2018-09-08, 10:34
Medlem
Jag har väldigt svårt att tänka mig att SVT skulle be om ursäkt. Men undrens tid är kanske inte förbi.
Citera
2018-09-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Ärendet måste avhandlas i domstol. Är uttalandet ok med hänvisning till den grundlagsskyddade åsiktsfriheten eller fälls det såsom varande hets mot folkgrupp?

Självklart är det inte hets mot folkgrupp. Det har ingen vettig bedömare ens föreslagit. Frågan rör om SVT har en plikt att kritisera uttalandet eller inte.
Citera
2018-09-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han visade vad han vill. Rensa Sverige. Det kan SVT givetvis inte stå bakom. Åkesson är skyldig till hets mot folkgrupp.
JÅ uttryckte sig inte klumpigt, det är ju tolkare som tolkar klumpigt,medvetet eller ej. JÅ säger att sittande regering tillsammans med några andra aktörer inte verkar ha för avsikt att låta invandrare bli svenskar, och så vill han inte ha det i Sverige.
Citera
2018-09-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Självklart är det inte hets mot folkgrupp. Det har ingen vettig bedömare ens föreslagit. Frågan rör om SVT har en plikt att kritisera uttalandet eller inte.
Även SVT lyder under våra lagar.
Citera
2018-09-08, 10:39
Medlem
jay.simpsons avatar
Om det inte finns några skillnader vad är skillnaden mellan utrikesfödd och svensk? Varför finns ordet utrikesfödd och används flitigt av pk-eliten när alla anses vara svenskar och av någon anledning väljer pk-eliten att lyfta fram etnisk- kulturell bakgrund när "svensken" gjort något som ses som positivt och svensk när invandraren gjort något negativt eller begått brott.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-08 kl. 10:43.
Citera
2018-09-08, 10:39
Medlem
SVT tog även avstånd från dokumentären om alternativhögern.

Däremot har de nog inte tagit avstånd från programmen om Hitler.
Citera
2018-09-08, 10:41
Medlem
Undra hur mötet går som börjar om 20 minuter.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-kräver-ursäkt-av-svt-efter-debatten-1.8130751
Citera
2018-09-08, 10:42
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Jag har väldigt svårt att tänka mig att SVT skulle be om ursäkt. Men undrens tid är kanske inte förbi.

Inte så långt kvar innan skiten public service hamnar på skattsedeln och helt kontrolleras av staten och speciellt partierna som sitter i kommande regeringar. Åtminstone bra reklam för SD som gärna pekar på Svt:s partiska läggning svart på vit en dag innan valet
Citera
2018-09-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Undra hur mötet går som börjar om 20 minuter.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-kräver-ursäkt-av-svt-efter-debatten-1.8130751

Det där är ganska intressant, med tanke på de som försöker hävda att SVT gjorde detta enbart baserat på den paragrafen:

Citat:
TT: Är inte Landahls uttalande tillräckligt?

- Landahl sa något helt annat i telefon till mig i går. Då sa hon att hon var medveten om att Åkessons uttalande inte strider mot demokratiparagrafen, svarar Vinge.
Citera
2018-09-08, 10:43
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Svt tar avstånd från ett uttalande av Jimmie Åkesson under debatten.

Jag själv missade det men vill ha en diskussion.

Är SVTpolitiskt obundet i praktiken?
Håller SVT med om övrigt som sagts i debatten?
FulklipperSVT?

Enligt SVT säger Jimmie"...invandrare passar ej in i Sverige..."

Era åsikter?

Skrev detta in en annan tråd, tycker det hör hemma här också:

Sammanfattningsvis har han väl rätt i sak? Det är väl ändå väl känta svårare att få arbete när man är invandrare till Sverige?

En stor del av detta ligger säkerligen i att man till exempel inte behärskar språket eller förstår sig på kulturen? Vad är problemet med uttalandet?

Bor själv i utlandet och ser mig heller inte som helt trogen till de nya trakterna. Detta beror väl på att jag har en annan uppfattning till saker och ting (från Sverige i mitt fall). Helt klart att samma gäller omvänt för invandrare till Sverige.
Citera
2018-09-08, 10:44
Medlem
solis789s avatar
Givetvis fullständig skandal från SVT sida och det är nästan inte ens komiskt längre att se hur de agerar som panikslagna djur.

Vänstermupparna tror de gjort något bra genom att ta avstånd. Snedsteg #567 i valrörelsen och SD kan tacka för de extra röster från folk som kanske varit tveksamma in i det sista.
Citera
2018-09-08, 10:44
Medlem
oberoendemedias avatar
Detta var ju intressant och ytterst märkligt:

Citat:
- Landahl sa något helt annat i telefon till mig i går. Då sa hon att hon var medveten om att Åkessons uttalande inte strider mot demokratiparagrafen, svarar Vinge.

Håller tummarna på att SD spelar in samtalet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in