2018-09-07, 23:54
Medlem
Riksnytts avatar
Min känsla är att detta enbart gynnar SD. Folk är trötta på att folk står och klappar dem på huvudet och talar om hur de ska tycka och tänka.
Citera
Medlem
Minielden123s avatar
"SVT:s ansvariga utgivare Eva Landahl tog beslut om avståndstagandet och förklarar det med "han pekar ut invandrare som en grupp som inte är svenskar och inte passar in i Sverige och det bedömer vi som ett generaliserande uttalande"."

Jag har inte något statistiskt underlag för detta, men av egna erfarenheter så drar jag slutsatsen att de flesta svenskar vet vilka som är svenskar och vilka som inte är det. Även vice versa, i alla av många kontakter jag har haft med icke-svenskar så är den grunden ganska klarlagt från första början.
Nu när SVT tar avstånd från detta uttalande så gör de det egentligen utifrån sina egna psykotiska hjärnspöken. ALLA ser genom det, men man får inte säga något.

Sen att de inte tar hänsyn till allt det Jimmie sade, vilket gör att de tar avstånd från något som inte ens stämmer är bara tragikomiskt och visar hur dåliga SVT är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Får se om deras Fake News lyckas, eller om de återigen underskattat internets förmåga att belysa sanningen.

Tror det kommer gynna SD.

Åkesson vågade säga sanningen.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Bra sammanfattat. Det kan tilläggas att när avståndstagandet kom i sändning så var det efter ett klipp som började med "de passar inte in i Sverige". Så vid det tillfället måste man dra slutsatsen att det var just det uttalandet de tog avstånd från. Åkessons ord att "de inte är svenskar" citerades aldrig.

Men sen har alltså Eva Landahl preciserat att det var mer än bara det som citerades som man tar avstånd från:
SVT:s ansvariga utgivare Eva Landahl tog beslut om avståndstagandet och förklarar det med "att invandrare pekas ut som en grupp som inte är svenskar och inte passar in i Sverige är ett grovt generaliserande uttalande".
– Det är mitt beslut. Vi har ett särskilt ansvar där att ta avstånd helt enkelt, förtydligar hon.
- Jag hörde att det blev ett väldigt liv i debatten och att Annie Lööf reagerade.
Som du noterar gör kontexten det helt klart vad som menas, nämligen typ att "många invandrare har svårigheter att passa in". Absolut inte rasistiskt eller främlingsfientligt.

Så jävla äcklad av detta. Bra att backlashen verkar bli rejäl, tex att Scherman uttalar sig starkt kritisk, och även den där Anders Holmberg eller vad han heter.

Lär nog komma ett efterspel på detta. Och förhoppningsvis en ursäkt. Så jävla ovärdigt en demokrati, jag blir fan spyfärdig.
Har Anders Holmberg tagit avstånd? Var?
Citera
2018-09-07, 23:55
Medlem
Klumpigt uttalade, som SVT tog ur sin kontext. Trodde Åkesson vad tränad för det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Nej? De hade tidigare en stor rubrik med SVT tar avstånd på frontsidan. Var är den nu?

Okej. till mig.
Citera
Medlem
Duramaters avatar
Helt rätt av SVT!
Citera
2018-09-07, 23:57
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minielden123
"SVT:s ansvariga utgivare Eva Landahl tog beslut om avståndstagandet och förklarar det med "han pekar ut invandrare som en grupp som inte är svenskar och inte passar in i Sverige och det bedömer vi som ett generaliserande uttalande"."

Jag har inte något statistiskt underlag för detta, men av egna erfarenheter så drar jag slutsatsen att de flesta svenskar vet vilka som är svenskar och vilka som inte är det. Även vice versa, i alla av många kontakter jag har haft med icke-svenskar så är den grunden ganska klarlagt från första början.
Nu när SVT tar avstånd från detta uttalande så gör de det egentligen utifrån sina egna psykotiska hjärnspöken. ALLA ser genom det, men man får inte säga något.

Sen att de inte tar hänsyn till allt det Jimmie sade, vilket gör att de tar avstånd från något som inte ens stämmer är bara tragikomiskt och visar hur dåliga SVT är.
Nej, han pekade inte ut alla invandrare. Uttalandet kom i samband med att integration diskuterades och då mer specifikt alla de invandrare som inte kommer ut på arbetsmarknaden.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Ställer SVT upp i valet också, vem är deras partiledare?
Citera
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Bra sammanfattat. Det kan tilläggas att när avståndstagandet kom i sändning så var det efter ett klipp som började med "de passar inte in i Sverige". Så vid det tillfället måste man dra slutsatsen att det var just det uttalandet de tog avstånd från. Åkessons ord att "de inte är svenskar" citerades aldrig.

Men sen har alltså Eva Landahl preciserat att det var mer än bara det som citerades som man tar avstånd från:
SVT:s ansvariga utgivare Eva Landahl tog beslut om avståndstagandet och förklarar det med "att invandrare pekas ut som en grupp som inte är svenskar och inte passar in i Sverige är ett grovt generaliserande uttalande".
– Det är mitt beslut. Vi har ett särskilt ansvar där att ta avstånd helt enkelt, förtydligar hon.
- Jag hörde att det blev ett väldigt liv i debatten och att Annie Lööf reagerade.
Som du noterar gör kontexten det helt klart vad som menas, nämligen typ att "många invandrare har svårigheter att passa in". Absolut inte rasistiskt eller främlingsfientligt.

Så jävla äcklad av detta. Bra att backlashen verkar bli rejäl, tex att Scherman uttalar sig starkt kritisk, och även den där Anders Holmberg eller vad han heter.

Lär nog komma ett efterspel på detta. Och förhoppningsvis en ursäkt. Så jävla ovärdigt en demokrati, jag blir fan spyfärdig.

Det är total desperation. En Hail Mary. All in. De är mycket medvetna om att SD har goda möjligheter att bli största partiet, och då är man villig att riskera ALLT för att motverka dem - även om det betyder att förtroendet för hela deras verksamhet rasar.

Nu verkar övriga medier publicerat JÅs uttalande i sin helhet, vilket bara får SVT att framstå som Pravda.
Citera
2018-09-07, 23:58
Medlem
dANiis avatar
Skönt att Jimmie säger som det är, sen att SVT är långt åt vänster visste väl alla redan, dom lyckas hälla mer bensin på brasan lagom till söndag.
Citera
2018-09-07, 23:58
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ställer SVT upp i valet också, vem är deras partiledare?

Kim Jong Un, om man utgår från deras journalistiska etik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in