Citat:
Ursprungligen postat av Halvdan
Jag lägger mycket på att försöka förstå och det känns lite b att skylla min lärare, även om vi riktigt är på samma frekvens. Intressant med studiteknik dock. Hur menar du mer exakt, ska man kanske inte vända och vrida så mycket på det och ha en mer "religiös" inställning?
Det brukar finnas tre huvudtyper av metoder. LBV, LBF och LBB-metoderna som min matematiklärare brukade kalla dem. Förutsatt att man kan hantera sin grundläggande matematik och räknekonst.
LBV = Learning By Violence. Går kort och gott ut på att banka in kunskapen i huvudet. En mycket bra, men lite extrem, metod är att man sitter i grupp räknar, den som räknar fel blir slagen av de andra. Starkt motiverande faktor för att räkna rätt i längden. Annars är det mycket räkna på och inte ge upp även fast man kör fast.
LBF = Learning By Facit. Går ut på att man kikar på lösningar eller i facit och löser problemen bakvägen, alltså börjar med rätt svar och räknar uppgiften baklänges. När man räknat ett antal uppgifter börjar metoden sätta sig och man behöver kika allt mindre och mindre i boken eller lösningen för att komma ihåg hur man skulle göra. När man väl lärt sig metoden hyfsat så brukar den teoretiska förståelsen komma av sig själv alternativt bli mycket enklare att greppa.
LBB = Learning By Brains. Här utgår man mer från grundläggande lagar och regler samt resonerar kring dessa när man attackerar problemet. Man försöker hitta regler som kan förenkla grejer och reducera problemet till mer hanterbara grejer. Exempelvis om man har problem med att förstå vad en derivata är så kan man tänka på det som tangenter & sekanter och liknande. Kort och gott dra paralleller till saker man kan och därifrån försöka se kopplingar till saker man inte riktigt kan.
Klart plus om man är flera när man räknar. Det är sällan alla kör fast på ett problem och man kan brainstorma mycket mer.
Lägger du ned för mycket tid på att förstå utan att det funkar så skulle jag nog rekommendera LBF-metoden. Den är lite av en personlig favorit och var ett ovärderligt hjälpmedel på universitetet och numera har jag tagit massor med matematikkurser och undervisar även inom ämnet.