2018-09-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tar i beaktning till att de var vänner, och det väger både för och emot honom.
Sedan har jag inte kallat någon för mördare, däremot har jag sagt att han är misstänkt, eller inte helt oskyldig eftersom det är vad hans beteende visar mig.

Går inte i diskussion om det här då jag inte tar någon annans bedömning i frågan såvida det inte är en annan forskare i psykologi kring varför gärningsmän begår brott och deras beteenden.
Du kallade hen för misstänkt GM (har för mig att det stod mördare innan Din ändring)... vad är det för skillnad på GM kontra mördare?
Jag frågade också om Du som ska vara psykolog ska uttala Dig så när Du inte ens pratat med personen i fråga... (frågade inte om någon annan forskare)...
Citera
2018-09-10, 12:30
Medlem
Linxieloos avatar
Om tantvittnet sett någon stå och prata utanför LWs bostad vid midnatt, vem pratade han med då?
Om det var LW så kan ju det skrikvittnet hört ca 23.30 inte varit mordet på henne. Och var det inte det så spricker nog mer än ett alibi. FP behöver heller inte alls lika säkert vara MP..
Och var det någon annan än LW han pratade med, vem var det då?
Senast redigerad av Linxieloo 2018-09-10 kl. 12:39.
Citera
2018-09-10, 12:34
Medlem
Citat:
Jag tar i beaktning till att de var vänner, och det väger både för och emot honom.
Sedan har jag inte kallat någon för mördare, däremot har jag sagt att han är misstänkt, eller inte helt oskyldig eftersom det är vad hans beteende visar mig.

Går inte i diskussion om det här då jag inte tar någon annans bedömning i frågan såvida det inte är en annan forskare i psykologi kring varför gärningsmän begår brott och deras beteenden.

Och det gör dig inte dåligt förmäten i din bedömning av nån annan. Underskatta inte andra skribenter och andras bedömning här och var ödmjuk över din egen.
Citera
2018-09-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Om tantvittnet sett någon stå och prata utanför LWs bostad vid midnatt, vem pratade han med då?
Om det var LW så kan ju det skrikvittnet hört ca 23.30 inte varit mordet på henne. Och var det inte det så spricker nog mer än ett alibi. FP behöver heller inte alls lika säkert vara MP.
Kan tänka mig att mer än ett alibi spricker isf.
Och var det någon annan än LW han pratade med, vem var det då?
Var har det framkommit att "lilla damen" sett någon utanför LW:s bostad?
Citera
2018-09-10, 12:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du kallade hen för misstänkt GM (har för mig att det stod mördare innan Din ändring)... vad är det för skillnad på GM kontra mördare?
Jag frågade också om Du som ska vara psykolog ska uttala Dig så när Du inte ens pratat med personen i fråga... (frågade inte om någon annan forskare)...

Fast nu uttalar jag mig inte som psykolog utan som forskare inte brottsligt beteende. Som jag skrev i tidigare inlägg är detta ett klassiskt "peka med hela handen och skylla på en annan" beteendet jag ser.
Jag har varit tydlig med att det är det specifika agerandet jag ser i tråden som jag går efter.
Just därför måste jag anmäla till polisen så att de kan utreda om det finns fler ageranden och omständigheter hos denna skribent som är misstänkt.

Förstår inte vad det är som ifrågasättd här. Jag är tydlig med min information och förstår man inte det kan jag inte förklara mer. Då får ni vända er till andra källor angående mer information om brottslingars olika typer av beteenden.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-10 kl. 12:45.
Citera
2018-09-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
OffT:
Du är ute och cyklar totalt! Vilka regler? Finns bara en: Står ditt nick i loggremsan så får du onlinelogga (inte challenge som inte uppfylls dock).
Tror du att alla klättrar på en vanlig tall om man är 8 personer i gruppen? Speciellt om det är FTF jakt på flera cacher.
Vad finns det för motivation att umgås och ha roligt tillsammans om vissa inte får logga, alla är en del av upplevelsen och den som klättrar fyller i allas nick i remsan. Nästa cache klättrar någon annan kanske?!
Om du tar en cache i en skylt vid vägen, ska alla kliva ut ur bilen och sätta handen på burken?
DUMHETER!
Du svarade inte på om du loggar D5r som du själv inte löst eller ens kan lösa.
Utgår från att du är totalt grön och inte umgåtts med andra så mycket.

OnT:
Frågan var varför SD skrev in LW i en logg när du var med. Jag är dels tveksam att det ens har hänt, men OM det har hänt gav jag två förslag till anledning.
Kanske än troligare att hon varit där, glömt pennan då och nu när SD var där bad hon honom skriva in henne?!
och... Varför frågar du inte honom då? Om du nu är en så rättskipande hen och står upp för rätt och fel...
Dessutom ditt resonemang att hon skulle bli rosenrasande faller ju helt. Om han skriver in henne i smyg, så måste ju han meddela henne att online logga. Då är det hennes val att göra det?!

Mitt syfte är inte att svartmåla LW på något sätt. Hon har inte gjort något fel. Jag får däremot känslan att du skriver så här för att svartmåla SD.

1. Jag behöver inte svartmåla SD, det har han skött helt själv
2. SD´s falsklogg har bäring i ett mordfall där han är misstänkt, känns relevant att luska ut om han försöker skaffa sig falsk alibi eller träffar som aldrig hänt.

OT : Om 8 personer står nedanför en tall och en klättrar, varför skiva in de övriga 7 som inte klättrat? De har ju faktiskt INTE tagit burken. Med ditt resonemang kunde man ju lika gärna sitta hemma och logga, man skulle ju kunna ta dom om man ville )
Citera
2018-09-10, 12:46
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Var har det framkommit att "lilla damen" sett någon utanför LW:s bostad?
I det här inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, inte på andra sidan motorvägen. Om det omtalade eventuella tantvittnet skall ha sett eller hört en man prata utanför LW:s hus så måste hon väl vara en av de närmaste grannarna:
Dessutom söker de en äldre kvinna som eventuellt ska ha sett en person utanför 45-åringens bostad under natten hon försvann. Den äldre kvinnan ska ha pratat om händelsen på en marknad några dagar efter händelsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-mordet-pa-45-ariga-kvinnan-polisen-soker-personer
Citera
2018-09-10, 12:48
Medlem
Citat:
Fast nu uttalar jag mig inte som psykolog utan som forskare inte brottsligt beteende. Som jag skrev i tidigare inlägg är detta ett klassiskt "peka med hela handen och skylla på en annan" beteendet jag ser.
Jag har varit tydlig med att det är det specifika agerandet jag ser i tråden som jag går efter.
Just därför måste jag anmäla till polisen så att de kan utreda om det finns fler ageranden och omständigheter hos denna skribent som är misstänkt.

Förstår inte vad det är som ifrågasättd här. Jag är tydlig med min information och förstår man inte det kan jag inte förklara mer. Då får ni vända er till andra källor angående mer information om brottslingars olika typer av beteenden.
Jag har ställt två (enkla) frågor till Dig... men får inget svar... Du kallar Sh Holms för GM, hur kan Du göra det som inte ens träffat honom?
Dina svar låter som en politiker... intet...
Hur många här tänker Du polisanmäla?
Citera
2018-09-10, 12:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Anledningen till att min uppfattning har stärkts att det eventuellt faktiskt kan finnas fler cacher (förutom Norsjö-ö-serien) där SD har skrivit LW's geonick på loggremsan utan hennes närvaro, är att jag roade mig med att titta på och matcha LW's och SD's loggar samt tillhörande foton på loggremsor.

Ok, jag är ingen expert på geocaching, men när både logiska omständigheter och matematiska fakta inte går ihop riktigt, så reagerar jag. Och just detta specifika fall var en sådan situation. Någon verkar ha skrivit LW's geonick på loggremsan (och handstilen påminner om SD's). LW har dock ingen digital logg, utan när man tittar på hennes övriga sociala medier verkar hon ha varit upptagen på helt annat håll samma dag (och samma tid på dagen, av hennes foton att döma). Enligt övrig information för den aktuella cachen och dess digitala loggar verkar dock SD kunna knytas till platsen och tiden då loggremsan har signerats.

Av hänsyn till övriga runt LW den aktuella dagen, så väljer jag att inte lägga ut några text- eller bildexempel. Detta innebär naturligtvis att alla och envar får bilda sin egen uppfattning om mitt inlägg är trovärdigt eller ej. (Men den risken är jag beredd att ta, eftersom jag vill dra en gräns för vilka övriga personer som oskyldigt skulle kunna knytas till händelsen).

Med detta vill jag också poängtera att jag inte lägger någon värdering i huruvida SD är GM eller ej, precis som jag tidigare har hävdat så vill jag invänta ett åtal och i dagsläget finns fortfarande flera möjliga kandidater på min lista.

Däremot verkar det trots allt finnas en del tveksamheter i om SD alltid varit 100% sanningsenlig när det kommer till geocachingen.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-10 kl. 12:51.
Citera
2018-09-10, 12:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag har ställt två (enkla) frågor till Dig... men får inget svar... Du kallar Sh Holms för GM, hur kan Du göra det som inte ens träffat honom?
Dina svar låter som en politiker... intet...
Hur många här tänker Du polisanmäla?

Jag har ju svarat det att jag bedömer utifrån agerandet i tråden och överlämnar resten till polisen. Jag kan väl knappast bedöma resten som är utanför tråden, eller hur?

Det var du som bad mig strunta i att anmäla så att inte en korrekt bedömning ska kunna göras med alla parametrar i beaktande.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-10 kl. 12:53.
Citera
2018-09-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
I det här inlägget.
Tack... det hade jag inte sett... sorry
Citera
2018-09-10, 12:54
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vem syftar du på?
Det är skillnad på att lösa uppgifter själv, hjälpas åt eller bara stå brevid när andra gör något.

Det är fortfarande OT, eller brukar du be ditt gäng skriva in ditt nick i loggen för att sedan aldrig digitallogga? Och syftet med det skulle vara?

Du har inte bevisat vilken logg du påstår att han har skrivit hennes namn i?
som du till 100% säkerhet VET att non INTE var med vid loggningen av

Hennes logg kan vara raderad av co just för att mörklägga att hon var med?
Senast redigerad av Energizer666 2018-09-10 kl. 13:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in