2018-09-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I eftervalsanalysen 2014 konstaterades ju av bl a Demoskop att SD hade fått många väljare till låns som egentligen hade ett annat favoritparti. Dvs de som ville skrämmas 2014, gjorde slag i saken. Och de kom från ingenstans, var osynliga i OU.

I det här valet tycks det ha varit tvärtom, nämligen att det fanns en enorm pool av väljare som redan före valet skrämdes med SD-spöket via OU, men fegade ur på valdagen.

Trots det blev resultatet 17,6. Det indikerar ju att tillväxten av säkra SD-väljare kan vara mycket större än vad valresultaten avslöjar. Kurvan 5,7 - 12,9 - 17,6 planar ut, men under detta kanske döljer sig en egentlig utveckling i stil med 5 - 10 - 15 vad gäller säkra väljare.

Det är belagt med fakta att eftervalsanalysen från Demoskop 2014 är ute och seglar uppför skitfloden med paddeln kvarglömd på stranden.
84 procent av de som röstade på SD 2014 gjorde det ju även 2018.Överlägset störst av alla partier.
Så det där med väljare till låns kan de ju köra upp någonstans.
Vad som konstituerar en så kallad säker väljare vet jag inte riktigt...men om man med det menar en väljare som röstar på samma parti i två på varandra följande riksdagsval så ger ju den okomplicerade uträkningen 0,84 multiplicerat med 17,6 vid handen att ca 15 procent kan betecknas säkra väljare.
De andra partierna kan ju bara drömma om en sådan stabil väljarbas.
2018-09-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
De andra partierna kan ju bara drömma om en sådan stabil väljarbas.

Socialdemokraterna är på väg att bygga upp motsvarande trygga bas i SSU-områdena.
2018-09-13, 16:27
Medlem
Att SD förlorar väljare sista veckan i en valrörelse är delvis givet då partiet har minst andel osäkra väljare av alla partier,och således redan har genomslag i opinionen före sista veckan.
I övrigt berodde tappet på både interna som externa faktorer.
Det är inget fancy,då den osäkre väljaren ligger nära nollpunkten vad gäller politisk sakkunskap.

Åkesson genomförde en svag partiledarutfrågning i SVT.Över en miljon tittare såg Jimmie svettas a la Richard Nixon och fumla med fem miljarder gällande flyktingrelaterade kommunkostnader.
Partiet fick inte fram sina kärnfrågor sista veckan.Debatten handlade till övergripande del om andra saker.
EBT tog en del osäkra presumtiva SD väljare.
Både Löfven som Kristersson gjorde samma,mycket hjälpta av de två så kallade statsministerduellerna som gav exklusiv exponering i valspurtens elfte timma.
Vidare så visar undersökning att Sossarnas valfläsk om en extra semestervecka för barnfamiljer fick ett förhållandevis stort genomslag inom en av SDs nyckelgrupper...LO kollektivet.

Ovanstående kombinerat med lite andra faktorer ledde till att partiet inte kunde attrahera nödvändigt stor andel av de osäkra väljarna vilket ledde till att SD tappade 2-3 procent i opinionen.
2018-09-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Socialdemokraterna är på väg att bygga upp motsvarande trygga bas i SSU-områdena.

Kan eventuellt uppväga deras tapp hos mera traditionella S märkta väljargrupper.
Jag tror i vart fall inte att Sossarna har nått botten vid 28 procent.
2018-09-13, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kan eventuellt uppväga deras tapp hos mera traditionella S märkta väljargrupper.
Jag tror i vart fall inte att Sossarna har nått botten vid 28 procent.

Vet inte vad som är rätt metod att hantera frågan på ett politiskt plan. På det personliga planet ska jag gnida in hos mina socialdemokratiska bekanta att de numera har bytt basväljare.
2018-09-13, 16:36
Medlem
Folk måste ju fatta att väljarna inte flydde från SD i drivor den sista veckan.Det är ju inte så att partiet tappade nästan 200K väljare.
Det opinionsmässiga tappet beror ju på att partiet inte vann några NYA väljare den sista veckan.
De som tidigare var i stapeln osäkra väljare hos instituten valde SD i alltför liten utsträckning vid valurnan.
Detta är vad det hela handlar om när det gäller SDs så kallade tapp.
2018-09-13, 16:38
Medlem
Citat:
Vet inte vad som är rätt metod att hantera frågan på ett politiskt plan. På det personliga planet ska jag gnida in hos mina socialdemokratiska bekanta att de numera har bytt basväljare.

Kan eventuellt slå an en sträng om de bara är tillräckligt traditionella S väljare.
Det pågår ju en white flight även inom politiken.
2018-09-13, 16:49
Medlem
Powergirls avatar
Tycker nog att ni drar för stora slutsatser om väljarströmmarna. Att slå fast att 84 procent av Sverigedemokraternas väljare röstade på SD även 2014 är inte fakta. Det är en uppskattning av Valundersökningen efter man har frågat väljare. Huruvida alla dessa talar sanning vet vi givetvis inget om men säkert gör merparten av dessa det men redan där så uppstår en osäkerhet runt just 84 procent. Vidare så visar inte Valu det slutliga valresultatet utan det sifferunderlag som undersökningen bygger på är med facit i hand en överskattning av SD.
Däremot är det fastslaget att 82 procent inte valde SD i årets val.
Senast redigerad av Powergirl 2018-09-13 kl. 16:51.
2018-09-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tycker nog att ni drar för stora slutsatser om väljarströmmarna. Att slå fast att 84 procent av Sverigedemokraternas väljare röstade på SD även 2014 är inte fakta. Det är en uppskattning av Valundersökningen efter man har frågat väljare. Huruvida alla dessa talar sanning vet vi givetvis inget om men säkert gör merparten av dessa det men redan där så uppstår en osäkerhet runt just 84 procent. Vidare så visar inte Valu det slutliga valresultatet utan det sifferunderlag som undersökningen bygger på är med facit i hand en överskattning av SD.

Jag blir så trött vad gäller det här 82 mot 18 % resonemangen.

Väljare är människor och de har olika hjärtefrågor som de väljer parti efter om de inte går på gammal vana. En majoritet av svenskarna har velat begränsa invandringen ända sedan mätningar startade om frågan. Men alla i den majoriteten har inte den frågan som första prioritet.

En del tror på fullt allvar att svensk miljöpolitik är viktig för att vi påverkar resten av världen och måste vara ett föredöme. Andra tror på ett starkt försvar. En del gillar pensionsfrågor mest av allt.

Det var alltså inte ett val mellan SD mot övriga. Utan ett val mellan en hel massa olika partier.
2018-09-13, 17:11
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Jag blir så trött vad gäller det här 82 mot 18 % resonemangen.

Väljare är människor och de har olika hjärtefrågor som de väljer parti efter om de inte går på gammal vana. En majoritet av svenskarna har velat begränsa invandringen ända sedan mätningar startade om frågan. Men alla i den majoriteten har inte den frågan som första prioritet.

En del tror på fullt allvar att svensk miljöpolitik är viktig för att vi påverkar resten av världen och måste vara ett föredöme. Andra tror på ett starkt försvar. En del gillar pensionsfrågor mest av allt.

Det var alltså inte ett val mellan SD mot övriga. Utan ett val mellan en hel massa olika partier.
Vad jag skrev var bara fakta. Det är inte jag som påstår att det är SD mot alla andra utan det är SD och dess anhängare som gör när de påstår att de är det enda oppoitionspartiet. Mot den bakgrunden är 82 procent emot SD. Sedan har du rätt i att väljare har olika hjärtfrågor och det är även så att många tycker att SD går för långt även i invandrarfrågor. Bland annat jag.
2018-09-13, 17:22
Medlem
Citat:
Vad jag skrev var bara fakta. Det är inte jag som påstår att det är SD mot alla andra utan det är SD och dess anhängare som gör när de påstår att de är det enda oppoitionspartiet. Mot den bakgrunden är 82 procent emot SD. Sedan har du rätt i att väljare har olika hjärtfrågor och det är även så att många tycker att SD går för långt även i invandrarfrågor. Bland annat jag.

Kan så vara. Men du tillhör i den frågan minoriteten bland svenskarna.
2018-09-13, 17:24
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Det där tramsresonemanget tycker jag är lite överspelat. 96% valde inte heller miljöpartiet, vilket iofs inte är detsamma som att 96% skiter i miljön. I en ledare i Expressen härom dagen så menade skribenten att den hårda migrationspolitiken måste bestå därför att 80% röstade på partier som står för en hård migrationspolitik. Och varför ska sossarna få statsministerposten när 72% röstade på andra partier? För att inte tala om hur sjukt det är Löfven tycker att han ska bilda regering när 60% av riksdagen består av högerpartier. Dessutom så har andelen som röstar på rejält blå partier (dvs M, SD och Kd) ökat rejält. Det är betydligt fler som röstar på dessa partier än som röstar på de rödgröna. Ja det "block" som Åkesson helst ville se är större än både de rödgröna och alliansen. Slutsats??

SD har gjort ett kanonval oavsett hur man väljer att tolka det. Resultatet var i linje med merparten av mätningarna och de ökade mest av alla partier. Dags att gå vidare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in