2018-09-08, 02:55
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Bara för att vara övertydlig: Åkesson pratade alltså inte om invandrare överlag, många passar ju in med jobb osv. Utan om den grupp som aldrig haft något jobb under lång tid. Men jag tror du är med på detta (?)

Jag själv tycker att händelsen säger mer om SD:s motståndare och massmedia. Alla är så på hugget och redo att misstolka Åkesson att man inte tar sig tid till att faktiskt försöka lyssna och förstå.

Istället verkar både Annie Lööf och SVT:s ledning ha en direkt koppling mellan öra och käft som helt kringgår både högre och lägre hjärnfunktioner. Hur vuxet är detta?

Ja, det finns en sådan tendens. Men om detta handlar om att locka AFS:are att rösta på SD, som verkar påstås, så är det en medveten formulering av Jimmie och därmed är tänkt att provocera och antagligen också tänkt att misstolkas. Jag tycker inte att Annie reagerar konstigt med tanke på hur Jimmie formulerar sig. Han hade kunnat uttrycka sig mycket bättre. Om sägningen är medveten eller om den var spontan vet bara Jimmie med säkerhet.
Senast redigerad av Osthus 2018-09-08 kl. 02:59.
Citera
2018-09-08, 02:56
Medlem
Jag stöttar absolut inte SD, hatar Sd, men avståndstagandet är konstigt. Det förekommer generaliseringar hela tiden i en debatt, inte bara om invandrare utan om arbetslösa, kvinnor, sjuka med mera. Att då Svt går in nu är problematiskt. Åkesson fick rejält mothugg av de andra och därmed fick inte Åkessons uppfattning råda fritt. Ännu en gång gynnas SD.
Citera
2018-09-08, 02:57
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Händelsen verkar nu ta en riktning som starkt gynnar SD (?) Återstår kanske att se, men chansen/risken finns definitivt.

Om det nu gynnar SD, då kanske SD:s motståndare och SVT:s ledning bör fundera på om de ska fortsätta reagera blixtsnabbt med ryggraden på såna här saker?

Tänk om Åkesson börjar sätta i system att slänga ut lockbeten som verkar mumsiga på ytan, men istället är riktigt sura att bita i?

Tror du att SVT tolkar radio- och tv-lagen fel?
Citera
2018-09-08, 02:59
Medlem
nilswids avatar
SVT menar att Jimmies uttalande var en ”Grov generalisering”…

En ”generalisering” är en erfarenhetsgrundad bedömning.

SVT gick i taket, förstås, så det sa tjong i pannbenet.

Herrejeeevlars…vi har 15 års erfarenhet av vilka som passar in… och inte passar in…

Bra talat Jimmie!
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Det finns ju olika anledningar till att invandrare är arbetslösa. Att kategoriskt säga att invandrare inte "passar in" i det svenska samhället för att de oftare är arbetslösa är lite väl grovt. Uppenbarligen finns det massvis med invandrare som har kommit in i det svenska samhället arbetsmässigt, normmässigt och även kulturellt. Alltså finns det massvis med invandrare som "passar in" i det svenska samhället. Han kanske hade en poäng med uttalandet men i så fall så lyckades han inte framföra den.

Du kan inte dra ut enskilda meningar och vantolka dem (som SVT gör), det handlade om hur man ska få invandrare i utanförskap i arbete. Åkesson väljer denna ingång:

Citat:
Åkesson: Jamen, jobb är viktigt, jobb är avgörande, men vi måste ju också ställa oss frågan, för hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, det har alla dom här [sjuklövern, min anm.] sagt alltid.

Det händer ju inte, det blir ju inte så, och därför måste man ställa sig frågan varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo det är för att dom inte är svenskar, för att dom är, dom passar inte in i Sverige, och då är det klart att då är det svårt att få jobb.

Lööf: [försöker avbryta, skriker, slår näven i podiet] men hur uttrycker du dig!

Åkesson: Då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk, man måste få förutsättningar att passa in i Sverige, men dom här [sjuklövern, min anm.] har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur, och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap. Sedan … [avbryts].

Du är alltid så arg Annie Lööf, sluta skrika och gapa i varenda debatt.

Kan det bli tydligare? Det är klart, om man VILL missförstå kan man göra det, men har du en någorlunda intakt tankeförmåga så förstår du vad Åkesson menar.

SVT vantolkar och det riktigt intressanta är om de saknar förståndsförmågor eller om de medvetet försöker underminera det svenska valet. Jag vet inte vilket som är mest oroväckande.
Senast redigerad av Passepartout 2018-09-08 kl. 03:01.
Citera
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han visade vad han vill. Rensa Sverige. Det kan SVT givetvis inte stå bakom. Åkesson är skyldig till hets mot folkgrupp.
Varför skulle SVT stå bakom någonting som sägs i debatten? Det är en debatt mellan partiledare. Åsikterna som yttras är deras, inte SVTs. Tror inte någon som såg debatten trodde att Åkesson var anställd på SVT. Så varför ska SVT ta avstånd?
Citera
2018-09-08, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Därför att många har lågt förtroende för media redan och när de tar så öppet sida inför ett val så kommer ytterligare personer bli förbannade och ta steget till SD. Det Åkesson sa skrämmer inte bort några väljare; alla som funderar på att rösta SD tycker samma sak. Det är ju därför de röstar SD.

Orsak två är att SD återigen hamnar i centrum av debatten och får medieutrymme. De ökar alltid när det skrivs om dem, t.o.m. under "järnrörsskandalen" så ökade SD i opinionsundersökningarna.

Men till min ursprungliga fråga så tyder ditt svar på att SvT inte förstår det. Ni vänsterliberala verkar lite korkade faktiskt.

Vår media som är så pass mellanmjölk att en fyraåring utan problem kan bestämma vad som är mest sant efter ett par källor till, njae. Jag tror att fler avskräcks då de får svart på vitt att partiet inte alls förändrats i någon större utsträckning, ideologiskt.

Efter ett par minuters funderande så måste jag nog sluta mig till att det snarare är så att de önskar öka mer i valet än vad deras egna prognoser säger, så de slänger ut ett bete, jag måste nog bita mig i läppen och erkänna att det kan bli som du säger, människor är nyckfulla, särskilt som grupp.

Egentligen tycker jag inte om invandrare som så, de gillar att snacka arabiska (oavsett modersmål) och sitta i grupp hela dagarna (mina egna observationer).
Kanske är det jag som är brunast, men det lär väl inte störa någon här.

Det mesta SD säger om immigration och migration låter inte fel i mina öron, dock gör detta att såna som mig inser att det är samma gamla brunskjortor, utbytta mot dyrare skjortor, såklart.
Citera
2018-09-08, 03:02
Medlem
Typiskt PK debatt. Det är inte innebörden eller innehållet av vad som sägs, det är sättet.

Översätter man det Jimmi sa till PK svenska skulle det bli såhär:
De får inte jobb då integrationen brister.

Med anda ord, då de inte har integrerat sig indet svenska samhället då får de inte jobb. Och kan man inte integrera sig passar man inte in.
Citera
2018-09-08, 03:04
Medlem
Citat:

Deras motivering till uttalandet är ju att de tidigare gjort det, så vem vet var de pinkat denna gång? Om lagen innebär att SVT ska gå in och ta avstånd i politiska debatter två dagar före val så är lagen för övrigt dassig och behöver skrivas om. Intervjuer en och en med politiker är en sak, men här blir inte någon oemotsagd varför det ter sig minst sagt olämpligt av SVT.
Citera
2018-09-08, 03:06
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Jag vet inte. Det är möjligt att den lagen innehåller delar som tvingar dem att reagera.

Men jag får intrycket av att de överreagerar på ett partiskt sätt. Det skadar helt uppenbarligen SVT:s trovärdighet, fler ropar nu på översyn eller nedläggning.

Hade jag suttit i deras ledning hade jag hellre väntat en dag med fördömandet så man ser hur vindarna blåser. Det kanske innebär en fällning i granskningsnämnden. Men det är väl bättre än nedläggning?

Vad gäller sakfrågan du ställer så finns det väl även andra delar av deras uppdrag som istället tvingar dem att försöka vara neutrala mot partierna? Det var de knappast idag.
Citera
2018-09-08, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse001
Typiskt PK debatt. Det är inte innebörden eller innehållet av vad som sägs, det är sättet.

Översätter man det Jimmi sa till PK svenska skulle det bli såhär:
De får inte jobb då integrationen brister.

Med anda ord, då de inte har integrerat sig indet svenska samhället då får de inte jobb. Och kan man inte integrera sig passar man inte in.

Det är "nog" inte så många som är PK längre, jag har inte upplevt att något samtal, helt öppet, haft några spärrar alls. Inte heller om det suttit en massa människor i närheten som kan ta illa upp.

Jag skulle säga att det handlar om att man tar in alldeles för många av annan kultur, sedan samlas alla på samma plats och därför behöver de (flesta) inte lära sig svenska eller svensk kultur, trots att de bott här väldigt länge.
Detta får i sin tur återverkning på jobbsökande osv.
Citera
2018-09-08, 03:11
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Vår media som är så pass mellanmjölk att en fyraåring utan problem kan bestämma vad som är mest sant efter ett par källor till, njae. Jag tror att fler avskräcks då de får svart på vitt att partiet inte alls förändrats i någon större utsträckning, ideologiskt.

Efter ett par minuters funderande så måste jag nog sluta mig till att det snarare är så att de önskar öka mer i valet än vad deras egna prognoser säger, så de slänger ut ett bete, jag måste nog bita mig i läppen och erkänna att det kan bli som du säger, människor är nyckfulla, särskilt som grupp.

Egentligen tycker jag inte om invandrare som så, de gillar att snacka arabiska (oavsett modersmål) och sitta i grupp hela dagarna (mina egna observationer).
Kanske är det jag som är brunast, men det lär väl inte störa någon här.

Det mesta SD säger om immigration och migration låter inte fel i mina öron, dock gör detta att såna som mig inser att det är samma gamla brunskjortor, utbytta mot dyrare skjortor, såklart.

Då kan du rösta på Medborgerlig samling. De är invandringskritiska men mer liberala som du. Kanske du är redo för SD 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in