numera är mer eller mindre kutym. På förhand ter sig detta ärende som enkelt, men ibland kan det vara knepigare än man först tror.

Undersökningen verkar dock vara säkra på sin GM, så vi håller väl tummarna att en häktning sker inom kort.

Bra och klok sammanfattning, dock med ett litet sakfel, det har inte gått 6 månader, 4,5 för att vara exakt.
Jag håller tummarna.
Citera
2018-09-25, 16:30
Medlem
Den efterlysta tanten är tydligen upphittad iaf

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/vittne-laste-na-horde-av-sig-till-polisen-om-hjarstamordet-det-var-nyttig-information

"Polisen har nu fått kontakt med den 70-åriga kvinna som är en viktig pusselbit i Lena Wesström-utredningen.
– Kvinnan hade läst om efterlysningen i NA och hörde av sig till oss, berättar polisinspektör Lisa Rehn."

"Det var i början av september som polisen gick ut och efterlyste vittnen till mordet på Lena Wesström. Framförallt letade polisen efter en kvinna i 70-årsåldern som skulle ha hört någon prata utanför sin bostad samma natt som Lena Wesström försvann.

Polisen har letat ganska länge efter kvinnan, som ska bo i närheten av brottsplatsen, men inte lyckats få tag i henne. Men när NA skrev om efterlysningen fick polisen napp.

– Ja, kvinnan kände igen sig när hon läst om det i tidningen, sedan tog det någon dag innan hon ringde oss, berättar Lisa Rehn som tog emot samtalet den 13 september.

Har det hjälpt polisutredningen att ni fick tag i kvinnan?

– Ja, men det har det, säger Lisa Rehn. Hon har gett oss information som vi inte hade tidigare."
Senast redigerad av Schazz 2018-09-25 kl. 16:32. Anledning: Tillägg
Citera
2018-09-25, 16:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/vittne-laste-na-horde-av-sig-till-polisen-om-hjarstamordet-det-var-nyttig-information

"Polisen har nu fått kontakt med den 70-åriga kvinna som är en viktig pusselbit i Lena Wesström-utredningen.
– Kvinnan hade läst om efterlysningen i NA och hörde av sig till oss, berättar polisinspektör Lisa Rehn."

"Det var i början av september som polisen gick ut och efterlyste vittnen till mordet på Lena Wesström. Framförallt letade polisen efter en kvinna i 70-årsåldern som skulle ha hört någon prata utanför sin bostad samma natt som Lena Wesström försvann.

Polisen har letat ganska länge efter kvinnan, som ska bo i närheten av brottsplatsen, men inte lyckats få tag i henne. Men när NA skrev om efterlysningen fick polisen napp.

– Ja, kvinnan kände igen sig när hon läst om det i tidningen, sedan tog det någon dag innan hon ringde oss, berättar Lisa Rehn som tog emot samtalet den 13 september.

– Ja, men det har det, säger Lisa Rehn. Hon har gett oss information som vi inte hade tidigare."

Det var som själva den. Det trodde jag inte. Hoppas att det hjälper till.
Citera
2018-09-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det vet jag inte. Kan vara så att AL trodde de hade en relation eller att hans vänner drog den slutsatsen. Jag tar inte relationsuppgifterna för 100 procent, men de var till Sälen tillsammans.
De få loggningar (jämfört med andra) AL har, så är LW med flera - se bl a i mars -18.

Här en länk till en cache de fann på gemensam tur aug - 17 http://www.geocaching.com/geocache/GC5J0BR_ja-ma-han-leva?guid=f9658388-b0a9-41ef-a9e1-a5b7026c421a

(Jag direktlänkar inte till deras loggtexter eftersom inga har loggat efter)

AL är inte MGM liksom andra nämnda manliga geocachevänner. Skäligen misstänkt är SD som inte har avskrivits.

Säcken knyts nog ihop inom snar framtid.

Jag frågade inget om MGM utan jag undrade om du hade fått information från en källa om att LW och AL hade en relation. En källa som du litade på enligt egen utsago. Vidare undrade jag om du visste när i tiden relationen mellan LW och AL skulle ha varit aktuell.
Citera
2018-09-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeamanStaines
Hej allihopa! Måste erkänna att jag följt detta mord från dag ett. Det verkar inte finnas mer än 1 misstänkt för det? Det verkar inte finnas tillräckligt med bevis bara. Den skäligen misstänkte verkar duktig på att hålla masken också. Förmodligen har han nån "narcissistisk" diagnos. ( Har läst vad han skrivit på andra ställen). Det lär väl framkomma om det blir rättegång. Tråkigt att det drar ut på tiden. Antingen har NFC inget att komma med eller så finns det inga tekniska bevis som inte går att bortförklara. Tror att det skulle ha pluppat upp nån mer misstänkt vid det här laget om det fanns någon. Rättsapparaten i Örebro består väl inte av idioter?

Välkommen!
Eftersom du följt detta sedan början så vet du vad som gäller. Alla bits dock inte.

Nej, rättsapparaten i Örebro består inte av fullständiga idioter.

Sedan är det ett beklagligt faktum att NFC inte klarar av leverera tekniska resultatanalyser inom rimlig tid, gäller alla fall oavsett prioritering. Även där sannolik gärningsman sitter häktad.

Som följd av det vet vi inte exakt värdet av den tekniska bevisningen. Vi vet bara att Åklagaren bedömt det värdet till Sannolika och att TR hade motsatt uppfattning.

Hade en ny/annan gärningsman dykt upp på scen hade vi sannolikt vetat det vid det här laget. Precis som du skriver.

Polisen vidhåller att SD är den skäligen misstänkte. Det får man då betrakta som fakta.

Med tanke på att det rör sig om ett så grovt brott är det givet med en rättspsykiatrisk undersökning. Dom är utomordentliga proffs! Det resultatet är jag intresserad av.

Narcissistiska drag är för mig uppenbart.

Har du sett SD på andra sidor än de som nämns här?
Citera
2018-09-25, 16:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Artikeln är upplåst till 17:08.

Men i o m följande är det mesta av substans vad jag kan se återgivet här:

”– Ja, kvinnan kände igen sig när hon läst om det i tidningen, sedan tog det någon dag innan hon ringde oss, berättar Lisa Rehn som tog emot samtalet den 13 september.”
Citera
2018-09-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Har överhuvudtaget frågeställningen Sh.Holms punktar upp ett berättigande? Fjantiga frågor och omvänd polemik som inte leder någonstans.

Huvudfrågan är Sh.Holms agenda, då vi är nog ganska många som känner att han gärna (grovt sagt och metaforiskt) ser den riktiga mördaren går fri, bara SD åker in.

Den riktige mördaren vill alltså inte polisen heller hitta, så envist som man håller fast vid MGM?
Citera
2018-09-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Tanten kontaktade polisen den 13 september. Således snart två veckor sedan. Man "inväntar en del undersökningar som fortfarande ligger på NFC" också. Cykeltjejerna är inte funna.
Citera
2018-09-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Bra och klok sammanfattning, dock med ett litet sakfel, det har inte gått 6 månader, 4,5 för att vara exakt.
Jag håller tummarna.

Du har rätt. Snart 5 månader.
Citera
2018-09-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

Att man nu fått ta del av denna kvinnas berättelse ger utredningen ny information som de inte hade tidigare. Hmmm, detta kan ju betyda att hon är ett vittne som faktiskt sett GM och LW tillsammans strax före mordet. Detta kan också innebära att kvinnan sett någon helt annan person än den nu MT. Naturligtvis kan det innebära något helt annat.

Det kryptiska uttalandet gällande ny information till utredningen är ju ett mindre genombrott som hjälper utredningen vidare. Sedan skall man också komma ihåg att vittnesuppgifter kan vara vanskliga och inte alltid tillförlitliga.

Bra i alla fall med lite ny info i tråden.
Citera
2018-09-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ett påstått sexårigt förhållande i lönndom i ett och samma bostadsområde inom en krets av människor som delar samma intressen. Det är dömt att misslyckas. Människans kött är svagt.

Nu vill jag se resultat av utredningen. Har man något på den MT bör en häktning vara närstående. Har man dock inget på honom vette fan om detta löses.

Det är oroande att utredningen fick en så dålig start. Bara man inte låst fast sig vid en MT och därefter letar efter sätt att sätta dit honom. Jag hoppas och tror att örebropolisen arbetar brett och effektivt och att det endast är analyssvar från NFC som dröjer.

En häktning inom 3 veckor?

Absolut en häktning inom 3 veckor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in