2018-09-08, 00:24
Medlem
RasistTelevinkens avatar
Svt kommer få en anmärkning av granskningsnämnden men då är valet över och den blir meningslös, noga planerat av svt för att påverka valet
Citera
2018-09-08, 00:24
Medlem
De måste ta avstånd. Det är en del av deras sändningstillstånd. Jag får intrycket att de själva inte vill det:
Frågor har ställts om varför SVT i diskussionen som följde efter partiledarnas slutdebatt markerade mot ett av Jimmy Åkessons uttalanden.

I debatten säger Jimmy Åkesson så här:

– ”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig” – det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson (SD).

Uttalandet är generaliserande och pekar ut invandrare som en grupp som inte är svenskar och som inte passar in i Sverige.

Bakgrunden till SVT:s markering är den så kallade demokratiparagrafen som återfinns i radio- och tv-lagen som reglerar all etermedia i Sverige, bland andra TV4, Sveriges Television och Sveriges Radio. Så här står det i femte kapitlets första paragraf:

”… programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet. ” Läs mer här.

SVT har tidigare fällts av Granskningsnämnden för radio och tv för att inte tillräckligt tagit avstånd från kränkande uttalande och måste vara noggranna.

https://www.mprt.se/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/2017/svt-falls--programledare-tog-inte-avstand-fran-krankande-uttalande/

SD säger i ett uttalande på twitter att SVT valt att ta ställning mot partiet. Det är inte korrekt, vi tar ställning mot ett grovt generaliserande uttalande. Självklart välkomnar vi en eventuell prövning av avståndstagandet. Demokratiparagrafen och dess uttolkning mår bra av att diskuteras.
https://www.svt.se/nyheter/svt-s-markering-mot-akessons-uttalande-i-slutdebatten
Jag kan hålla med om att Jimmies uttalande var lite väl generaliserande mot gruppen invandrare visavi svenskar, men jag tror vi alla förstår att det är inte indiska IT-ingenjörer som åsyftas.

Ptja, de utlandsfödda blir kanske lite kränkta. Jag är själv en sådan. Men sen då? Man får gå vidare. So what om invandrare inte får jobb för att de inte är svenska? Eller för att de är för dumma eller lata? Eller pga rasism? Man borde få lov att ha vilken åsikt man vill i frågan.

Att det finns folk som kommer hit som inte "passar in" kan ju vem som helst se. De som stör sig på påståendet är de som ändå hatar SD.
Trist för dem som kommer och försöker hitta jobb att få höra att de inte "passar in", men det är ju så att har man typ 3 års skolgång och inte kan språket så "passar man inte in". Om jag flyttar till Saudi Arabien och inte får jobb pga jag inte är muslim, inte bryr mig om den islamska kulturen och inte kan arabiska så kan man ju också säga att jag inte "passar in". Trist men så är det.
Citera
2018-09-08, 00:25
Medlem
HeroesSilencios avatar
Tror det här med SVTs ställningstagande kommer bli den stora game changer som skickar SD över 30% på söndag. De har retat upp hela Sverige nu mer eller mindre och deras uttalande är solklart en hämnd från Åkessons tidigare uttalande hos P3 dvs deras syskon.

Det som är allvarligt är att dom gör det 2 dagar innan valet och de har ingen anledning och de tar enbart en eller två meningar ur hans uttalande och gör det till en stor höna. Men så går det med kommunistkärringar som vd på SVT och deras opartiska ställning är rena skitsnacket. Nu önskar jag SD utövar sin makt och stänger ner stället, säljer ut kanalerna och sparkar halva SVTs personal som ändå bara är MP och V samt S folk.

Jag är så jävla upprörd över SVT att kagg se hittils fått minst 10 att sympatisera med mig och välja SD på söndag.
Citera
2018-09-08, 00:26
Medlem
Tok-Franss avatar
På grund av detta beteende så ska vi rösta på Afs.
Så vi ger PK-Sverige den kängan dom behöver.
SD har så dom klara sej.
Citera
2018-09-08, 00:26
Medlem
KodareOkands avatar
Intressant att SVT inte tar avstånd från Jonas Sjöstedt som nyligen fikat med terrorister.
Citera
2018-09-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermankarlsson
Haha svt tar avstånd från vad en partiledare har sagt i en demokratisk debatt. Inget olagligt, inget hets mot folkgrupp, ingenting..

Haha varför ta avstånd.. Fattar inte...

SVT hatar SD? Tänk en gång till.
Citera
Medlem
Enligt PK människorna ska man alltså "gilla olika", men om man pekar ut att det finns olikheter mellan människor så går dom uppenbarligen i taket.

Hur många är det egentligen som ser Achmed från Rinkeby som gillar att våldta svennehoror och vill ha sharialagar som en tvättäkta svensk? När Annie Lööf hypotetiskt går genom stockholm och ser somalier/araber överallt, tänker hon då "vad härligt med alla dessa svenskar"?
Citera
Medlem
Varangians avatar
SVT lutar sig på den s.k. (v)ärdegrunden. Att hävda att invandrare själva har ett ansvar att anpassa sig till svenska värderingar för att därmed kunna hitta ett jobb är tydligen ett generaliserande övertramp. Kul att vi får se vad våra tvingande licenspengar går till. Måste kännas skönt att få betala för sin egen propaganda.
Citera
2018-09-08, 00:28
Medlem
Hermankarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
De måste ta avstånd. Det är en del av deras sändningstillstånd. Jag får intrycket att de själva inte vill det:
Frågor har ställts om varför SVT i diskussionen som följde efter partiledarnas slutdebatt markerade mot ett av Jimmy Åkessons uttalanden.

I debatten säger Jimmy Åkesson så här:

– ”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig” – det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige, sa Åkesson (SD).

Uttalandet är generaliserande och pekar ut invandrare som en grupp som inte är svenskar och som inte passar in i Sverige.

Bakgrunden till SVT:s markering är den så kallade demokratiparagrafen som återfinns i radio- och tv-lagen som reglerar all etermedia i Sverige, bland andra TV4, Sveriges Television och Sveriges Radio. Så här står det i femte kapitlets första paragraf:

”… programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet. ” Läs mer här.

SVT har tidigare fällts av Granskningsnämnden för radio och tv för att inte tillräckligt tagit avstånd från kränkande uttalande och måste vara noggranna.

https://www.mprt.se/sv/nyhetsrum/pressmeddelanden/2017/svt-falls--programledare-tog-inte-avstand-fran-krankande-uttalande/

SD säger i ett uttalande på twitter att SVT valt att ta ställning mot partiet. Det är inte korrekt, vi tar ställning mot ett grovt generaliserande uttalande. Självklart välkomnar vi en eventuell prövning av avståndstagandet. Demokratiparagrafen och dess uttolkning mår bra av att diskuteras.
https://www.svt.se/nyheter/svt-s-markering-mot-akessons-uttalande-i-slutdebatten
Jag kan hålla med om att Jimmies uttalande var lite väl generaliserande mot gruppen invandrare visavi svenskar, men jag tror vi alla förstår att det är inte indiska IT-ingenjörer som åsyftas.

Ptja, de utlandsfödda blir kanske lite kränkta. Jag är själv en sådan. Men sen då? Man får gå vidare. So what om invandrare inte får jobb för att de inte är svenska? Eller för att de är för dumma eller lata? Eller pga rasism? Man borde få lov att ha vilken åsikt man vill i frågan.

Att det finns folk som kommer hit som inte "passar in" kan ju vem som helst se. De som stör sig på påståendet är de som ändå hatar SD.
Trist för dem som kommer och försöker hitta jobb att få höra att de inte "passar in", men det är ju så att har man typ 3 års skolgång och inte kan språket så "passar man inte in". Om jag flyttar till Saudi Arabien och inte får jobb pga jag inte är muslim, inte bryr mig om den islamska kulturen och inte kan arabiska så kan man ju också säga att jag inte "passar in". Trist men så är det.

Borde inte SVT ta avstånd från all generaliserande av oss i gruppen låginkomstagare också?
Citera
2018-09-08, 00:29
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Men för i helvete.

SVT har ju blivit fällda för att de inte tog avstånd från ett SD uttalande.

Därför måste de, enligt regelverket, faktiskt ta avstånd från Jimmies debattinlägg.

Det är reglerna som är skeva.

Inte för att någon här inne kommer läsa den men ändå
https://www.mprt.se/att-sanda/krav-och-regler/#Demokratibestämmelsen

Hos Myndigheten för press, radio och tv
finns också att läsa

så se till att rösta bort Alice på söndag

Citat:
Bestämmelsen innebär att programföretagen kan ta avstånd från eller bemöta diskriminerande eller rasistiska uttalanden utan att komma i konflikt med kravet på opartiskhet. Bestämmelsen innebär också en skyldighet att markera ett avståndstagande från, eller att bemöta, antidemokratiska uttalanden.
https://www.mprt.se/att-sanda/krav-och-regler/#Demokratibestämmelsen

Vilken del av det Jimmie sa menar du var diskriminerande, rasistiskt eller antidemokratiskt?

Citat:
"Integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt lösa sig har alla de här sagt. Det händer ju inte, det blir inte så. Därför så måste man ställa sig frågan varför är det så svårt för de här människorna att få jobb.
Jo det är för att de inte är svenskar, de passar inte in i Sverige.

Det är klart att då är det svårt att få jobb. Då måste man få förutsättningar för att bli svensk, man måste få förutsättningar för att passa in i Sverige.
De här har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor utifrån deras kultur, och då blir det splittringar i samhället och detta eviga utanförskap."
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2018-09-08 kl. 00:34.
Citera
2018-09-08, 00:29
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasistTelevinken
Svt kommer få en anmärkning av granskningsnämnden men då är valet över och den blir meningslös, noga planerat av svt för att påverka valet

De har påverkat enbart för SD och då menar jag inte att SD sjunker utan nu lyfter som en raket. De har startat ett sånt hat uti stugorna som dom inte ens kan ana... det pågår en sån våg pga av detta mot SVT och sättet de gör det på. Tack SVT, SD bör också tacka SD för de extra 5% de givit SD efter ikväll.
Citera
2018-09-08, 00:30
Moderator
ksvs avatar
Helt ofattbart partiskt av SVT!
Hur kan de välja att ge SD ett sådan gratisskjuts??

Man kan undra om partiledarna är mutade av Åkesson...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in