2017-04-17, 11:13
Medlem
Dr Wolfs avatar
Är nu inne på 4:e veckan.
Snorig på mornarna och lätt huvudvärk. Ibland lite bättre för att sen komma tillbaka.

När jag varit förkyld tidigare har det hållt i sig max 2 veckor från första symptom tills jag blivit helt frisk.
(Bl a 2 sista veckorna i januari.)

Var hos VC för en vecka sedan o CRP låg på 18, så ingen bakteriell åkomma.

Börjar bli redigt trött på detta och vill bli bra. Kunna träna igen etc.

Några husmorsknep om hur man blir av med den här skiten?
Har köpt ngn svart flaska på Apoteket, Mivi Total, så jag får nog i mig vitaminer o mineraler som jag ska.
Citera
2017-04-17, 11:29
Medlem
321js avatar
Hacka vitlök i små bitar och svälj bitarna med vatten.

http://alltomhalsa.com/2015/12/vitlok-raddaren-mot-forkylning-och-influensa/
Citera
2017-04-17, 13:10
Medlem
VilketsomHelsts avatar
Strepsils och 1-2 vitlöksklyftor om dagen ihop med maxdos Echinacea (Röd solhatt).
Gärna 1 Ipren 400 också om man tål det ett par gånger om dagen.

Brukar ta 2-4 dagar att bli kvitt förkylningen men man känner sig inte förkyld under de dagar man tar den kuren. Och träna kan du ju göra om du inte har feber eller kraftig huvudvärk. kanske inte så lyckat att träna om du tagit Ipren. Jag brukar träna, höjer tempen och hjälper kroppen bekämpa ev virusinfektion.
Senast redigerad av VilketsomHelst 2017-04-17 kl. 13:14.
Citera
2017-04-17, 13:34
Medlem
Låter mer som pollenallergi tycker jag . Har samma symtom och det är pollenallergi. Man kan få det närsomhelst i livet om man inte tidigare haft det .
Citera
2017-04-17, 14:18
Medlem
weeedarrns avatar
Det du bör göra är att låta kroppen göra sitt.

Vitlök är bullshit så det kan du skippa och att knapra febernedsättande gör att du förlänger febern om du nu har en inflammation eller feber.
Citera
2018-09-07, 12:15
Avslutad
Hej alla. Nu har jag varit förkyld i snart tre veckor. Snuvan är mer eller mindre borta, bara lite kvar, men en överväldigande trötthet och hängighet och kraftlöshet vilar kvar. Den är så stark att jag inte orkar göra någonting alls om dagarna. Vanligen är jag fylld av energi och kraft, springer ett antal mil i veckan, läser och skriver texter (är student) runt nio timmar om dagen. Men nu orkar jag verkligen inte ett skit. Jag orkar läsa femton minuter tills huvudet faller i knäna på mig, medan jag lätt kan läsa fem timmar i streck vanligen. Jag vettefasen vad är som jag åkt på. Kan en vanlig förkylning hänga kvar i snart tre veckor? Det började med att jag hade lite ont i halsen, men det gick över efter någon dag. Feber har jag troligen inte haft (hade ingen termometer under de första dagarna, kanske hade jag feber, men har inte haft på två veckor i alla fall). Jag börjar bli orolig över om förkylningen utvecklats till någonting annat, som jag inte vet vad det är för någonting. Jag är medicinsk analfabet så jag har ingen koll.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen för runt tre dagar sedan, och de sade att den borde gå över, men om jag inte blivit frisk tills kommande måndag så borde jag uppsöka vårdcentral, vilket jag ämnar göra. Men tills dess rådslår jag gärna lite grann med er i detta delforum, som kanske har liknande erfarenheter... Under den andra veckan av min förkylning drack jag en del alkohol, mest av tristess över att det var så jädra tråkigt att inte orka göra någonting (dumt jag vet), men sedan slutade jag p g a antar att det inte är så bra för tillfrisknandet.

Vad tror ni det är att jag åkt på? Har ni själva haft en vanlig förkylning som hängt kvar i tre veckor? Det är just tröttheten som är så översvallande jobbig, snuvan är hanterbar (som sagt är den också nästan borta nu). Hjälp! Jag är lite hypokondrisk av mig också, varför jag snabbt tänker att jag kanske drabbats av någonting annat, hjärntumör eller vad tusan som helst.
Citera
2018-09-08, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hej alla. Nu har jag varit förkyld i snart tre veckor. Snuvan är mer eller mindre borta, bara lite kvar, men en överväldigande trötthet och hängighet och kraftlöshet vilar kvar. Den är så stark att jag inte orkar göra någonting alls om dagarna. Vanligen är jag fylld av energi och kraft, springer ett antal mil i veckan, läser och skriver texter (är student) runt nio timmar om dagen. Men nu orkar jag verkligen inte ett skit. Jag orkar läsa femton minuter tills huvudet faller i knäna på mig, medan jag lätt kan läsa fem timmar i streck vanligen. Jag vettefasen vad är som jag åkt på. Kan en vanlig förkylning hänga kvar i snart tre veckor? Det började med att jag hade lite ont i halsen, men det gick över efter någon dag. Feber har jag troligen inte haft (hade ingen termometer under de första dagarna, kanske hade jag feber, men har inte haft på två veckor i alla fall). Jag börjar bli orolig över om förkylningen utvecklats till någonting annat, som jag inte vet vad det är för någonting. Jag är medicinsk analfabet så jag har ingen koll.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen för runt tre dagar sedan, och de sade att den borde gå över, men om jag inte blivit frisk tills kommande måndag så borde jag uppsöka vårdcentral, vilket jag ämnar göra. Men tills dess rådslår jag gärna lite grann med er i detta delforum, som kanske har liknande erfarenheter... Under den andra veckan av min förkylning drack jag en del alkohol, mest av tristess över att det var så jädra tråkigt att inte orka göra någonting (dumt jag vet), men sedan slutade jag p g a antar att det inte är så bra för tillfrisknandet.

Vad tror ni det är att jag åkt på? Har ni själva haft en vanlig förkylning som hängt kvar i tre veckor? Det är just tröttheten som är så översvallande jobbig, snuvan är hanterbar (som sagt är den också nästan borta nu). Hjälp! Jag är lite hypokondrisk av mig också, varför jag snabbt tänker att jag kanske drabbats av någonting annat, hjärntumör eller vad tusan som helst.

Jag ska till vårdcentralen på måndag, tänkte jag. Tror ni en sjuksköterska kan skriva ut/ordinera lämpligt läkemedel för ändamålet, eller måste jag boka läkartid?
Citera
2018-09-10, 16:16
Medlem
Citat:
Jag ska till vårdcentralen på måndag, tänkte jag. Tror ni en sjuksköterska kan skriva ut/ordinera lämpligt läkemedel för ändamålet, eller måste jag boka läkartid?

Vad skulle det vara för läkemedel som fungerar mot förkylning? 🙄
Citera
2018-09-10, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anselm86
Vad skulle det vara för läkemedel som fungerar mot förkylning? 🙄

Jag vet inte, jag kan inte sånt här, det är ju kunskap om vad jag drabbats av jag behöver. Det kanske utvecklats till en infektion till exempel. Himlande ögon på dig själv.
Citera
2018-09-13, 13:36
Avslutad
Citat:
Jag vet inte, jag kan inte sånt här, det är ju kunskap om vad jag drabbats av jag behöver. Det kanske utvecklats till en infektion till exempel. Himlande ögon på dig själv.

Aptit? Feber? Hosta? Slem? Nästäppa? Snuva? Muntorrhet? Halsont? Muskelvärk? Sömnproblem? Huvudvärk?
Du har nämnt ovanlig trötthet och att du inte orkar.

Frågorna är ställda med atypiskt pneumoni i tankarna:
- Mycoplasma
- TWAR
- C. Pneumonie
Senast redigerad av J-dilla 2018-09-13 kl. 13:43.
Citera
2018-09-13, 13:54
Medlem
Citat:

Man brukar säga att en förkylning går över på 5 dagar utan medicin och en vecka med medicin.

Men för att tillföra tråden något så bör man se till att göra en koll för borelia om man har vistats i ett fästingområde och får förkylningssymptom som varar längre än en vecka, det kan utvecklas till något riktigt jävla tråkigt om det vill sig illa.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2018-09-13 kl. 13:56.
Citera
2018-09-13, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Aptit? Feber? Hosta? Slem? Nästäppa? Snuva? Muntorrhet? Halsont? Muskelvärk? Sömnproblem? Huvudvärk?
Du har nämnt ovanlig trötthet och att du inte orkar.

Frågorna är ställda med atypiskt pneumoni i tankarna:
- Mycoplasma
- TWAR
- C. Pneumonie

Tack för ditt svar. Jag har god aptit, ingen feber, inget slem, en viss mild nästäppa (den var kraftigare i början, samt har viss snuva, men väldigt mild den också), ingen muntorrhet, inget halsont, ingen muskelvärk, inga sömnsvårigheter, ingen huvudvärk (hade lite huvudvärk den första veckan). Jag var väldigt snuvig i början, men det har gått över. Det enda som återstår är då den är överväldigande tröttheten som jag aldrig haft tidigare och som kom i samband med att min förkylning bröt ut (dvs samtidigt som jag fick väldig snuva och nästäppa).

Jag var hos läkaren på vårdscentralen idag och han undersökte mig och allt såg bra ut rent kroppsligt. Sedan tog de lite blodprover och jag skulle få svaret nästa vecka. Jag hoppas de finner vad det kan vara (och jag hoppas att det inte är något farligt jag åkt på).

Läkaren gissade, ifall blodproverna inte visar någonting särskilt, att det helt enkelt är en efterförkylningströtthet som jag åkt på, som inte är helt ovanlig, och som kan sitta i ett par månader utan att det är någon bedömd fara från vårdscentralens sida (även om det förstås är jobbigt för den som har tröttheten). Jag får väl hoppas att tröttheten går över snart helt enkelt eftersom jag har en masteruppsats att skriva denna termin, men hittills har jag inte fått gjort något (på grund av tröttheten). Jävligt jobbigt och deppigt detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Man brukar säga att en förkylning går över på 5 dagar utan medicin och en vecka med medicin.

Men för att tillföra tråden något så bör man se till att göra en koll för borelia om man har vistats i ett fästingområde och får förkylningssymptom som varar längre än en vecka, det kan utvecklas till något riktigt jävla tråkigt om det vill sig illa.

Tack för ditt svar också. Jag har inte varit utomlands på länge så förhoppningsvis är jag skonad från sådana hemskheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in