2018-09-16, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jepp exakt. De är arga över att utredning tar tid.

. We urged the Swedish government to conduct thorough and immediate investigation, and respond to the Chinese citizens’ requests for punishment, apology and compensation in time. We cannot understand why the Swedish side has not given us any feedback.

Jag kommer ihåg förra året när Trump bett Xi Jinping, Kinas president, om att frige amerikanska basketbollspelare som greps för snatteri som ger flera års fängelse i Kina och det tog en dag innan de kunde åka hem till USA.

Jag antar att Kina är inte vana med europeiska rättsväsende där politiker har inte bestämmande över.
Citera
2018-09-16, 02:11
Medlem
Dalai Lama är på besök i Sverige.

Kina straffar Sverige ekonomiskt genom att omdirigera kinesiska turistflöden bort från under en period.

Hela incidenten är genomförd i det syftet.
Citera
2018-09-16, 02:32
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havande123
Bisarr utveckling på det hela, men varför kör man ut dem till skogskyrkogården bland gravar och minneslunder för att bara lämna dem?

Skogskyrkogården är norra Europas största kyrkogård, för en turist är det oerhört enkelt att gå vilse.

Sen är jag medveten om att kineser som turistar är parasiter samt att Kina är ett skadat land men ändå.

Nja, här har våra kära kineser målat upp bilden att man dumpade av dem mitt inne på kyrkogården... Antar att polisen låste upp grindarna och körde in, då kyrkogården stänger på kvällen

Man släppte såklart av dem vid tunnelbanestationen med samma namn.
Citera
2018-09-16, 02:38
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Jag kommer ihåg förra året när Trump bett Xi Jinping, Kinas president, om att frige amerikanska basketbollspelare som greps för snatteri som ger flera års fängelse i Kina och det tog en dag innan de kunde åka hem till USA.

Jag antar att Kina är inte vana med europeiska rättsväsende där politiker har inte bestämmande över.

Man tar seden dit man kommer. Man tar reda på vad som gäller. Korkade personer gives ingen pardon. De tjuvaktiga basketspelarna borde ha fått sitta sitt straff fullt ut.

Den minnesgode kommer ihåg de tre australiensare som på 80-talet smugglade heroin till Singapore och blev påkomna och sedan avrättades. Det blev ett jävla liv i internationell press. Barbariskt, kan tyckas. Jovisst, men vill man inte bli halshuggen så smugglar man inte heroin till Singapore. Ska det var så jävla svårt att fatta. Det ska tilläggas att jag inte minns om det var just Singapore, men det var någon liknande håla i Sydostasien i alla fall.

Edit: Malaysia och hängning och två personer. Skenheliga Thatcher försökte rädda slöddret:
https://en.wikipedia.org/wiki/Barlow_and_Chambers_execution
Senast redigerad av Prora 2018-09-16 kl. 02:45.
Citera
2018-09-16, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Man tar seden dit man kommer. Man tar reda på vad som gäller. Korkade personer gives ingen pardon. De tjuvaktiga basketspelarna borde ha fått sitta sitt straff fullt ut.

Den minnesgode kommer ihåg de tre australiensare som på 80-talet smugglade heroin till Singapore och blev påkomna och sedan avrättades. Det blev ett jävla liv i internationell press. Barbariskt, kan tyckas. Jovisst, men vill man inte bli halshuggen så smugglar man inte heroin till Singapore. Ska det var så jävla svårt att fatta. Det ska tilläggas att jag inte minns om det var just Singapore, men det var någon liknande håla i Sydostasien i alla fall.

Jag håller med dig 100%, Jag gissar att Trump ville vara i goda sida med svarta väljare (basketspelarna var svarta om jag kommer ihåg rätt).

Edit: tack för länken, blir en intressant läsning.
Citera
2018-09-16, 02:45
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Sjukt genomskinlig aktion från kineserna.
i ett land fullt av naiva idioter funkar det nog ändå.
Citera
2018-09-16, 03:00
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Också att notera, dett är förstanyhet på den kinesiska tidningen Global Times:

Chinese Embassy in Sweden issues safety alert following tourists' 'nightmare' incident by local police
http://www.globaltimes.cn/

De har uppenbarligen högt uppsatta vänner. Antingen äger de någon slavfabrik där de profiterar gott på sin arbetskraft eller så är de höjdare i Partiet.
Eller både ock...
Citera
2018-09-16, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Dalai Lama är på besök i Sverige.

Till följd av att Sverige tillåter Dalai Lama inresetillstånd och yttrandefrihet straffar Kinesiska staten Sverige ekonomiskt genom att dirigera om Kinesiska turistflöden i Europa bort från Sverige under en viss period.

Vi tillåts inte att ha kakan och äta den med. Om Dalai Lama är här så får vi inte ha Kinesiska turister.

Se det som ett varningstecken på kommande åtgärder om Sverige yttrar sig för kritiskt till den Kinesiska staten. Först Inga turister sedan andra ekonomiska straff exempelvis målinriktad piratkopiering och pris dumpning på Svenska eksportprodukter.

japp, så brukar Kina göra och även andra asiatiska länder. De bara hittar på något när deras
självkänsla är sårad. Efter 40 år i Asien är det inget nytt för mej. Svenska bananer lever mellan öronen medan asiater även har tillgång till sina känslor. Det är därför som de är så populära hos riktiga män men inte hos svenska feministmän. Detta kommer en f-man aldrig att förstå utan de fortsätter hata oss som lever mer och våra kvinnor.

Om någon vill expandera sin retardness åk ned till en asiatisk flygplats och lyssna på en svensk bokning som gott snett , haha. Jorå svenskar klarar oxå av att vara "kineser" när deras logik inte stämmer. Vanligtvis ihoptryckt folk kan explodera för minsta störning och att inte komma in på sitt hotell de bokat är stort. En dag hit och hit är inte samma för en kines som en svensk. Jävligt dåligt av boendet och polisen som för en gång skull vågade ingripa! Skäms snutjävlar!

Och den som tror att USA eller SE hittar på mindre ser inte någonting utanför sin box. Assange ljugerierna tex!
Senast redigerad av shivashambo 2018-09-16 kl. 03:11.
Citera
2018-09-16, 03:14
Medlem
Som boendes i Kina av och till i mer än tolv år och med hyfsat flytande kinesiska har jag sett, hört och läst det mesta gällande kineser som ställer till med scener i det offentliga på grund av upplevda oförrätter. Listan kan göras lång; kineser som helt abrupt börjar skrika på affärsbiträden som inte gör som de vill, kineser som rullar runt på gatan i ilska, kineser som börjar puckla på varandra på bussen när nån av misstag trampat dem på foten, kineser som förolämpar en annan kines far&morföräldrar eftersom denna råkat köpa sista exet av en produkt i affären, kineser som ser rätten att tränga sig i köer som överordnat allt annat i livet, kineser som försöker pruta på fina restauranger och sen blir förbannade och skriker på hovmästaren när det inte funkar, kineser som försöker tackla sig in i biosalonger trots att de har biljetter till en helt annan film, kineser som kineser som kineser som kineser som kineser som.... och så vidare i alla oändlighet.

Detta är, tyvärr, standardförfarande i Kina, skapa en scen för att tvinga fram ett resultat som gynnar dig. Mången gång har jag sett folksamlingar i Kina som bevittnar liknande scenarion som jag beskrev ovan. Ju fler desto bättre eftersom du då sätter din "motståndare" under press och således enklare kan få din vilja fram.
Nu vet jag såklart inte det exakta förloppet som utspelade sig innan Aftonbladet-filmen, men det som däremot finns fångat på film stämmer exakt in på ovan beskrivna mönster.
Men jag är tämligen säker på att man kan hitta snarlika incidenter med kinesiska turister runt om i världen utan att diverse kinesiska ambassader börjar svamla om resevarningar, ursäkter etc.

Skillnaden här är så klart det politiska läget, Kinas och dess ambassad i Sverige stör sig på att Sverige begär att förläggaren Gui Minhai, som har svenskt medborgarskap, ska släppas fri från fångenskap. Man såg helt enkelt denna närmast icke-incident som en möjlighet att mobba Sverige, vilket en UD-källa har bekräftat till Aftonbladet:
Citat:
En källa i svenska regeringskansliet, som givet frågans känslighet inte kan citeras med namn, uppger för Aftonbladet att man uppfattar uppståndelsen kring händelsen som underblåst av statliga aktörer i Kina. Källan uppger att man direkt kopplar händelsen till de svenska ansträngningarna med att få den svenska bokförläggaren Gui Minhai, som sitter fängslad i Kina, frisläppt.

– Det finns saker som talar för att hela den här frågan, på vilket sätt den har förstorats, har att göra med någon underliggande faktor och det handlar ju om, tror vi, att man stör sig på att vi fortsätter kräva att Gui Minhai ska friges, säger källan i regeringskansliet.Samtidigt som resevarningen utfärdades har en mängd filmklipp och artiklar spridits i kinesisk statskontrollerad media och på kinesiska sociala medier - där Sverige utmålas som riskabelt och brutalt.

– Den här händelsen är ju en polissak som får utredas, vad som har hänt och vem som har gjort vad. Men på det sätt som den här händelsen används i sociala medier... det finns tecken på att det är något mer än bara det här som gör att man trummar på så här ordenligt.Källan menar att det framför allt är resevarningen som fått personer i statsförvaltningen att höja på ögonbrynen.

– Man pratar om att det skulle vara osäkert för kinesiska turister i Sverige. Det är ju nonsens. Sverige är ett tryggt land och vi har massvis med kinesiska turister som älskar att komma till Sverige. Det här är ett försök att skrämma bort turisterna. Vi tror att hela frågan, och på vilket sätt det har hanterats, har att göra med att Sverige har stått upp för mänskliga rättigheter, men också för att vi har stått upp för Gui Minhai, säger källan i regeringskansliet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRk9WB/kalla-i-regeringskansliet-darfor-angrips-vi-av-kina

Kinas ambassadör har i år lite förstrött, på patenterat nonchalant diktaturvis, i en intervju med Sveriges Radio mer eller mindre hotat svensk media som rapporter misshaglig information om Kina (se https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1092368?programid=1300). Så att hota Sverige även diplomatiskt kan ju knappast vara främmande för honom.

Tyvärr finns det ingen uppenbar "lösning" på det hela utan man får väl hoppas att kineserna tröttnar till slut och att de diplomatiska förbindelserna länderna emellan fortsätter på samma knackiga sätt som under de senaste åren
Citera
2018-09-16, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jepp exakt. De är arga över att utredning tar tid.

. We urged the Swedish government to conduct thorough and immediate investigation, and respond to the Chinese citizens’ requests for punishment, apology and compensation in time. We cannot understand why the Swedish side has not given us any feedback.
Vad är det att utreda? Finns inget att utreda. Kineserna satte sig i en lobby mitt i natten och vägrade gå. Väktare blev tillkallade och dom började kaoza så hostel/hotellet fick kalla på polisen. Som bar ut kineserna. Kineserna kastar sig på marken och börjar böla som 3-åringar. Så polisen kör bort dom en bit och ställer av kineserna vid skogskyrkogården. Sen åker polisen iväg på nästa larm av alla nattens larm om kaozande...

Kinesiska ambassaden och myndigheterna är naturligtvis fullt medvetna om att det här är en struntsak och turisten aldrig blivit misshandlad. Likaså är dom fullt medvetna om att Sverige inte kommer utreda ett skit och att dom har 0 chans att få någon ursäkt. Men tar sin chans att överdriva och börja böla i syfte att kunna göra propaganda av det och visa det på TV i Kina. I syfte att sprida en bild av alla andra länder som dåliga.

Det är strunt och alla inblandade vet såklart om det. Kina är tjuriga över Gui Minhai-grejen och det här är den infantila reaktionen. Sannolikt har ambassaden fått order om att leta efter något halmstrå att blåsa upp "på temat mänskliga rättigheter".

Det är fullständigt genomskinligt för alla som inte är totalt hjärntvättade.

Att kasta sig på marken och böla som en treåring för att få sin vilja igenom fungerar inte i Sverige. Vita människor brukar ha lärt sina barn det innan ungen börjar skolan.
Citera
2018-09-16, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Vad är det att utreda? Finns inget att utreda. Kineserna satte sig i en lobby mitt i natten och vägrade gå. Väktare blev tillkallade och dom började kaoza så hostel/hotellet fick kalla på polisen. Som bar ut kineserna. Kineserna kastar sig på marken och börjar böla som 3-åringar. Så polisen kör bort dom en bit och ställer av kineserna vid skogskyrkogården. Sen åker polisen iväg på nästa larm av alla nattens larm om kaozande...

Kinesiska ambassaden och myndigheterna är naturligtvis fullt medvetna om att det här är en struntsak och turisten aldrig blivit misshandlad. Likaså är dom fullt medvetna om att Sverige inte kommer utreda ett skit och att dom har 0 chans att få någon ursäkt. Men tar sin chans att överdriva och börja böla i syfte att kunna göra propaganda av det och visa det på TV i Kina. I syfte att sprida en bild av alla andra länder som dåliga.

Det är strunt och alla inblandade vet såklart om det. Kina är tjuriga över Gui Minhai-grejen och det här är den infantila reaktionen. Sannolikt har ambassaden fått order om att leta efter något halmstrå att blåsa upp "på temat mänskliga rättigheter".

Det är fullständigt genomskinligt för alla som inte är totalt hjärntvättade.

Att kasta sig på marken och böla som en treåring för att få sin vilja igenom fungerar inte i Sverige. Vita människor brukar ha lärt sina barn det innan ungen börjar skolan.

I kinas sociala media ogillar de flesta dessa turister. Kineser ser dessa turister som dåliga kineser.
Dock varför dröjer polisen och UD med sitt svar. Det har gått två veckor, för övrigt har en UD tjänsteman gjort bort sig. För att få turist visa måste man uppvisa ett bekräftat boende.
Citera
2018-09-16, 06:31
Medlem
Kineserna reagerar kanske på samma sätt som om de blivit omhändertagna av kinesisk polis, jag misstänker att den kinesiska polisen är lite farligare att åka fast för.
Så är det i det globala samhället, vi måste anpassa oss till att andra är på ett annat sätt. Kina blev arga för de har fördomen om att svensk polis är som kinesisk, det måste vi ha acceptans för, vi är helt enkelt lite olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in