De
måste ta avstånd. Det är en del av deras sändningstillstånd. Jag får intrycket att de själva inte vill det:
Frågor har ställts om varför SVT i diskussionen som följde efter partiledarnas slutdebatt markerade mot ett av Jimmy Åkessons uttalanden.
I debatten säger Jimmy Åkesson så här:
– ”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig” – det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson (SD).
Uttalandet är generaliserande och pekar ut invandrare som en grupp som inte är svenskar och som inte passar in i Sverige.
Bakgrunden till SVT:s markering är den så kallade demokratiparagrafen som återfinns i radio- och tv-lagen som reglerar all etermedia i Sverige, bland andra TV4, Sveriges Television och Sveriges Radio. Så här står det i femte kapitlets första paragraf:
”… programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet. ” Läs mer här.
SVT har tidigare fällts av Granskningsnämnden för radio och tv för att inte tillräckligt tagit avstånd från kränkande uttalande och måste vara noggranna.
https://www.mprt.se/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/2017/svt-falls--programledare-tog-inte-avstand-fran-krankande-uttalande/
SD säger i ett uttalande på twitter att SVT valt att ta ställning mot partiet. Det är inte korrekt, vi tar ställning mot ett grovt generaliserande uttalande. Självklart välkomnar vi en eventuell prövning av avståndstagandet. Demokratiparagrafen och dess uttolkning mår bra av att diskuteras.
https://www.svt.se/nyheter/svt-s-markering-mot-akessons-uttalande-i-slutdebatten
Jag kan hålla med om att Jimmies uttalande var lite väl generaliserande mot gruppen invandrare visavi svenskar, men jag tror vi alla förstår att det är inte indiska IT-ingenjörer som åsyftas.
Ptja, de utlandsfödda blir kanske lite kränkta. Jag är själv en sådan. Men sen då? Man får gå vidare. So what om invandrare inte får jobb för att de inte är svenska? Eller för att de är för dumma eller lata? Eller pga rasism? Man borde få lov att ha vilken åsikt man vill i frågan.
Att det finns folk som kommer hit som inte "passar in" kan ju vem som helst se. De som stör sig på påståendet är de som ändå hatar SD.
Trist för dem som kommer och försöker hitta jobb att få höra att de inte "passar in", men det är ju så att har man typ 3 års skolgång och inte kan språket så "passar man inte in". Om jag flyttar till Saudi Arabien och inte får jobb pga jag inte är muslim, inte bryr mig om den islamska kulturen och inte kan arabiska så kan man ju också säga att jag inte "passar in". Trist men så är det.