2018-09-14, 00:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bra! Allt som kan kasta ljus över hur lång tid som Helena och "mannen med pilotglasögon" eventuellt kan ha gått utmed Marieforsleden - och på Ekudden-vägen - är viktigt. Detta kan ge oss viktiga upplysningar om hur länge Helena och "mannen med pilotglasögon" kan ha exponerats för en bil med en, två eller kanske tre personer i. Om det var så här som man brukade gå den vägen, finns det gott om tid att placera in en bil som kommer ikapp i händelseförloppet - dock utesluter jag inte att bilen hämtades efter det att Helena hade bragts om livet. Det alternativet är nog det mest troliga!

Nej det alternativet är definitivt inte det mest troliga, det är mer troligt att en bil var inblandad redan från början. Helena klev förmodligen in i en kompis bil redan på Österlånggatan eller på Kungsgatan och fick sedan skjuts hemåt.

Det är långt ifrån fastslaget att Helena promenerade hemåt i sällskap med "mannen med pilotglasögon".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-14 kl. 00:06.
Citera
2018-09-14, 00:31
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej det alternativet är definitivt inte det mest troliga, det är mer troligt att en bil var inblandad redan från början. Helena klev förmodligen in i en kompis bil redan på Österlånggatan eller på Kungsgatan och fick sedan skjuts hemåt.

Det är långt ifrån fastslaget att Helena promenerade hemåt i sällskap med "mannen med pilotglasögon".

Ugglan kan menat att bilen hämtats från ekuddenvägen, där den i all hast blivit lämnad?
Citera
2018-09-14, 00:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Tack, då klarnar bilden över "hemgången"!

Vilken tur att bilden över "hemgången" klarnar för dig Ugglan med tanke på att den fortfarande högst oklar för polisens utredare. Dom kan än idag inte svara på om Helena fick skjuts från stan eller om hon promenerade, trots att dom har jobbat med fallet i 26 år.
Citera
2018-09-14, 00:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ugglan kan menat att bilen hämtats från ekuddenvägen, där den i all hast blivit lämnad?

Nja, Ugglan brukar oftast spekulera kring att KM lämnar platsen och ger sig i väg för att leta efter en bil som han kan låna för att sedan återvända och hämta kroppen. Och det är det här alternativet som jag känner är det minst troliga av alla i dagsläget.

Ok så du menar att det blev tjafs i bilen ute vid Ekuddenvägen, HA lyckades fly men man hann ikapp henne och tog henne av daga, därefter tog man sig tillbaka till bilen och körde via cykelvägen in till lekparken för att lasta in kroppen?
Visst, det här låter mycket troligt och den här bilen kan ju mycket väl ha skjutsat Helena hela vägen från stan för att sen släppa av henne vid kohagen/stigen där tjafs sedan uppstår.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-14 kl. 01:08.
Citera
2018-09-14, 01:03
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ok så du menar att det blev tjafs i bilen ute vid Ekuddenvägen och att Helena lyckades fly men att man hann ikapp henne och tog henne av daga och att man därefter tog sig tillbaka till bilen för att via cykelvägen åka in till lekparken för att lasta in kroppen?
Visst det här låter troligt och den här bilen kan mycket väl ha skjutsat Helena hela vägen från stan.

Ja, det kan vara ett troligt scenario. Motsägs inte av mycket vi har information om. Bilen fanns sannolikt mycket nära och snabbt tillgängligt. Om det sedan var en ensam person eller flera vet vi inte klart? Jag bortser från Hon (Ha*na) som hörde flera arga mansröster.
hur då bilen kom dit är ju intressant. Den kan redan stått där vid stigen/vägen o väntat. Eller så kan den ju kört Helena redan från sta'n som GW påstår. Mycket störande med så stor diskrepans mellan polisen och GW spåren! :-(
Citera
2018-09-14, 01:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja, det kan vara ett troligt scenario. Motsägs inte av mycket vi har information om. Bilen fanns sannolikt mycket nära och snabbt tillgängligt. Om det sedan var en ensam person eller flera vet vi inte klart? Jag bortser från Hon (Ha*na) som hörde flera arga mansröster.
hur då bilen kom dit är ju intressant. Den kan redan stått där vid stigen/vägen o väntat. Eller så kan den ju kört Helena redan från sta'n som GW påstår. Mycket störande med så stor diskrepans mellan polisen och GW spåren! :-(

Ja en bil kan givetvis ha stått ute på Ekuddenvägen i närheten av stigen som han vet att Helena snart kommer gå in på och väntat in henne men då låter det ju som att någon har planerat det hela - riktigt creepy tanke faktiskt... I sådant fall har han även passerat HA med bilen.
Men "man ska inte krångla till det" som den gode GW säger.
Nej jag väljer i sådant fall att tro på den mer sannolika och spontana varianten (utan en bakomliggande plan), dvs att Helena fick skjuts hela vägen från stan och att det uppstod oenigheter/tjafs under bilfärden, gissningsvis strax innan man var framme vid kohagen och stigen. Om det inte handlade om tjafs p.g.a obesvarad kärlek så kan det ha handlat om något så simpelt som att killen/ killlarna i bilen ville få med henne på efterfest men att hon vägrade.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-14 kl. 01:44.
Citera
2018-09-14, 01:43
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ja bilen kan förvisso ha stått där och väntat men då låter det mer som att det hela skulle vara noga planerat i sådant fall. Man står där redo och väntar in henne...
Nej jag väljer i sådant fall att förlita mig på den mer sannolika varianten, dvs att hon fick skjuts hela vägen från stan och att tjafs uppstod under bilfärden, gissningsvis strax innan man var framme vid kohagen och skogsstigen. Det kan ha handlat om något så simpelt som att killen/ killlarna i bilen ville få med henne på efterfest men att HA vägrade.

Ja det kan varit något simpelt som utlöste en olycklig händelsekedja som många önskar ogjort.
Någon kan taffsat på henne i bilen strax innan hon just skulle kliva ur. Hon ger killen en örfil o springer sin väg. Mannen exploderar, springer efter i raseri. Hon kanske blir fälld i löpsprånget o slår i en sten? ställer sig upp blödande från näsan, som droppar på skon. Alltså måste minst en sko fortfarande varit på där. Om hon där blir upphunnen kan de väl inte rört sig vidare? Utan mannen kan inte hejda sig och Helena får mera stryk o svimmar av. Det jag undrar mest över, är varför mannen inte bara sticker? Varför i hela fridens namn gör han sig omaket att springa tillbaka till bilen (o ev. blandar in en person till), sedan vidare runt med bilen. Exponerar bilen och sig själva på platsen igen? För att hämta bort Helena. Varför? På den tiden var det extremt ovanligt och onödigt. Men om Helena och mannen hade haft ihop det tidigare och H vägrat abort? Kanske en sådan sak utgjorde konflikt och tidigare telefonsamtal? Men rimligen borde poliser redan sökt bland de frågorna.
Citera
2018-09-14, 02:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja det kan varit något simpelt som utlöste en olycklig händelsekedja som många önskar ogjort.
Någon kan taffsat på henne i bilen strax innan hon just skulle kliva ur. Hon ger killen en örfil o springer sin väg. Mannen exploderar, springer efter i raseri. Hon kanske blir fälld i löpsprånget o slår i en sten? ställer sig upp blödande från näsan, som droppar på skon. Alltså måste minst en sko fortfarande varit på där. Om hon där blir upphunnen kan de väl inte rört sig vidare? Utan mannen kan inte hejda sig och Helena får mera stryk o svimmar av. Det jag undrar mest över, är varför mannen inte bara sticker? Varför i hela fridens namn gör han sig omaket att springa tillbaka till bilen (o ev. blandar in en person till), sedan vidare runt med bilen. Exponerar bilen och sig själva på platsen igen? För att hämta bort Helena. Varför? På den tiden var det extremt ovanligt och onödigt. Men om Helena och mannen hade haft ihop det tidigare och H vägrat abort? Kanske en sådan sak utgjorde konflikt och tidigare telefonsamtal? Men rimligen borde poliser redan sökt bland de frågorna.

Ja precis, jag tror att det var någon form av känslor som var inblandade och som låg bakom det här, det var knappast en kompis som bara råkade få ett tok-spel.

Frågan är vem som hade en känslomässig konflikt med Helena vid tidpunkten för försvinnandet?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-14 kl. 02:04.
Citera
2018-09-14, 13:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nja, Ugglan brukar oftast spekulera kring att KM lämnar platsen och ger sig i väg för att leta efter en bil som han kan låna för att sedan återvända och hämta kroppen. Och det är det här alternativet som jag känner är det minst troliga av alla i dagsläget.

Ok så du menar att det blev tjafs i bilen ute vid Ekuddenvägen, HA lyckades fly men man hann ikapp henne och tog henne av daga, därefter tog man sig tillbaka till bilen och körde via cykelvägen in till lekparken för att lasta in kroppen?
Visst, det här låter mycket troligt och den här bilen kan ju mycket väl ha skjutsat Helena hela vägen från stan för att sen släppa av henne vid kohagen/stigen där tjafs sedan uppstår.

Min fetning: Nej, inte om vi tror på vittnet "Hanna". Hon säger att bilen på Ekuddenvägen vände nere vid Bäcken och körde tillbaka upp mot Marieforsleden. Om "Hanna" har rätt kan vi kasta din teori i soptunnan.
Citera
2018-09-14, 14:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag valde att hålla mig undan ett tag för att iaktta tråden. Vips sjönk pulsen i tråden och snacket om "bröder" bredde ut sig igen. Och helt plötsligt var några användare "sams" och inga större meningsskiljaktigheter förekom. Ja, Pudelfrillan svarade inte ens på ett "kritiskt" inlägg från divadnil! Inget tal om KM, "mannen med pilotglasögon" eller brovittnet, inte! När jag sedan tittar fram igen och närmar mig "mannen med pilotglasögon" och brovittnet möts jag av ett kompakt motstånd och protesterande. Ja, inte ens Helenas hemgång med hjälp av Judaland föll i god jord. Man kan få fram mycket användbar information av till synes ingenting.

Att "mannen med pilotglasögon" är inblandad råder det för min egen del inget tvivel om. Högst sannolikt finns Helenas kvarlevor på marker som direkt kan knytas till mannen och därför kan han heller inte ens anonymt tipsa om var kroppen finns. Det verkar dock finnas indikationer som säger att polisen intresserar sig för dessa marker. Jag tror att "mannen med pilotglasögon" fick hjälp av en mycket närstående person, en person som idag mår mycket dåligt av att bära på detta oket. Detta är mina personliga tankar utifrån det som föreligger. Ska bli intressant att se om de respekteras eller om de med alla till buds stående medel ska bombas sönder.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-09-14 kl. 14:42.
Citera
2018-09-14, 14:44
Medlem
Citat:
Jag valde att hålla mig undan ett tag för att iaktta tråden. Vips sjönk pulsen i tråden och snacket om "bröder" bredde ut sig igen. Och helt plötsligt var några användare sams och inga större meningsskiljaktigheter förekom. Ja, Pudelfrillan svarade inte ens på ett "kritiskt" inlägg från divadnil! Inget tal om KM, "mannen med pilotglasögon" eller brovittnet, inte! När jag sedan tittar fram igen och närmar mig "mannen med pilotglasögon" och brovittnet möts jag av ett kompakt motstånd och protesterande. Ja, inte ens Helenas hemgång med hjälp av Judaland föll i god jord. Man kan få fram mycket användbar information av till synes ingenting.

Att "mannen med pilotglasögon" är inblandad råder det för min egen del inget tvivel om. Högst sannolikt finns Helenas kvarlevor på marker som direkt kan knytas till mannen och därför kan han heller inte ens anonymt tipsa om var kroppen finns. Det verkar dock finnas indikationer som säger att polisen intresserar sig för dessa marker. Jag tror att "mannen med pilotglasögon" fick hjälp av en mycket närstående person, en person som idag mår mycket dåligt av att bära på detta oket. Detta är mina personliga tankar utifrån det som föreligger. Ska bli intressant att se om de respekteras eller om de med alla till buds stående medel ska bombas sönder.

Ta inget personligt. Det är inte du som ligger i fokus. Att kritiskt granska olika scenarion är inte att välja sida. Finns bara ett, att det som hände ska nå fram.
Är din uppfattning att det med säkerhet kan utgås ifrån att ”pilot” är samma person på statt och på bron?
Anser du för din del att det är möjligt att Helena promenerade hem?
Känner du till polisens intresse för vissa markområden? Vore isfl intressant att få ta del av vilka..
Hur tänker du kring att första skon hittades tidig söndagkväll och den andra först måndag eftermiddag....Hur tror du att de poliser som bildade första kedjan på söndagen kunde missa sko nr 2?
Enligt dem så letade de hela natten till morgonen utan att hitta något.
På måndag eftermiddag när UA, GA och PW var ute och gick med Helenas hund vi området så blev de tillropade av att de funnit andra skon.
Jag anser att frågetecknen här har ett samband med vad som hände men jag vet inte direkt hur.
Det finns ingen redogörelse för vilka, när och var från söndag till måndag....
Citera
2018-09-14, 16:34
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Vad menar du med det fetade, (Hämta bort)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in