2018-09-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Handlar väl om den vanliga kinesiska turisten som inte kan uppföra sig. Polisen bär ju inte ut folk bara så där så tror inte ett dugg på fanskapen, de har väl uppträtt hotfullt och betett sig som svin...

Faktum är, att alltfler kinesiska turister bär sig illa åt utomlands, sådana är mina iakttagelser. Jag tror det i detta fall handlar om kineser, som burit sig klandervärt åt, och att polisens agerande var korrekt.

Sedan är det anmärkningsvärt att en "diplomatisk kris" är under uppsegling p.g.a. detta. Exakt vad det bottnar i vet jag inte, men jag tror det vittnar om att även diplomatin har changerat. Och det är dags att slå hål på myten om kineser eller asiater som de "perfekta turisterna/invandrarna".
Citera
2018-09-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
https://www.dn.se/sthlm/kina-riktar-skarp-kritik-mot-svensk-polis/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd9Ka/diplomatisk-kris-med-kina--efter-brak-pa-svenskt-hostel

http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/t1595453.htm

Skogskyrkogården är ju vida känt för hemska vilda djur och den svenska 20 gradiga kylan på septemberkvällen leder ofta till köldskador. Hoppas de kinesiska medborgarna är tillbaka nu i säkerhet i bland sina egna batongviftande poliser.
Vad vet vi mer om själva händelserna med dessa kinesiska turister och polisens ingripande?
Att turistande kineser ofta skapar problem är ingen nyhet, men vilka politiska konsekvenser är att vänta av detta?
Är detta Kinas sätt att straffa Sverige för Dali Lamas besök i veckan, eftersom man blandar in "mänskliga rättigheter"?
Lite humor att Kina av alla länder tar upp brott mot de mänskliga rättigheterna. Lär ha att göra med en blandning av inrikespolitik (de kan visa att Kina minsann bryr sig om sina invånare), Dalai Lama och att Sverige ligger på om att släppa Gui Minhai. Detta var ett passande tillfälle att utnyttja.
Citera
2018-09-15, 20:28
Medlem
I-van-Toers avatar
Det var ju riktigt skojigt att kineserna hörde djur på Skogskyrkogården. Festligaste jag läst hela veckan. De kanske trodde att de blivit avsläppta på Jurtjyrkogården? De kanske inte var helt nyktra?
Citera
2018-09-15, 20:32
Medlem
chimpss avatar
Haha kineser... Jag jobbar längs vägarna och stöter ofta på dessa sjuka människor. Dom reser alltid i stora grupper med bussar och trillar in 30-40 pers på bensinstationer. Dom pekar på gemene man och säger antagligen något i stil med vad konstiga och roliga vi ser ut. Hälften står med valutaomvandlare i mobilen inne på macken och brister ut i hysteriska(primalskrik) läten efter dom räknat på vad tandkrämen, kaffen och singo-alla kexen kostar. Senast igår när jag stod i kassan på OKQ8 kom 3-4 gulingar fram och avbröt mig undertiden jag beställde mat och frågade vad bananerna, bullarna, kaffet och korven kostade. Noll hyffs, riktigt vidriga. Har totalt sett backpackat 16-17 månader i Asien och ALLTID är det kineser som står och bråkar i diverse hotell lobbys. Tycker era konspirationer om statlig inblandning är patetisk, om man är berest vet man att kineser är inget annat än fett skumma människor. Titta på en säsong med Australian Border (Gränsbevakarna) så ser ni hur efterblivna dom är.
Citera
2018-09-15, 20:33
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Kinesen är till sin natur både tjuvaktig och ohövlig. Gulingens snedögda leende ska inte misstas för vänlighet utan är endast ett uttryck för hånfullt kalkylerande av hur lätt det är att bedra och stjäla av sin omgivning.
Citera
2018-09-15, 20:36
Medlem
Harmlösa människor som inte gör som svensk polis säger, dålig kombination.
Kan svensk polis ha tagit miste och trott de har Downs?

Å andra sidan, hur kan det komma sig att kineser inte i ryggmärgen lyder poliser?
Det verkar aningen skumt, kanske saknas någon information som gör det begripligt, jag får inte ihop det.

Oavsett så verkar det förhastat av Kina att kräva ursäkt innan det är utrett vad som inträffat.
Citera
2018-09-15, 20:37
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Måste instämma. De hade valt fel dag. En sak som kan hända. De är i ett främmande land och hotellet gör inte sitt yttersta för att ja kontakta något annat hotell eller bereda upp plats så de kan sova där.

Sedan kommer polisen och dumpar dom på en kyrkogård! Fy fan alltså. Sverige skulle varna för resor i Kina om detta hade hänt ett äldre svensk par med sin son där. Jobbar man inom turism gäller det att vara flexibel och då ha beredskap för att saker som detta kan hända att folk pga möjligen språkförbistring bokat fel dag.

Uselt skött av både hotell som av polis.
Jag gissar att detta är ett bra konkret exempel på när Svensk polis som arbetar med rätt tajta marginaler måste prioritera. När man urvattnar en myndighet och underbudgeterar den så tvingas man hela tiden prioritera och arbeta efter minsta motståndets lag hela tiden. Handläggare på myndigheter hinner inte ringa och förklara kompletteringsförelägganden och Polisen prioriterar bort mängdbrott och dumpar folk på närmsta ställe så att de kan åka på nästa grej som troligen var viktigare.
Citera
2018-09-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Till skillnad då från Sverige med sina ökända charterturister som super och gör bort sig

Idiot sluta sprida lögner.
Alla nationaliteter som har kinesiska turister klagar över att de är svin.
Svenskar är det få som klagar på
Citera
2018-09-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Polisen står och garvar när den äldre kvinnan sitter på marken och gråter. Visar bara på att det är socialt accepterat i Sverige att visa brist på all form av mänsklig empati när det gäller asiater. Nu är det svårt att göra en generell bedömning av situationen utan ha tillgänglighet till all information, dock så känns det som om polisen gått in i situationen med en ganska kall inställning.

Det är allmänt känt att kineser är extrema dramaqueens och har noll problem att bete sig som bortskämda barn som inte får sitt lördagsgodis. Dessutom spelar de gärna dumma för att få allt som dom vill. Eget ansvar eller sunt förnuft existerar helt enkelt inte för dem.
Citera
2018-09-15, 20:43
Medlem
Har det framkommit vilket ställe, stor skillnad på hostel och hotel.
Citera
2018-09-15, 20:44
Medlem
Sverige retar Kina med den fängslade förläggaren. Svaret blev en illa planerad och genomförd aktion av agenter som skämde ut sig på ett hotell. Vilken nationalitet som helst hade rönt samma svar från hotellet och polisen. Anledningen till att kineserna blev dumpade på en kyrkogård var väl för att de fortsatte bråka i polisbilen. Men det kan drabba turismintäkterna för Sverige framöver. Både för att kommunistpartiet kan obstruera resor till Sverige och för att kineser trots allt upprörs av det dåliga skådespelet. Alla kineser idag känner till opiumförtrycket i 100 år lanserat av européerna och vet också om Kinas återkomst som världens ledande kulturland och andra supermakt. Man ser med historien i ryggen helt enkelt ned på västerlänningen av återvunnen prestige blandad med hämndbegär.
Citera
2018-09-15, 20:55
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Rxe48O/hotellbraket-fangades-pa-video-poliserna-sag-inte-alls-elaka-ut

Citat:
Det var vid tvåtiden natten mot söndag 2 september som en privatperson gick på en gata i Vasastan och såg att något hände på trottoaren.
Polisen var också där, så han filmade en kort stund och gick sedan därifrån.
Vad trodde du då att detta handlade om?
– Jag hann inte reflektera så mycket. Jag filmade lite och gick sen.
I dag, när han läste Aftonbladet, kopplade han ihop artikeln om kinesiska turister som avvisades från ett hostel med händelsen som han filmade samma natt.

Ögonvittnet: Kineserna ”filmade”
De kinesiska turisterna och kinesiska staten anklagar svenska polisen för brutalitet.
– Poliserna såg inte alls elaka ut. De försökte lugna ner situationen, men de här kineserna bara gapade och skrek, säger personen som filmade.
– Den här unga killen, det måste vara sonen, han var konstig. Han bara slängde sig rakt ut.
Vad tyckte du om det?
– Kineserna ”filmade”, det såg inte ut att vara på riktigt.
Personen som filmade vill vara anonym då hela saken fått enorma proportioner i och med att kinesiska staten klagat hos svenska regeringen och krävt att poliserna straffas, ber om ursäkt och kompenserar turisterna.

Vägrade gå från lobbyn - avvisades
Allt började när tre kinesiska turister kom till ett hostel i Vasastan och det visade sig att de hade bokat in sig på en annan dag. Hostelet var fulbokat och efter att kineserna uppehållit sig i lobbyn i flera timmar blev de ombedda att gå därifrån. Men de vägrade, det blev bråk och personalen tillkallade polisen som avvisade turisttrion från platsen. Enligt kinesisk press berättade turisterna att de blivit brutalt behandlade och att den svenska polisen körde iväg dem och dumpade dem intill en kyrkogård i södra Stockholm.
Vad tänkte du när du förstod vad du bevittnat?
– Det känns konstigt att det blev så stort.

Varför är jag inte förvånad, tänker på mellersta avsnittet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in