Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Absolut, du har helt rätt. Att bära korrekt klädsel på sitt arbete, verkar inte vara självklart för alla.
Klädkod är viktigt framför allt om man möter mänskor från andra kulturer.
Klädsel ger signaler och kan bli helt fel om en tjänsteman/kvinna är klädd i åtsittande snäva plagg,
djupa uringar osv. Tjänstemannarollen förbleknar, om kvinnan är klädd för fest, eller utmanande klädd, i lärarrollen är det viktigast att elever lyssnar på sin lärare, och inte har fokus på hennes.
kropp.
Det är inte lärarens fel att hon blev våldtagen på sin arbetsplats!!! Finns ingenting i det du tar upp här ovan som på något minsta vis kan försvara det som hänt. Visst finns det bättre och sämre kläder i alla yrken men det du skrivit här ovanför är faktiskt helt irrelevant. INGEN ska behöva bli ett offer på sin arbetsplats.
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Personligheten och budskapen är viktigt, och självklart ska kvinnor i privata sammanhang få klä sig hur de vill utan att bli antastade eller kränkta, våldtagna.
Bra! Där håller jag med.
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Det är två olika diskussions spår.
Tjänstemannens klädkod och våldtäktsmannens egna värderingar.
Men om elev och föräldrar har Palestinsk bakgrund, så är så klart stilen främmande, för dem, om läraren klär sig sexigt. Inte omöjligt att föräldrarna förfasar sig över lärarens klädsel och kommenterar läraren inför sin son.
Läraren framstår som den dåliga kvinnan pga sexig klädsel.
Totalt jävla skitsnack! Vi bor i Sverige, vi pratar svenska, vi har svenska värderingar. Sverges skrivna och oskrivna regler SKA gälla på svensk jord. De är våra gäster. Hade de fått adekvat information om vad som gäller och konsekvenser för vad de gör som de inte borde göra så hade "jobbet" definitivt varit lättare för dem, men de har sitt eget ansvar för sitt eget beteende. Det går att ta reda på för den som är intresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Att en ung palestinier, tvingar sig på sin lärare och begår våldtäkt är naturligtvis, helt sjukt.
En normal man våldtar inte.
Här har vi något jag kan hålla med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Sedan är det viktigt att tjänstemän kan skilja på sitt privata liv, och veta var gränsen går mellan det privata och personliga förhållningssättet..
Att lämna ut sitt privat liv, i facebook o instagram är inte bra. Integriteten om vad som är lämpligt i
olika situationer, är väl något som ens föräldrar lär barnen, men är föräldrar gränslösa så växer barn och unga upp med gränslöst beteende.
Ja visst, jag är fruktansvärt sparsam med vad jag publicerar online. Men individen ska tamejfan inte behöva göra avkall på sin personlighet bara för att "det inte ser bra ut". Visst finns det personer i min omgivning som postar saker på social medier som jag skulle se som väldigt privata för mig själv, men det är deras val. Jag har vänner med vad jag anser vara ett, på gränsen till, gränslöst beteende på sociala media, vilka har föräldrar som är nästan extremt integritetshävdande. Så jag hävdar fortfarande att det är individens ställningstagande, och så länge man inte skadar någon annan så ska vi bry oss fan i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Både vad gäller klädkod och vad som är brottsligt.
Finns många "gränslösa" som kan skilja mellan rätt och fel. Somliga VÄLJER att gör fel...
JA, hon gillade att visa upp sig, NEJ hon ska inte riskera bli våldtagen på grund av det.