2018-09-19, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
OM system kan designa sig själva eller på något annat sätt bli designade utan att en medveten intelligens designar systemet..
och om du kan bevisa detta.. så hade du just motbevisat bevisen för gudarna.. eller iaf bevisat att inte bara gudar och människor kan designa system som ateisten en gång trodde att endast en stor smäll kunde skapa.

Det finns en sak som vi vet om system, och det är att medvetna intelligenser måste designa dom.

Vill du komma ifrån verkligheten och vad bevisen säger så måste du ha bevis för en stor smäll eller gradvis ökande komplexitet.. en dator som skapat sig själv eller evolutionerar sig själv.. nånting som bevisar att systemens natur inte handlar om att bli skapad av ett medvetande.
Det är bevisat. Evolutionen är ett vetenskapligt faktum lika mycket som att jorden kretsar runt solen. Att du vägrar ta till dig bevisen gör dem inte mindre befintliga.
Citera
2018-09-19, 14:53
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket iofs är en falsk analogi, så det är inte relevant.
Förmodligen, men på vilket sätt menar du?
Citera
2018-09-19, 15:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket iofs är en falsk analogi, så det är inte relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Förmodligen, men på vilket sätt menar du?

För att en analogi skall vara en analogi och inte en allegori, skall komponenterna i analogin vara av ett slag som direkt kan jämföras.
Citera
2018-09-19, 15:05
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
För att en analogi skall vara en analogi och inte en allegori, skall komponenterna i analogin vara av ett slag som direkt kan jämföras.
Jag vet, du förstår lika väl som jag att min fråga gällde kring varför du ansåg det vara falsk analogi.
Citera
2018-09-19, 15:07
Medlem
Citat:
Att behandla andra som jag vill bli behandlad av andra.. och räkna in djuren i detta.. är logiskt för mig, och en del av min religion.
En religion behöver varken vara en av dom stora eller nån av sekternas små religioner.

Jag läste i uppenbarelseboken om dig.. det står att du krigar mellan raser och länder i de sista dagarna genom att tjafsa om sånna som bränner bilar.

Människan har tyvär inte hittat en föda som har gjort människan till en intelligent allätande apa som skapar större hjärna genom ökande komplexitet och köttätande....

MEN människan har blivit troende och sen lurad till att se sin växtätande kropp som en allätares kropp.. vilket förstörde ekosystemen då bodskapens bajs spolades ut i haven.. och det skapade cancer som ateisten inte förstod vart den kommer ifrån.

Människan ignorerade att gudarna har designat allätare och växtätare på helt olika sätt , då allätare som björnar och vargar har verktyg som vassa tänder för att dela kött.. men människor med sin växtätande kropp måste använda kniv eftersom det är omöjligt att dela kött med platta tänder som är gjorda för att mala växter.

Människor blev lurade av religioner tills dom ignorerade bevisen för gudarna, och istället omfamnade nån sorts rädsla och hat mot gudarna som gav dom liv.. genom att tro att religioner är gudarna.. trots att bevisen säger att religiösa ledare aldrig har nånting med gudarna att göra.

Om det står i bibeln att kvinnor ska vara tyst i kyrkan.. och det har en symbolisk mening som jag inte vill att folk ska få veta om.. så är det självklart att jag hade gjort som svenska kyrkan tex och sagt att kvinnor inte får vara präster eftersom det står ju i bibeln att kvinnor ska vara tyst i kyrkan.

Det betyder INTE att bibelns symbolism är negativ eller dålig.. det betyder bara att du inte vet vad symbolismen betyder eftersom du lyssnar på korrupta religiösa ledare som påstår att dina pengar ska ner i deras fickor för att dom är heligare än dig.
Jag har inga problem att tugga kött utan kniv.
Citera
2018-09-19, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag vet, du förstår lika väl som jag att min fråga gällde kring varför du ansåg det vara falsk analogi.

Ref inlägg 27255.

I vilket du jämför en mördare med gud.
Citera
2018-09-19, 15:22
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ref inlägg 27255.

I vilket du jämför en mördare med gud.
Tack. Vad bra, det var nämligen precis min poäng. Det är en fullständigt galen jämförelse som varit möjlig om vederbörandes logik varit sann.
Citera
2018-09-19, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tack. Vad bra, det var nämligen precis min poäng. Det är en fullständigt galen jämförelse som varit möjlig om vederbörandes logik varit sann.

Japp, det användas väldig mycket pseudo-logik i den pådyvlande teismens marknadsföring.
Citera
2018-09-19, 15:35
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Japp, det användas väldig mycket pseudo-logik i den pådyvlande teismens marknadsföring.
Visst, om du säger det så.
Citera
2018-09-19, 15:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
OM system kan designa sig själva eller på något annat sätt bli designade utan att en medveten intelligens designar systemet..
och om du kan bevisa detta.. så hade du just motbevisat bevisen för gudarna.. eller iaf bevisat att inte bara gudar och människor kan designa system som ateisten en gång trodde att endast en stor smäll kunde skapa.
På frågan om hur självreproducerande system har uppstått svarar jag "vet ej".
Att att ett system uppstått på okänt sätt är inget bevis för gud.

Citat:
Det finns en sak som vi vet om system, och det är att medvetna intelligenser måste designa dom.
Nej det vet vi inte. Vad jag vet har det aldrig observerats att någon medveten intelligens har skapat något självreproducerande system.

Citat:
Vill du komma ifrån verkligheten och vad bevisen säger så måste du ha bevis för en stor smäll eller gradvis ökande komplexitet.. en dator som skapat sig själv eller evolutionerar sig själv.. nånting som bevisar att systemens natur inte handlar om att bli skapad av ett medvetande.
Den stora "smällen", d.v.s. Big Bang beskriver vårt observerbara universums expansion, det är bevisat. Att gradvis ökande komplexitet sker vet vi också.
Vad gäller datorer så går det inte att jämföra dem med evolutionen eftersom vi vet att de är skapade av människor och de är inte självreproducerande. Hur naturens system är skapade vet vi som sagt inte. Det är ingen anledning att dra till med gissningen "gud gjorde det".
Citera
2018-09-19, 16:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bevisföringen säger att det ligger i systemets natur att vara designat av ett medvetande.. därför bevisar system att ett medvetande har designat dom.
Bevisa att "det ligger i systemets natur att vara designat av ett medvetande.", tack.

Citat:
Har du några bevis som motbevisar verkligheten så får du gärna berätta om hur en stor smäll är mer bevisad än att medvetenhet behöver designa system.
Påståenden utan bevis kan avfärdas utan bevis.
Universums expansion är bevisad.

Citat:
Ett system bevisar väl en stor smäll för en ateist som är djupt troende.. men för oss som inte är troende så är det uppenbart att bevis för gudarna existerar överallt i alla designade system som dom skapat.
Den "stora smällen" har inte skapat något system, den beskriver universums expansion.
Bevisa att "gudarna existerar överallt i alla designade system.", tack.

Citat:
Alla system som människors händer inte har skapat, måste väl rimligtvis vara designat av något annat medvetande än människors?
Kanske, kanske inte.

Citat:
Så vart är bevisen för den stora smällen av skapelse som jag hör så mycket om? är det CERN portalen som bevisar big bang åt er som är lite intelligentare talande apor jämfört med en sån här växtätande människa som mig?
Det finns ingen "stor smäll av skapelse". Var är bevisen för att gudar skapat något?
Citera
2018-09-19, 16:03
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att att ett system uppstått på okänt sätt är inget bevis för gud.

Det är inget okännt sätt när jag säger att det enda sättet som ett system kan skapas på , är genom att ett medvetande designar systemet.
Människor vet mycket om hur man designar system.

En teori om en explosion av skapelse är alltså bevis enligt dig, bevis för att gudar inte behövde vara medvetna eller designa livsmeningar för alla delar i astrologiska och biologiska system som bevisar en smäll av skapelse men inte gudar?

Har du aldrig frågat dig själv om du kanske har missuppfattat det här med att du är en intelligent apa?

Du är antingen en väldigt smart apa, eller så är du en väldigt nerdummad människa.. det är en av dom två sakerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in