Citat:
Ursprungligen postat av
eeqaz
Om en normal person fann en kajakk i sjøkanten og drog den upp på land ville vel personen sagt fra til polisen, bara en med oærlige hensikter ville holde kjeft om kajakken. Om han har varit i Bodø i ungefær 10 dager, varfor har han holdt seg så anonym, hans venner sier han normalt ville gått på en fiskerestaurant eller flere. Han har ju inte sittet på hotell-rummet o planlagt i 2 vecker at den siste kvelden på ferie skal han padla i verdens sterkaste malstrøm på veg til flyplassen.
Många bra påpekanden i dina senaste inlägg.
Det här är riktigt skumt. Paddling sista natten verkar ju otroligt. (Kanoten intakt och funnen på land av polisen. Oklart hur den hamnat på land.) Att han frivilligt skulle försvinna på ett skepp är också mindre troligt. Han skulle bli stämd i domstol på mångmiljonbelopp för sjöräddning och polisinsatser och förlora all trovärdighet och även dra med Wikileaks i fallet. Skulle militären föra bort hans kropp räcker det att få den till flygbasen.
Jag har också frågat mig varför han
bär runt en kajak och inte hyr en. Var det så att han skulle använda den på något speciellt ställe dit det är svårt att transportera en hyrd kajak (och svårt att förklara vad man skall ha den till). Ville han paddla "anonymt". (Han kallar sig för sailor, men kanoter visste ingen om att han använde.)
Jag fick ju lite stöd för min teori att han klivit av i Fauske och ev mördats av proffs där, kropp och packning är borta. Norsk cybermilitär har en bas för satellitmottagning där.
Det är inte omöjligt han funnit ut något och CIA har terminerat honom. Men inget är säkert, alla möjligheter måste undersökas. Sök med hund, kustbevakning, spåra cargo ship ... (jag tror ni norrmän vet mer om handelsflottan än jag gör i alla fall).