Citat:
Ursprungligen postat av
Osthus
Det finns ju olika anledningar till att invandrare är arbetslösa. Att kategoriskt säga att invandrare inte "passar in" i det svenska samhället för att de oftare är arbetslösa är lite väl grovt. Uppenbarligen finns det massvis med invandrare som har kommit in i det svenska samhället arbetsmässigt, normmässigt och även kulturellt. Alltså finns det massvis med invandrare som "passar in" i det svenska samhället. Han kanske hade en poäng med uttalandet men i så fall så lyckades han inte framföra den.
Du kan inte dra ut enskilda meningar och vantolka dem (som SVT gör), det handlade om
hur man ska få invandrare i utanförskap i arbete. Åkesson väljer denna ingång:
Citat:
Åkesson: Jamen, jobb är viktigt, jobb är avgörande, men vi måste ju också ställa oss frågan, för hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, det har alla dom här [sjuklövern, min anm.] sagt alltid.
Det händer ju inte, det blir ju inte så, och därför måste man ställa sig frågan varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo det är för att dom inte är svenskar, för att dom är, dom passar inte in i Sverige, och då är det klart att då är det svårt att få jobb.
Lööf: [försöker avbryta, skriker, slår näven i podiet] men hur uttrycker du dig!
Åkesson: Då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk, man måste få förutsättningar att passa in i Sverige, men dom här [sjuklövern, min anm.] har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur, och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap. Sedan … [avbryts].
Du är alltid så arg Annie Lööf, sluta skrika och gapa i varenda debatt.
Kan det bli tydligare? Det är klart, om man VILL missförstå kan man göra det, men har du en någorlunda intakt tankeförmåga så förstår du vad Åkesson menar.
SVT vantolkar och det riktigt intressanta är om de saknar förståndsförmågor
eller om de medvetet försöker underminera det svenska valet. Jag vet inte vilket som är mest oroväckande.