2018-09-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Ja var ska man börja... Detta verkar vara en soppa utan dess like 😁😁. Nyhetstorka i tråden innebär många diskussioner runt både möjliga och omöjliga scenarium och GM. Faktan kvarstår dock att SD är MGM men inget gripande har skett än.

Okej tack! Jag scrollar över vissa skribenter och läser de poster som skrivs av de personer jag anser pålitliga och framförallt kunniga i hur en sedvanlig mordutredning fortlöper.

Inte mycket nytt alltså!
Citera
2018-09-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Okej, så han har aldrig varit gripen för brottet någonsin? Bra att veta.
Jodå..som du antagligen har koll på så var han inne och vände..men det är ju ett tag sen nu så något nytt kan det väl ändå inte tillskrivas att vara. Men du kan ju dra hela historien från sida 1.. som inte mynnar ut i något annat än nyhetstorka från utredningen och att det inte finns någon gripen..
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-17 kl. 00:15.
Citera
2018-09-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Okej, så han har aldrig varit gripen för brottet någonsin? Bra att veta.

Ehh, han var anhållen( sedermera släppt) och är skäligen misstänkt för mord på LW. Räcker inte det?
Citera
2018-09-17, 00:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Säg att Dalaans vittnesmål är korrekt. HUR fick SD reda på deras existens alls? Har han använt sig av dessa, på nya Hjärsta, mobillösa tjejer, cyklister, i något sammanhang?

Uppenbarligen har jag flertal tomma luckor?

OT. Kan säga att tippa över sig 3 dl kokhett tevatten i sängläge vid morgonens tidning inte bidragit till att fylla just dom.

Några i tråden tycktes sig minnas att Dalaan tidigt i tråden nämnt dessa två tonåringar efter en fråga om ifall de la märke till något när de åkte runt och letade. Men sedan togs flera av Dalaans inlägg bort. Det kan vara så att det inlägget var ett av dom som togs bort, om det nu funnits. Om det funnits så kan helt enkelt SD fått reda på om dessa två tonåringar genom denna tråd.
Citera
2018-09-17, 00:38
Medlem
Citat:
Det är bekräftat att det kommit in ett larm om skriket till larmcentralen men att inte finns någon annan som skulle ha hört detta är näst intill obegripligt. Kl var i runda släng runt 23.30 en varm försommarkväll. I nya Hjärsta bor många som av olika anledningar måste kunna ha hört detta. Många är vakna vid denna tid, fönster som står öppna, hundägare som nattkissar hunden, folk på väg hem både gående och cyklandes, cyklister som passerar genom området mot Vivalla/Lundby eller Varberga etc etc..Och hur kan man så säkert veta att det var en kvinna som skrek?

Har du svårigheter med skillnaden i t.ex. telefon?
Citera
2018-09-17, 00:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Säg att Dalaans vittnesmål är korrekt. HUR fick SD reda på deras existens alls? Har han använt sig av dessa, på nya Hjärsta, mobillösa tjejer, cyklister, i något sammanhang?

Uppenbarligen har jag flertal tomma luckor?

OT. Kan säga att tippa över sig 3 dl kokhett tevatten i sängläge vid morgonens tidning inte bidragit till att fylla just dom.

Jag försöker läsa ikapp här. Det är ju minst sagt intressant efter att MV ånyo tagit bladet från tungan...

OT: Been there! 😄 Akta sig. Fast du är ju inte ute o geocachar precis... (kan man akta sig mycket mer än att redan ligga i ryggläge på sjukhus...? 😄😄 ).
Citera
2018-09-17, 00:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Detta är ju intressant.
För även om man kan ha förklaringar till att man är uppe och ute i sitt bostadsområde på natten, så är det inte troligt att det är så vanligt när man har arbetsdag dagen efter.
Särskilt intressant blir det om de uppgifter han inte lämnat stämmer.

Minns att man i mordet på Tova gjorde jämförelser med hur mycket Billy brukade röra sig i vanliga fall (stegräknare i mobilen). Det blev en signifikant skillnad mellan mordnatten och jmf perioden.
Det i sig är ju inte ett bevis, men en liten del i en indiciekedja.

Här skulle man kunna göra en liknade undersökning. Hur ofta brukar SD röra sig i sitt bostadsområde på sen kväll/natt?

Även mastuppkopplingarna kollades noga; till vilka master kopplades mobilen upp beroende på var man befann sig. Allt för att kunna bestämma de berördas positioner noga.

När det gällde morden i Mantorp frågade man Edvin väldigt noga minut för minut vad han gjorde där och vad han såg där och då. När gjorde han det och vad sa de osv. Dessa förhör gjordes flera gånger om.

Här skulle ett liknande förhör med SD innehålla frågor om hans väg och om han såg något. Har han "otur" kan någon ha varit ute med sin hund exakt då och placerat honom på annan plats eller tvärtom, där han påstår sig vara kan man visa med t ex mastuppkoppling att detta inte kan stämma.

Och om han blir påkommen med att lämna olika uppgifter eller uppgifter i förhören ringer ju varningsklockorna...

Inte så lätt att lämna felaktiga uppgifter och kunna hålla sig till sin historia om den inte stämmer. Även om det vid denna tidpunkt på kvällen inte "händer" så mycket i ett område, så finns det risk att någon liten detalj blir fel. En viktig detalj som kan vara svår att slingra sig ur utan att det blir en ny "felaktig" detalj...

Som tur är tog man in SD ganska tidigt i förloppet där han fick lämna sina uppgifter. Uppgifter som man nu kan gå igenom steg för steg.

Jag hoppas att mastuppkopplingarna kan visa något, även om jag misstänker att mgm kan ha slagit av sin mobil efter mordet.

Vilket kanske i sig kan verka suspekt om det händer just lagom i tid....
En till länk i indiciekedjan.
Många, många små pusselbitar....

Enklast för alla vore ju om GM:ar erkände....

Det har slagit mig: skulle MGM här kunna undgå livstid om han i detta läge erkände och förklarade det som att han förlorade besinningen? (Det kan ju bero på om det i så fall stämmer överens med vad obduktion/ RM-undersökning kan visa.)
Citera
2018-09-17, 00:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är bekräftat att det kommit in ett larm om skriket till larmcentralen men att inte finns någon annan som skulle ha hört detta är näst intill obegripligt. Kl var i runda släng runt 23.30 en varm försommarkväll. I nya Hjärsta bor många som av olika anledningar måste kunna ha hört detta. Många är vakna vid denna tid, fönster som står öppna, hundägare som nattkissar hunden, folk på väg hem både gående och cyklandes, cyklister som passerar genom området mot Vivalla/Lundby eller Varberga etc etc..Och hur kan man så säkert veta att det var en kvinna som skrek?

Larmcentralen måste ju kunna se vem som ringde, så det lär ju inte vara SD el HD el JG som gjort det när SD är tillbaka på kammaren.

Dock kan det väl tänkas att SD blivit tillfrågad när han hörde skriket...
Citera
2018-09-17, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Några i tråden tycktes sig minnas att Dalaan tidigt i tråden nämnt dessa två tonåringar efter en fråga om ifall de la märke till något när de åkte runt och letade. Men sedan togs flera av Dalaans inlägg bort. Det kan vara så att det inlägget var ett av dom som togs bort, om det nu funnits. Om det funnits så kan helt enkelt SD fått reda på om dessa två tonåringar genom denna tråd.

Tack. Så det är "sista spikarna i kistan" man vill kontrollera extra? Möjligen?

Av någon outgrundlig anledningen påminner det mig om en metod jag använder vid fiske ... särskilt när jag vill få dom största fiskarna som finns djupt ner och är mer försiktiga, lite mer svårflörtade. Man "mäskar" och sen väntar man tålmodigt ... lockar försiktig ... väntar ...

Slår sällan fel ... oftast förlorar fisken. I alla fall oftast ....
Citera
2018-09-17, 01:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det vet jag inget om nu. Men man har en teori om att den stundande resan var en utlösande faktor som fick något att gå snett.

Tack för det. Jag har eller tror jag har läst det mesta av vad du delat med dig av på söndagen. Det ger ett minst sagt betryggande intryck. Det gläder mig att man är både kunnig och slug och kan utnyttja alla resurser, särskilt efter debaclet med kvarlevorna som inte blev funna i rimlig tid. Jag skulle tro att det här reder ut sig. Det låter så.

Jag har också läst vad du skriver om MGM:s beteende, där man förstås undrar hur han mår och hur det står till i huvudet. Om ”proppen gått” eller om han är mer i grunden ”skadat gods”. Det faktum att han knatar omkring bland oss talar ju för det senare. Vilket är en insikt man (åklagare) förstås får av att han valt att gå lös och då ta sig för ”viktigare” saker, som att åka på semester, och, uppenbarligen, återinsätta sina geocacheloggar. För de flesta av oss skulle talgdanken förr eller senare liksom stiga upp, föreställer jag mig. Men inte för somliga.

There’s no rest for the wicked. Det är precis som det ska vara.
Citera
2018-09-17, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Enklast för alla vore ju om GM:ar erkände....

Det har slagit mig: skulle MGM här kunna undgå livstid om han i detta läge erkände och förklarade det som att han förlorade besinningen? (Det kan ju bero på om det i så fall stämmer överens med vad obduktion/ RM-undersökning kan visa.)

Knappast. Det är inte direkt en person i psykos som oberörd flyger till USA dagen efter och flänger runt och geocachar dygnet runt med snudd på smärre skriftliga noveller och leende bildbevis.

Men friskt är det definitivt inte .... Bortsett från i juridisk mening.

Erkänna Aldrig! Finns knappast på Kartan det heller..... om det nu kommer dithän. Då handlar det snarast om Överklaganden in Absurdum.

Men ... time will tell.

EDIT. Only nest for the wicked - Jail
Senast redigerad av Remark 2018-09-17 kl. 01:53.
Citera
2018-09-17, 07:27
Medlem
Honan6s avatar
Det fanns en del postare från trådstarten som hade intressanta uppgifter. De är saknade. Kanske de har beordrats tystnad av polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in