Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Hinner bara kommentera kortfattat:
Du gör det för tråden alltför vanliga misstaget tro motivet till mordet är synonymt med att lägga skuld på offret. Inget kunde vara mer fel. Att misstolka det låser för oss möjligheten närma sig det inte enbart juridiskt avgörande motivet.
Motivet för mordet kan för oss vara lika dunkelt som i en grotta.
Men jag har i nuläget en gm som trolig och jag utgår från att motivbilden handlar om FÖRLORAD KONTROLL.
En del kallar det svartsjuka...
Inte ofta man begriper varför andra personer mördar någon.
För mig känns det obegripligt och så fruktansvärt hemskt att jag försöker och försöker förstå.
Jag byter ibland ut huvudpersonerna här i tråden.
Att LW är någon som jag håller av, att gm är någon jag känner väl (trodde jag).
Det är då jag blir alldeles kall av skräck.
Det är viktigt för samhället (för oss alla) att begripa mekanismerna bakom varför mord sker.
För utredningen kan motivbilden kanske ge en fingervisning vilken typ av gm det kan röra sig om.
Jag tror dock inte att LW var så stridbar i denna situation när hon blev dödad.
Kanske hennes "stridbarhet" (som du väljer att kalla det, jag kallar det mänsklig rättighet att få välja vilket liv man vill leva och med vem man vill ha ett förhållande med) blev hennes död i förlängningen.
Jag tror att hon blev "påtvingad" en kontakt med sin baneman. Han kom för att han vill ha kontroll...
Om du kallar en dödskamp för att LW var stridbar, ja då får du kalla det så då.
Man har väl rätt för att kämpa för sitt liv utan att det kallas för att vara "stridbar"?