2018-09-16, 21:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Med din taktik har du fått till två sådana hus på bara ett år.
Återigen. Det är inte min målsättning
Då får du ursäkta, men jag tror dig inte förrän du har någon vettig källa.
Du får ursäkta dig själv om du inte vill läsa reportage om riktiga människor
Kanske att jag hört påståenden om att folk blir rika/kan leva på ett smått startkapital på aktier, spel, MLM så många gånger utan att se en enda.
Kanske för att mer än 75% av de som sitter på samma site som mig förlorar pengar? Jag själv har träffat på EN o det är han som lärt mig hur jag ska lära mig själv.
Men visst, återkom om ett par år och berätta, inklusive verifiera. Annars finns det inte.
Vad för fråga har jag undvikit att svara på?

Om du menar den vad du ska leva på tills du fått ihop ett startkapital, så har jag svarat. Trots att jag inte har det minsta med det att göra. Hur du får ihop ditt startkapital är helt och hållet din grej.
Nej, jag frågade på vad jag ska leva på när jag bygger upp rikedommen DU tjatar om. Inte den jag aldrig nämnt.
Men jag tänker runda av genom att berätta om mina tre veckor.
Den första förlorade jag 50 000kr.
Den andra med ett nytt konto förlorade jag ca 15-20 000kr
Den tredje gick jag vinst på 10 000kr

Nu skalar vi ner detta.
Att hitta aktierna som ger små, procentuella ökningar är inga problem. Ser jag enbart på de som gav vinst förra veckan så landade jag på 3-5000kr/dag. Allt jag gjorde var att vara på hugget kl 9.00 samt 15.30 när USA öppnar.
Mitt problem är inte att hitta de som ökar utan mitt problem är att undvika för stora förluster samt att sälja i tid.
Likaså måste jag lära mig tecken på hur en aktie kan utvecklas under börsens stängda tid.
Nu påstår jag inte att jag någonsinn kommer lära mig detta o då får jag helt enkelt söka ett enklare skitjobb o invänta en gyllene pension som även den kommer bli högre än vad jag någonsinn haft i lön.

Men det finns så mkt mer än att bara kunna tyda grafer. Dessa kan jag redan då jag är matematiker.
Men som sparare i fonder så har jag även lärt mig olika branscher. Även där har jag en strategi där jag begränsar mig.
Samma sak med valutor. Detta är något jag satt mig in i sedan 1994 (osäker på årtalet) när Sverige utsattes för en yttre påverkan av valutaspekulation.

Även om jag har mycket gratis så tar inte jag något för givet, vilket du ger sken av att tro. Jag är jävligt medveten om att jag inte behöver bli en av de som kan leva på detta.
Just detta stycke borde du kanske fundera på innan du fortsätter din argumentation.

Som svar på rubriken.
Jag är faktiskt välbeställd och det blev jag på aktivt sparande i fonder där jag satsade på branscher. Klart enklare än att leva på aktiespekulation då jag faktiskt hade ett arbete för min försörjning.
Citera
2018-09-16, 21:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Att hitta aktierna som ger små, procentuella ökningar är inga problem.
Ser jag enbart på de som gav vinst förra veckan så landade jag på 3-5000kr/dag.
Och ändå har du inte fått ihop mer än 100.000:- i startkapital? På tre år?!
Citera
2018-09-16, 21:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Är du dum igen? Tre år? Inte fått ihop mer?
Sluta vara dum eller se denna disskussion som avslutad
Citera
2018-09-16, 21:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Är du dum igen? Tre år? Inte fått ihop mer?
Sluta vara dum eller se denna disskussion som avslutad
Sorry, vet inte var jag fick tre år ifrån.

Du har ju jobbat upp dina hundra tusen på nästan tjugofem år. Är själv en slarver, men har insett att jag måste ha pengar till min pension, och nästan lika mycket har jag sparat ihop på ett år. Med ett låglöneyrke.

Men visst. Vi kan ses här om ett par år, och se om du lever på avkastningen av dina 100.000:-. För det var väl det du skulle göra, eller?
Citera
2018-09-16, 21:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Sorry, vet inte var jag fick tre år ifrån.

Du har ju jobbat upp dina hundra tusen på nästan tjugofem år. Är själv en slarver, men har insett att jag måste ha pengar till min pension, och nästan lika mycket har jag sparat ihop på ett år. Med ett låglöneyrke.

Men visst. Vi kan ses här om ett par år, och se om du lever på avkastningen av dina 100.000:-. För det var väl det du skulle göra, eller?
100 000? Sa jag inte att du ska sluta vara dum?
Citera
2018-09-16, 21:39
Medlem
constants avatar
Citat:
100 000? Sa jag inte att du ska sluta vara dum?
Var det inte beloppet du skulle satsa för att få en tusenlapp/dag?
Citat:
1% av 100 000kr är en tusenlapp. Tar man ut den så har man 100 000kr kvar.
Lek med tanken att man satsar 25 000kr på fyra aktier. En ökar 4% medan två minskar 1%. Då säljer du den som ökat. Investerar 25 000kr igen. Nästa ökar två 2% från inköpspris de övriga går noll.
Men du menar att du kommer att satsa mer? I så fall är det inga problem med att få den där tusenlappen per dag, plus att du blir miljardär inom femton år.

Om det är något jag inte förstått så kanske du kan förklara vad, istället för att hela tiden kalla mig dum.
Citera
2018-09-16, 21:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Var det inte beloppet du skulle satsa för att få en tusenlapp/dag?
Men du menar att du kommer att satsa mer? I så fall är det inga problem med att få den där tusenlappen per dag, plus att du blir miljardär inom femton år.

Om det är något jag inte förstått så kanske du kan förklara vad, istället för att hela tiden kalla mig dum.
Du skrev detta.
Citat:
Nej, jag menar att jag inte är villig att förlora mer än 100 000kr.
Citera
2018-09-16, 21:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Du skrev detta.

Nej, jag menar att jag inte är villig att förlora mer än 100 000kr.
Då är du alltså inte så säker på din taktik. Det är okej.
Citera
2018-09-16, 22:01
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Då är du alltså inte så säker på din taktik. Det är okej.
Kom du på det först nu?
Citera
2018-09-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.

Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?
En aktiefond investerar ju som sagt i aktier. Fonden stiger i värde för att aktierna som den äger stiger i värde. Du kan inte säga att aktiefonder per automatik är bättre än aktier, båda sparformerna är ju just aktier. Om dina aktier utvecklas sämre än dina fonder så är det för att fondförvaltarna hittat bättre aktier än du. Samt att dom köpt och sålt vid rätt tillfälle.

Swedbank Robur Ny Teknik som exempel har utvecklats 344% på 5 år och givetvis hade du fått lika bra avkastning om du hade ägt aktierna direkt. Till och med ännu bättre eftersom du sluppit betala fondavgifterna. Men frågan är om klarat av att välja aktier lika bra som Carl Armfelt på Swedbank.
Citera
2018-09-16, 23:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Men jag tänker runda av genom att berätta om mina tre veckor.
Jag har hållt på i över 20 år.

Du kommer aldrig att snitta 1% om dagen.

Den eller de som lurat i dig att det är möjligt ljuger arslet av sig.
Citera
2018-09-16, 23:11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag har hållt på i över 20 år.

Du kommer aldrig att snitta 1% om dagen.

Den eller de som lurat i dig att det är möjligt ljuger arslet av sig.
Sitter du dagligen o analyserar 13 timmar om dagen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in