2018-09-08, 15:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi har en särskild tråd som enbart diskuterar SD-relaterade frågor om opinionsundersökningar.

OT raderat.

Strix/Mod
2018-09-08, 15:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hur många institut kommer att dra sig ur, ombildas, få nya namn efter det fiasko man redan nu kan ana?

Inte Sifo de är sturska som fan med globala Kantar-judo i ryggen, Ipsos ja, men absolut Inizio. Hur många statsvetarexperter kommer att göra avbön? Alla !

Sd mycket grovt underskattade
M underskattade
S något underskattade
C överskattade
L överskattade
Kd överskattade
Mp överskattade
V överskattade
Skulle säga att moderaterna är överskattade, och KD underskattade. MP är grovtt överkastade. Siffrorna för liberalerna och V gissar jag att de faktiskt stämmer någorlunda.

Egenligen är själva valutgången inte spännande när det gäller blocken. Det torde vara helt klart att alliansen + SD blir betydligt större än vänsterblocket, så det blir upp till det hönshuset att söka bilda regering. KD lär gå säkra >4% och liberalerna också. Där det är spännande är om MP åker ut, och om darkhorsen AfS faktiskt lycka ta sig in. Många kan nog blivit besvikna på SD:s ganska svaga valrörelse, och hoppar över till det fräschare alternativet?
2018-09-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Skulle säga att moderaterna är överskattade, och KD underskattade. MP är grovtt överkastade. Siffrorna för liberalerna och V gissar jag att de faktiskt stämmer någorlunda.

Egenligen är själva valutgången inte spännande när det gäller blocken. Det torde vara helt klart att alliansen + SD blir betydligt större än vänsterblocket, så det blir upp till det hönshuset att söka bilda regering. KD lär gå säkra >4% och liberalerna också. Där det är spännande är om MP åker ut, och om darkhorsen AfS faktiskt lycka ta sig in. Många kan nog blivit besvikna på SD:s ganska svaga valrörelse, och hoppar över till det fräschare alternativet?
Svag inledning och mitten, men avslutningen kan ingen klaga på. 100% medietäckning, Jimpan gör sin livs debatt, och SVT får stå med den internationella skammen
2018-09-08, 16:08
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tror den där bommar ganska grovt. Undrar vad alla opinionsintitut som haft SD på 16-17% skall säga när dom skramlar in på 23-25%? Otur? Allihop, hela tiden?
Låter ju inte så troligt, va. Mer troligt är att man helt enkelt styr resultatet i en riktning man själv och kunden önskar, i ett försök att påverka opinionen.

Leif D vibbar att felen i opinionsundersökningarna i år kommer att vara större än 2014. Den genomsnittliga felfaktorn för SD kommer att vara mellan 1,4 och 1,5 om man räknar bort Sentio och Yougov.

Får SD över 25% är jag benägen att hålla med om att det finns någonting djupt problematiskt med hur undersökningarna går till. Vi får se imorgon. Jag skulle inte bli förvånad om SD får under 20%.
2018-09-08, 17:53
Medlem
Madagascars avatar
Inga fler opundersökningar innan valet.

Men man kan titta till oddsen på betfair.

Oddsen på att sossarna blir största parti har nu sjunkit till 1.5. För bara ett par veckor sedan var de runt två för både S och SD.

Omvänt har oddsen ökat på MP klarar tröskeln. Nu får man 1.24 om man vill spela på det. Motsvarande odds på L och KD är betydligt lägre: runt 1.07
2018-09-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Siffror från dagens AB/Inizio (ännu ej på webben)
V: 9,6 (+0,2)
S: 24,6 (0)
Mp: 5,2 (+0,2)
KD: 5,9 (-0,6)
C: 9,4 (+1,0)
L: 5,8 (-0,2)
M: 19,6 (+0,4)
SD: 16,8 (-0,4)
Övriga: 3,1 (-0,4)

Alliansen: 40,7 (+0,6)
Rödgröna: 39,4 (+0,4)

Det är stora diskrepanser i siffrorna för M och SD hos de olika instituten. Jag tror att detta beror på den stora och lättflyktiga väljargruppen som jag kallar för Smygmoderaterna. Ett signifikant antal av dessa har ännu ej bestämt sig om de skall rösta på M eller SD, många bestämmer sig nog först vid urnan.

Smygmoderaterna förtjänar en egen tråd på Flashback. Undrar hur stor andel av SDs väljarbas är just smygmoderater?
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2018-09-08 kl. 19:07.
2018-09-08, 21:37
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Får SD över 25% är jag benägen att hålla med om att det finns någonting djupt problematiskt med hur undersökningarna går till. Vi får se imorgon. Jag skulle inte bli förvånad om SD får under 20%.

Frågan blir hur mycket SD kommer över 20%.
Frågan blir snarare på måndag och senare om hur vänstermedia i Sverige hanterar detta.
Svt lär skakas i sina grundvalar och det bör bli förändringar i ledarskap på denna 68 rörelse med ny regering med m styrd regering.
Mitt tips är att mp åker ur riksdagen och % för resp block blir följande.
S,v 31,4
M C KD L. 36.2
SD 25,1
2018-09-08, 21:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det är stora diskrepanser i siffrorna för M och SD hos de olika instituten. Jag tror att detta beror på den stora och lättflyktiga väljargruppen som jag kallar för Smygmoderaterna. Ett signifikant antal av dessa har ännu ej bestämt sig om de skall rösta på M eller SD, många bestämmer sig nog först vid urnan.

Smygmoderaterna förtjänar en egen tråd på Flashback. Undrar hur stor andel av SDs väljarbas är just smygmoderater?
Kan smygmoderater tillstor del bestå av uppväxt pojkhöger, tro? De som låter sina önskedrömmar om vad politiker står för, skymma det de verkligen gör. Som stöder partier som pratar högt, men inte mäktar ta itu med Sveriges problem - partier som M och SD.
2018-09-08, 22:10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kan smygmoderater tillstor del bestå av uppväxt pojkhöger, tro? De som låter sina önskedrömmar om vad politiker står för, skymma det de verkligen gör. Som stöder partier som pratar högt, men inte mäktar ta itu med Sveriges problem - partier som M och SD.
M ja! Men hur får du in SD där? Dom får ju aldrig chansen att visa vad dom går för..
2018-09-08, 22:15
Medlem
Situationss avatar
Citat:

Förhoppningsvis kommer flera av "smygmoderaterna" ta sitt sunda förnuft till fånga och i stället rösta på Alternativ för Sverige, vilket jag också är säker på att flera kommer att göra.
2018-09-08, 22:17
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
M ja! Men hur får du in SD där? Dom får ju aldrig chansen att visa vad dom går för..
När jag illa ute eftersom frågan är utanför ämnet för tråden, och Modsen letar skäl att stänga av mig, men låt gå: SD får aldrig chansen därför att de undviker den. De försöker aldrig på allvar få reellt inflytande trotts att de utgjort tungan på vågen!

On TOpic!
Opinionsbilden är splittrad och även om jag gissa att socialdemokraterna lyckats mobilisera en hel del röster som gör att de förmodligen gör ett lite starkare val än de flesta tror, så lär det bli maktskiftet efter valet. Mest spännande och svårbedömt är om AfS har en chans att komma in i riksdagen.
Senast redigerad av Clodius 2018-09-08 kl. 22:53.
2018-09-08, 22:30
Medlem
Citat:

Av kvinnligt kön? Tre av fyra som inte bestämt sig är kvinnor tydigen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in