2018-09-08, 21:23
Medlem
fostroms avatar
Detta att Eva Landahl på SVT sätts i karantän efter att ha gillat SD-kritiska inlägg på Twitter och fulredigerat Åkessons uttalande måste ju vara manna från himlen för SD. Indirekt medger SVT att man agerat tvivelaktigt, vilket följaktligen ger Åkesson rätt. Skall vi gissa på ett par extra procentenheter på upploppet?
2018-09-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Detta att Eva Landahl på SVT sätts i karantän efter att ha gillat SD-kritiska inlägg på Twitter och fulredigerat Åkessons uttalande måste ju vara manna från himlen för SD. Indirekt medger SVT att man agerat tvivelaktigt, vilket följaktligen ger Åkesson rätt. Skall vi gissa på ett par extra procentenheter på upploppet?
Ja eller så går SD dåligt/sämre när de inte får motstånd, det oroar jag mig alltid för..

Men rimligtvis kan det väl inte vara negativt
2018-09-08, 21:27
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
Jag tror det kan ge lite mod att plocka de valsedlar man tänkt sig från början.
Jag tror också det kan göra soffan extra skön för några som inte tänkt rösta SD.
Blir nog inte mycket sömn i natt.
2018-09-08, 21:35
Medlem
brutalares avatar
Jag är för det mesta positiv men jag är rädd att vi kan bli lite besvikna imorgon.
2018-09-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag är för det mesta positiv men jag är rädd att vi kan bli lite besvikna imorgon.
Du trodde ju på 27% i mars?
2018-09-08, 21:39
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
För sambons skull rosa skumpa. Ligger väl kyld och väntar. 🍾
Bögigt. Din sambos pojkvän bjuder säkert på bättre dryck. Drick helvitt kvalitetsbubbel eller ta livet av dig. (Wassup, dickhead? )

Trådrelaterat, SD får 24% och jag hoppas på en 4+%s AfS-bomb (...alla känner väl till att t.o.m libertarianerna som skapade bubb.la, Martin och Sofia Eriksson, m.fl., gått ut hardcore med stöd för AfS? De kanskte inte är många men de är "influencers" av hög kvalitet).
2018-09-08, 21:40
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du trodde ju på 27% i mars?
Trenden är dålig tyvärr. Tror en hel del ångrar sig p.g.a abortfrågan och detta käbbel om dubbla medborgarskap.
2018-09-08, 21:42
Medlem
FlashyBears avatar
Die Juden som jobbar på SVT sms:ade mig nu att de ger...
SD - 23,3444642857143%

Det stämmer ganska bra med Sentios medel på 23,8% och YouGov:s 24,5%
Sifo som vet bäst visar dock att det blir 23,06827919%

Jag kör med Die Judens facit:
SD får 23,34 ±2%
2018-09-08, 21:44
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:

Osäkra väljare som velat mellan sd, m och kd kan nog mycket väl tänkas "pushas" mot sd definitivt i och med denna exceptionella händelse i statstelevisionen. Mycket irriterat i sociala medier idag. 0,5%-1,0% extra uppåt kanske?
2018-09-08, 21:45
Medlem
Nu lägger jag min gissning på SD:s valresultat, efter gårdagens debatt där SVT tog avstånd så tror jag att många som varit osäkra kommer rösta SD.

Jag tror att SD får 25,2%. Men jag hoppas så klart på mer.

Och jag tror inte AFS kommer inte i riksdagen, jag funderade på AFS när Kasselstrand lanserade partiet, men AFS egna väljare och sympatisörer har övertygat mig om att inte rösta på dem.
2018-09-08, 21:47
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Trenden är dålig tyvärr. Tror en hel del ångrar sig p.g.a abortfrågan och detta käbbel om dubbla medborgarskap.

Vad tror du på för resultat i morgon?
2018-09-08, 21:48
Medlem
Rosteres avatar
Jag gissar 24,4% för SD. Detta är enbart baserat på tilltro till YG/Sentio, som gjorde bra ifrån sig i mätningen av SD förra valet. Jag observerade den då lilla skillnaden mellan självrekryterande webbpaneler och telefonundersökningar redan 2014, men var då skeptiskt inställd till webbpanelerna. Efter detta har jag bytt spår och lutar nu åt att telefonundersökningarna får fel bild: "Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.". Dels för att man är mer anonym när man bara kan klicka på en knapp på webben, dels för att urvalet för självrekryterande webbpaneler är personer som VILL ge sin åsikt istället för vem som helst som svarar i telefon - det senare kan leda till att man får in för många rädda och ljugande personer som likt ett rådjur framför billyktor inte vågar säga det icke-PK alternativet.

Dock har vi nu en joker i leken, AfS. De kan ha vunnit en del röster från SD i slutspurten. Jag har heller ingen aning om hurpass anonyma och svårmätta deras väljare är, men om man kollar på deras riksdagslista och möten är det främst unga män. Dessa verkar vara svåra att nå för telefonföretag, men jag vet inte om webbpanelerna har samma problem. YouGovs och Sentios siffror för "Övriga" kan lika gärna vara en underskattning som en överskattning.

I allmänhet skulle jag gissa att ett stigmatiserat parti som AfS vore underskattat, men det finns också en historia av att överskatta små partier (med stor andel aktivistiska väljare). Jag tippar på att AfS får ungefär 2%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in