2018-09-08, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det som diskuteras är om SVT, som ska vara opartiska, gjorde rätt som tog avstånd från Åkessons uttalande. Många klandrar SVTs agerande, visst. Men ingen stödjer Åkessons uttalande. Det är uttalandet i sig som är problemet. Genom att vara så aktiva i frågan ser SD till att uttalandet repriseras igen, och igen och igen...
Jag är inte SD:are men jag har inget problem med uttalandet - om man tar in hela - bara formuleringen som kunde ha varit bättre. Det beror helt vad man lägger i ordet "svenskar". Sant är att integrationspolitiken under många år varit minst sagt bristfällig med frånvaro av krav tillsammans med urusel Sfi-undervisning och annat. Man har helt enkelt inte gett våra nya svenskar möjligheter att bli "svenskar" och det är sammantaget den största utmaningen vi har inför framtiden att ge dem det.
Citera
2018-09-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Beror på om han vill ha en stor valframgång eller inte.
För de redan ”frälsta” har inte uttalandet fel men för marginalväljarna är det en katastrof.
Senast redigerad av Restad0122 2018-09-08 kl. 08:16.
Citera
2018-09-08, 08:16
Medlem
soapmasters avatar
Sinnessjukt... Allt han sa var att man måste integrera invandrarna och inte bara försöka ge dem jobb, det fungerar ju uppenbarligen inte.

Sen låtsas Annie Lööf missförstå det för att godhetssignalera lite, och SVT hakar på? De är en jävla TV kanal, de ska bara anordna debatterna sen hålla käften.
Citera
2018-09-08, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är inte bara kontroversiellt, det är kriminellt. Jimme borde ha gripits, buntats ihop och förts bort i direktsändning. Ett solklarare fall av hets mot folkgrupp har aldrig setts i svensk tv i modern tid.
Och så har vi överreaktionen åt andra hållet också. Det går inte hem i stugorna det heller kan jag lova dig. Hysterikor är fruktansvärt jobbiga i folks ögon.
Citera
2018-09-08, 08:19
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag såg inte hela debatten men jag såg/hörde Åkessons uttalande apropå svenskhet och att passa in. Måste säga att det var som att kliva in i ett rum fullt av svettiga och ölstinna typiska sd-väljare. Det var ett lågvattenmärke om än inte ett brott mot yttrandefriheten. Åkesson kan dock behålla sina kärnväljare med den här sortens uttalanden, vilket är viktigt för partiet. Jag funderar mer på Åkessons psykiska status: Han stod och flinade och verkade lättretlig och formulerade sig illa.

Han var glasklar. Det är inte rimligt att man som partiledare i Sverige ska behöva formulera sig som att man pratar med småbarn. Det är 18 år som gäller för att vara röstberättigad i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte bara kontroversiellt, det är kriminellt. Jimme borde ha gripits, buntats ihop och förts bort i direktsändning. Ett solklarare fall av hets mot folkgrupp har aldrig setts i svensk tv i modern tid.
Jag tycker att det ska vara tillåtet för politiker att säga sanningen
Men här i det jävla pk-mecka så blir det ett jävla liv...
Men att allt ljus ifrån debatten faller på sd är ju drömscenariot, mer uppmärksamhet mer röster...
och det är just det som sker nu
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Du menar som när jimmie skrev en insändare i aftonbladet om muslimer, varpå aftonbladet framställer det som att jimmie har sagt att muslimer är det största hotet mot Europa?

Eller när media trodde de hade punkterat sd då de kablade ut järnrörsskandalen? Dessa händelser har en gemensam nämnare och det är mediatid och martyrstämpel.

Gårdagens uttalande kommer att missuppfattas av de som vill missupffatta. Lyssnar man på hela uttalandet utvecklar Åkesson med att de behöver hjälp att bli svenskar och få svenska värderingar.

Lyckas de få mer mediatid i svt idag kommer de ta tillfället iakt att utveckla uttalandet än en gång
Många kommer bara lyssna på den korta versionen.

Det kommer de inte lyckas med, det vore att ge SD en för stor fördel framför de andra partierna.
Citera
2018-09-08, 08:21
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Så här sa Jimmie:

"Jobb är viktigt. Jobb är avgörande. Men vi måste ju också ställa oss frågan, för att hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, har alla de här sagt alltid. Det händer ju inte. Det blir inte så. Och därför så måste man ställa sig frågan: varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo, det är för att de inte är svenskar. De är, de passar inte in i Sverige. Det är klart, att då är det svårt att få jobb. Det är klart, att då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk. Man måste få förutsättning att passa in i Sverige. Men de här har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap."

It’s funny because it’s true.
Citera
2018-09-08, 08:21
Avslutad
Citat:
Det är vad han sa. De passar inte in för att de inte är svenskar. Därför ska de skickas tillbaka.
Fast de ÄR inte svenskar. Sedan sa han inte att de ska skickas tillbaka för att de inte är svenskar. Du missförstår hans uttalande med flit.
Citera
2018-09-08, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Jag tror inte att han menade det som det lät. Jag tror att SD i det här fallet avser de invandrare som inte acklimatiseras i Sverige. Det finns trots allt många invandrare som röstar på SD.
Precis, han menade inte det som vänstermupparna bölar om.
Citera
2018-09-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soapmaster
Sinnessjukt... Allt han sa var att man måste integrera invandrarna och inte bara försöka ge dem jobb, det fungerar ju uppenbarligen inte.

Sen låtsas Annie Lööf missförstå det för att godhetssignalera lite, och SVT hakar på? De är en jävla TV kanal, de ska bara anordna debatterna sen hålla käften.
Nej, vad han sade var ”de är inte svenskar och psssar inte in här”. Man hörde nästan stöveltrampet från brunskjortorna i bakgrunden. Men han rädda kanske några röster från NMR på uttalandet
Citera
2018-09-08, 08:23
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Han var glasklar. Det är inte rimligt att man som partiledare i Sverige ska behöva formulera sig som att man pratar med småbarn. Det är 18 år som gäller för att vara röstberättigad i Sverige.

Jag tror att du och jag lägger in olika betydelser i att vara välformulerad. Visst uttryckte han "glasklart" vad han menar och står, det var snarare på pubertal nivå som även små barn förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in