2018-09-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Jag skulle rösta SD idag men det blev M eftersom jag inte fick tag i valsedlar. Det är helt kaos att rösta i Stockholm om du inte röstar FI, MP, V eller S.
Jag tror inte på dig. För det första tror jag inte att valsedlarna var slut i din vallokal. För det andra, om du hade velat rösta på SD så skulle du tagit en blank sedel eller gått till någon annan vallokal för att hämta valsedlar, om valsedlarna hade tagit slut i din vallokal. Det verkade gå bra för dig att rösta M iaf , trots "kaoset" som du beskriver. Var inte ledsen, en röst till M är en röst till SD.
2018-09-09, 14:41
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har nu röstat AFS i riksdag och SD i landsting och kommun. Observationer från min vallokal:

# Väldigt många etniska svenskar. Då bor jag i ett ganska berikat område. Bara ett huckle.

# Valsedlarna låg öppet så alla kunde se vad man tog. Var dock inga och svansade runt. Dock MÅSTE detta ändras till nästa val, antingen att alla partier finns på 1 lista eller att man har ett skynke framför.

# Pulsen stiger lite när man tar en SD eller AFS sedel och man känner ögon i nacken. Då är jag ändå en övertygad röstare men hur är det för de som tvekar? Tror tyvärr vi kan ha en omvänd Bradleyeffekt för SD och AFS här.

# Lämnade SD och AFS sedalr i båset så folk som inte vågade ta kan ta av dem. VIKTIGT att ni också gör det. Även om de städas bort ett tag så räcker det att SD och AFS får en röst så är det värt det. Ingen vet ju att det var ni som lämnade dem där, det kan ju varit en föregående röstare.

#Inget valfusk vad jag kunde se.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2018-09-09 kl. 14:46.
2018-09-09, 14:41
Medlem
Scarlett.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tror nog att den alltjämt är ganska stor bland i alla fall unga med stora framtidsmöjligheter. Konformismen känns hög. Viktigt att tycka rätt i universitetskretsar till exempel. Då är det officiellt M eller på sin höjd MED som gäller.
Helt sant. Jag läser vid ett större universitet och röstar AfS i år (är egentligen vänster, men tycker ändå deras politik är den bästa vi har just nu). Känner några till som resonerar ungefär likadant. Ingen av oss är öppen med det förstås. Och det är samma sak med SD. Det är flera kursare jag inte känner nära som jag är nästan säker på går på deras linje, men återigen bara i hemlighet. SD:are finns förstås, men de gör inte så mycket väsen av sig.

Sen finns det ju goda skäl också till att ligga lågt. Den som tror att ärlighet inte straffar sig i den här frågan är ännu naivare än vad jag är. Och i åsiktsregistrens tid räcker det nu med en enda feltänkande kommentar på Facebook för att förfölja en i årtionden.
2018-09-09, 14:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag skulle snarare vilja säga:
Under 20% - katastrofalt misslyckande. Folk lämnar landet
20-25% - Godkänt
25-30% - Bra
Över 30% - Fantastiskt

Den enda korrekta rankningen. Varför ska man låtsas att 21, 22 eller 23 procent är bra? Det räcker helt enkelt inte om man vill väcka sjuklövern och etablissemanget. Minst 25% för SD annars blir det för klena muskler i politiken.
Medlem
I allt har nu, baserat på andras listor, 480 olika personer gissat hur många procent SD kommer få i valet. Jag har sammanfogat gissningar här och från https://www.flashback.org/showthread.php?p=65205309 som är tråden just för att gissa

Det finns även ett stapeldiagram här https://postimg.cc/image/acsv5mr01/ som illustrerar fördelningen.

I skrivande stund är 24,89% genomsnittet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Har du AfS flagga hängande på balkongen?
Haha, nej. Däremot så har jag svårt att inte säga vad jag tycker när det blir diskussion. Gjorde ett misstag och diskuterade fel saker med fel person och sen var det kört.
2018-09-09, 14:43
Medlem
atts avatar
Nu har jag gjort min medborgerliga plikt och röstat. Hade valsedlarna med mig, men det skulle inte ha varit några problem att plocka sedlar på plats. Både SD och AfS fanns. AfS-bunten var tjock, verkade inte vara många som tagit ur den. SD hade valsedelsutdelare utanför. God stämning. Två av valfunktionärerna talade svenska med tydlig utländsk brytning för övrigt. Stockholms innerstad.

Min gissning inför kvällen: SD 21,8. Hade länge hopp om fördubbling igen, alltså 25,8, men tror nu att ett par procent går till AfS och ett par procent nyblivna SD-sympatisörer kan ha blivit tillbakaskrämda till sjuklövern efter medias insatser under valrörelsen.
2018-09-09, 14:48
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
En kul observation jag gjorde idag när jag var och röstade var papperskorgen (papplåda modell större) som stod placerad vid valbåset. Den var smockfullt med valsedlar. Jag kunde inte låta bli att ge den några sekunders uppmärksamhet. Kan meddela tråden att jag inte såg en endaste sd-sedel där. Jag tar det som ett mkt gott tecken.

Ska man tolka detta som att folk plockar valsedlar från olika partier för att inte avslöja att de faktiskt röstar på SD? Ska fika bara klart och gå ner till vallokalen och se om det är likadant här i mitt valdistrikt.
2018-09-09, 14:50
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Ska man tolka detta som att folk plockar valsedlar från olika partier för att inte avslöja att de faktiskt röstar på SD? Ska fika bara klart och gå ner till vallokalen och se om det är likadant här i mitt valdistrikt.

Japp, det är min absoluta övertygelse.
2018-09-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen

Ja så är det. Förstår inte grejen riktigt dock, rätt uppenbart vad man röstar på när man plockar med sig en av varje. Inte många partier som är tabubelagda.
2018-09-09, 14:51
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
# Lämnade SD och AFS sedalr i båset så folk som inte vågade ta kan ta av dem. VIKTIGT att ni också gör det. Även om de städas bort ett tag så räcker det att SD och AFS får en röst så är det värt det. Ingen vet ju att det var ni som lämnade dem där, det kan ju varit en föregående röstare.
Är man medlem i SD så får man valsedlar hemskickade i två exemplar. Glömde faktiskt ett ex till vardera val kvar i båset när jag höll på och plockade med dem. Ingen fara som sagt, kan ju inte spåras tillbaka till dig.
2018-09-09, 14:51
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Sd förlorar minst 1 av 4 röster på valförfarandet, problemet med att AfS tar väljare är ett skämt i jämförelse.

Jag skulle rösta SD idag men det blev M eftersom jag inte fick tag i valsedlar. Det är helt kaos att rösta i Stockholm om du inte röstar FI, MP, V eller S.

Tror inte folk utanför city förstår trycket här och hur dem har planerat vallokalerna.
Jag tog M på första bordet för att det stod massa idioter och stirrade, gick sedan förbi 4-5 andra bord (valkretsar) innan jag kom till mitt distrikt, där står det typ 8 personer och pillar med valsedlarna och tjatar om AfS och hur hemska dessa är.. Så jag har att välja mellan att antingen ta SD inför alla eller smyga iväg och försöka ta lappar i något annat distrikt där sossarna inte vaktar.

Kan lova att merparten av SDs och Afs sympatisörer i min vallokal(säkert 20.000 pers) väljer något annat för att slippa konflikten i valrummet.

Så ni som gråter om att Kasselstrand norpar ett par procent bör tänka om, hade vi haft ett anonymt valförfarande så hade jag och förmodligen nån miljon andra röstat annorlunda.
Och, ja, jag vet att jag hade kunnat "smuggla" in SDs valsedlar, men nu hade jag inte några.

Jävligt besviken på mig själv och på detta sjuka system, får bli SD om fyra år istället, då kommer jag iallafall se till att ta med mig egna valsedlar.
Kan man inte stå för sina åsikter kan man lika gärna flytta till Nordkorea. Fan, alla människor i historien har fått kämpat, sedan kan inte medelsvensson med att folk ser vilken sedel man tar i en vallokal. Maken till mesar har jag aldrig hört talas om. Vi Svenskar förtjänar fan vårt bistra öde.
Senast redigerad av BaraBiffen 2018-09-09 kl. 15:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in