2018-09-11, 10:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Undrar varför inte polisen, som komplement till sin efterlysning i tidning och facebook, sätter upp några hederliga vanliga pappersanslag dels kring platsen där gråhåriga tanten sägs ha gjort sin iakttagelse, dels i korsningen Apel-/Videvägen.

Alla följer ju faktiskt inte nyheterna eller hänger på Facebook.
Citera
2018-09-11, 10:49
Medlem
Från NA.se idag kl 9.42:

Hjärstamordet: Mystiskt vittne gäckar polisen: ”Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans”
(Artikel 82 av 82)

Utdrag från plus artikeln:
Men trots Facebook-efterlysningen och artiklar i NA och i andra medier så har ingen nappat.

– Nej, ingen har hört av sig, konstaterar Lisa Rehn på Örebropolisen. Men vi är jätteintresserade och söker allt jämt efter de här personerna.

Hade ni räknat med att folk snabbt skulle höra av sig?

– Det är svårt att säga men det brukar alltid vara några som hör av sig när vi går ut så här, men nu är det ingen.

På frågan om polisen kunde gå ut med mer detaljer:
– Vi tycker nog att vi varit ganska specifika redan, och vi kan inte gå ut med mer detaljer. Vi tycker att om de här personerna läser om det här så borde de höra av sig, säger Lisa Rehn.
Om den gråhåriga kvinnan:
– Kvinnan ska ju bo i området. Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans, säger Lisa Rehn.
Om att polisen har haft vittnesuppgifterna en längre tid men valt först nu att gå ut:
Hade ni kunnat gå ut tidigare?

– Vi försöker uttömma andra vägar först, speciellt den här kvinnan har vi på olika sätt försökt hitta, säger Lisa Rehn.
Annars inget nytt.
Senast redigerad av bokstavskombo 2018-09-11 kl. 10:54. Anledning: Rätta till länken
Citera
2018-09-11, 10:54
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fortsätt kalla hennes barn för lögnare då för att skydda en död moders anseende.
Bry er inte om att detta barn kanske blir mobbat på grund av att det uppstår rykten om att han ljugit angående sin mamma p.g.a. den här tråden.

Men så långt tänker inte ni. Bättre skydda den döda än det levande barnet.

Ett barn ljuger inte om vad som försiggår i hemmet. Jag är säker på att NW har talat sanning.

Sluta upp med att hota och försöka skuldbelägga de som inte håller med dig!

Det har uppgetts av en postare att LW ska ha brukat våld mot sin son. En anonym person påstår detta.
Det finns inga konkreta uppgifter som styrker detta påstående.
Socialtjänsten har inte fråntagit LW vårdnad om barnet och hos Örebropolisen finns inga ärenden där LW är aktuell.

Hur kan du veta vad Lenas son har sagt?
Citera
2018-09-11, 10:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Sluta upp med att hota och försöka skuldbelägga de som inte håller med dig!

Det har uppgetts av en postare att LW ska ha brukat våld mot sin son. En anonym person påstår detta.
Det finns inga konkreta uppgifter som styrker detta påstående.
Socialtjänsten har inte fråntagit LW vårdnad om barnet och hos Örebropolisen finns inga ärenden där LW är aktuell.

Hur kan du veta vad Lenas son har sagt?

Jo det har han sagt både till UW, skola, andra vuxna och kompisar. Det har kommit från två skribenter dessutom har jag skaffat upplysningar om det själv. Som ni märkt har jag tvärt helt slutat prata om att barnen skulle ha varken skuld i hennes död eller annat då jag anser att de har lidit för mycket redan.

Nu ska ingen heller komma i tråden här och kalla dem lögnare. Skäms på er.
Citera
2018-09-11, 10:59
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hinner bara kommentera kortfattat:
Du gör det för tråden alltför vanliga misstaget tro motivet till mordet är synonymt med att lägga skuld på offret. Inget kunde vara mer fel. Att misstolka det låser för oss möjligheten närma sig det inte enbart juridiskt avgörande motivet.

Och jag som trodde att just juridiken var din utgångspunkt i fallet.
Men visst, det ska bli skönt att slippa höra dina förmaningar angående byskvaller då du själv avser dig deltaga i detta.
Citera
2018-09-11, 11:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Undrar förresten om SD fn. befinner sig på någon slags roadtrip på kontinenten? Bilder på NL-registrerade bilar, på cacher med tysk text etc. Dock endast bilder, inga loggar.

Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-11 kl. 11:26.
Citera
2018-09-11, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hinner bara kommentera kortfattat:
Du gör det för tråden alltför vanliga misstaget tro motivet till mordet är synonymt med att lägga skuld på offret. Inget kunde vara mer fel. Att misstolka det låser för oss möjligheten närma sig det inte enbart juridiskt avgörande motivet.

Motivet för mordet kan för oss vara lika dunkelt som i en grotta.
Men jag har i nuläget en gm som trolig och jag utgår från att motivbilden handlar om FÖRLORAD KONTROLL.

En del kallar det svartsjuka...

Inte ofta man begriper varför andra personer mördar någon.
För mig känns det obegripligt och så fruktansvärt hemskt att jag försöker och försöker förstå.

Jag byter ibland ut huvudpersonerna här i tråden.
Att LW är någon som jag håller av, att gm är någon jag känner väl (trodde jag).
Det är då jag blir alldeles kall av skräck.

Det är viktigt för samhället (för oss alla) att begripa mekanismerna bakom varför mord sker.
För utredningen kan motivbilden kanske ge en fingervisning vilken typ av gm det kan röra sig om.

Jag tror dock inte att LW var så stridbar i denna situation när hon blev dödad.
Kanske hennes "stridbarhet" (som du väljer att kalla det, jag kallar det mänsklig rättighet att få välja vilket liv man vill leva och med vem man vill ha ett förhållande med) blev hennes död i förlängningen.

Jag tror att hon blev "påtvingad" en kontakt med sin baneman. Han kom för att han vill ha kontroll...

Om du kallar en dödskamp för att LW var stridbar, ja då får du kalla det så då.
Man har väl rätt för att kämpa för sitt liv utan att det kallas för att vara "stridbar"?
Citera
2018-09-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Gissningsvis ja.
Ok, så om SD är tvestjärt borde väl HD känna till det?
Eller så fick hon reda på det..då i mars någon gång 😏
Citera
2018-09-11, 11:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och hörsägen är inte mot den svenska rättsordningen där fri bevisprövning gäller. Men självklart är det bättre med förstahandsuppgifter, även om de är fyra månader gamla.
Ja, det är intressant det här med fri bevisföring som vi har i Sverige. Om vi tänker oss att någon har sagt att en gråhårig tant har påstått sig ha sett SD utanför LW:s bostad under mordkvällen, skulle åklagaren då kunna ha lagt fram det här vittnesmålet som skäl för misstankar mot SD vid häktningsförhandlingarna?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-11 kl. 11:48.
Citera
2018-09-11, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Undrar varför inte polisen, som komplement till sin efterlysning i tidning och facebook, sätter upp några hederliga vanliga pappersanslag dels kring platsen där gråhåriga tanten sägs ha gjort sin iakttagelse, dels i korsningen Apel-/Videvägen.

Alla följer ju faktiskt inte nyheterna eller hänger på Facebook.

Det borde de verkligen göra!
Tror inte 18-åringar tittar på Efterlyst, polisens facebook, läser tidningar osv.
Men snacket borde iofs gå i området.
Kanske de inte alls bodde nära?
Men som sagt, väldigt konstigt att de inte hört av sig?

Borde de inte ha hört talas om mordet? Borde de inte tänka att de var nära området där mordet skedde samma kväll?

Men jag vet att vid mordet på Tova berättade det skrikvittnet att de tänkte att polisen redan visste att mordet skett och de beslöt att höra av sig först när polisen bad om allmänhetens hjälp.

Här kan tjejerna tänka att de gick i området på andra sidan och att de kanske inte såg eller hörde något särskilt.
Citera
2018-09-11, 11:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Undrar förresten om SD fn. befinner sig på någon slags roadtrip på kontinenten? Bilder på NL-registrerade bilar, på cacher med tysk text etc. Dock endast bilder, inga loggar.

Så HD tar ”myntet” först, placerar tillbaka det på samma hotell som hon tog det och sen tar SD det, har jag fattat rätt då?

Förlåt om jag inte hänger med i burkletarvärldens alla krokar 🙈. Tar i alla fall tacksamt emot informationen som du delar.
Citera
2018-09-11, 12:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Finns det information på hur MV visste att GM stod på Lenas bostads framsida och väntade?
Det borde komma från den 70-åriga damens iakttagelser men det stämmer illa med att de ännu inte kunnat lokalisera henne.

Kan det då vara så att polisen hittills baserat hypotesen på andrahandsuppgifter från paret på marknaden? Men nu måste de få fram originalvittnet eftersom andrahandsuppgifter räknas som hörsägen vid en ev rättegång.

Att vittna om saker som är hörsägen är tillåtet i svenska rättegångar men man fäster inte särskilt stor vikt vid sådana vittnesmål.
Vi är inte i USA där hörsägen inte är tillåtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in