2018-09-18, 20:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det måste vara oerhört ovanligt att en pursvensk är +20 år och går i gymnasiet. Jag har iallafall aldrig hört talas om detta. Dessa bör placeras på Komvux....
Jodå, det finns det --- barn som föds tidigt på året och därför väntar en termin extra, barn som gått om någon klass osv osv..
Citera
2018-09-18, 20:07
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Det måste vara oerhört ovanligt att en pursvensk är +20 år och går i gymnasiet. Jag har iallafall aldrig hört talas om detta. Dessa bör placeras på Komvux....
Ja i alla fall på höstterminen. Annars kan man ju lätt vara 20 år vid studenten, tex efter ett utbytesår utomlands etc.
Citera
2018-09-18, 20:09
Medlem
Tror hon bara försöker pina sig igenom sin uppsägningstid...för att sen gå ut med det.
Citera
2018-09-18, 20:11
Medlem
Ratads avatar
Citat:

Det är väldigt ovanligt. Finns KomVux på Brinellgymnasiet eller använder de andra lokaler? Eftersom man vagt angett misstänkt gärningspersons ålder så gissar jag på ensamkommande. Dessutom tror jag det kommit ut namn på nätet om en 20+ svensk saknades när skolan började efter helgen och våldtäkten blev känd.

Det är min gissning.
Citera
2018-09-18, 20:13
Medlem
Batiktantens avatar
Eftersom det snart kommer ut kan jag avslöja att det är ett av barnen som strejkade ..
Citera
2018-09-18, 20:17
Medlem
Tydligen finns inga män i lärarens närhet. Bara förtvinade "hen". Det kommer vara glömt nästa vecka om ingen smart person driver på detta. Men det verkar ju inte finnas en enda smart människa kvar i landet.
Citera
2018-09-18, 20:19
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå, det finns det --- barn som föds tidigt på året och därför väntar en termin extra, barn som gått om någon klass osv osv..

Vanligast är väl att någon som är född på årets sista dagar börjar F1 året de ska fylla sju och grundskolan året de fyller åtta? Så var det för en eller två som jag växte upp med. Så det är inte omöjligt speciellt inte om de fått gå om ett år eller bytt gymnasieprogram.

Åldern på den misstänkta gärningspersonen anser jag för övrigt vara oviktigt. 19 eller 23 så vet en normalt fungerande empatisk människa att man inte våldtar även om läraren har västerländskt horig läppglans och att man kan se hens stringisar genom byxorna.
Citera
2018-09-18, 20:19
Medlem
Jag har inga barn på Brinell men jag gick där själv för hundra år sedan.
Lite bakgrund om skolsituationen i Nässjö:
Det fanns två högstadium i Nässjö stad, men på grund av minskade barngrupper valde man, trots kraftiga protester, att lägga ner ett högstadium, samtidigt som man byggde ut dagis, byggde om skolor till dagis etc. Ganska snart insåg man att alla som protesterat mot nerläggningen av Centralskolan hade rätt, så därför lät man den gamla fina Centralskolan vara tom, med inhyrda SFI kurser, och istället byggde man om och till Brinell, så att högstadium och gymnasium delar område. Det har till och från varit kaotiskt på skolan/byggarbetsplatsen, ungdomar som fått tillbringa hela sin lunchrast med att stå i kö utomhus, i regn, för att få mat.
För att kommentera att det dröjde med anmälan, det kan ha att göra med att det var studiedag igår. Jag kan tänka mig att man tog chansen att föra samtal i större och mindre grupper.
Citera
2018-09-18, 20:20
Medlem
[quote=lifeinplastic|65302347]Är du lärare? Hur går snacket i fikarummet? Märker ni själva av hot och trakasserier? Är det så att många lärare slätar över problemen?[/QUOTE

Det är ingen som vågar knysta ett ord om vad vi tänker. Värdegrund du vet? Det hör till att bli kallad rasist när man upprätthåller sin yrkesheder och sätter rätt betyg. Jag kommer byta jobb så fort jag får chansen!
Citera
2018-09-18, 20:20
Medlem
ilcontes avatar
Citat:

Ovanligt är det kanske, men vi hade en pursvensk tjej i min klass som fyllt 20 år under det sista året på gymnasiet. Hon gick om en klass när hon var yngre och sedan ändrade hon inriktning/program i andra ring så att hon fick börja om med oss. Inget märkligt med det alltså. Säger inte att det nödvändigtvis är så i det här fallet, men nog händer det att svenska elever också tar studenten som 20åringar.
Citera
2018-09-18, 20:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/elev-misstanks-ha-valdtagit-larare-pa-skola

Våldtagen på fredagen, åter i tjänst på tisdagen. Inte illa.

Det finns ju skäl att ifrågasätta hur läraren och skolan har hanterat det hela.
Från SVT's artikel:

Citat:
Brottet ska ha skett i fredags inne i skolans lokaler och polisanmäldes under måndagen.

samt

Citat:
– Vi har stöttat personalen under hela helgen och bland annat satt upp en krissituation. Eleverna är inte informerade men vi försöker vara lyhörda i den här situationen.

Brottet skedde på Fredagen, skolledningen har uppenbart känt till våldtäkten under helgen och brottet anmäldes (av vem?) på Måndagen.

Varför anmäldes inte våldtäkten omedelbart på Fredagen av offret eller på Lördagen av skolledningen (skolledningen har stöttat personalen "hela helgen" så man borde då ha haft vetskap om brottet senast på lördagen).

Något står inte rätt till, men vad?
Citera
2018-09-18, 20:23
Medlem
Citat:
Här får du lite info. https://www.gyantagningen.se/ansokan-antagning/behorighet-vem-kan-soka-till-gymnasiet.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in