Citat:
Ursprungligen postat av
Gizur
Jag fick ett mail från Yougov i morse och deltog i en webbundersökning om valet. Dock gick ju Yougov ut med sin sista mätning före valet i tisdags, så jag undrar lite vad denna var för. Sedvanliga frågor om vilket parti man ska rösta på, vad man röstade 2014 och vilka frågor man tyckte vad viktigast.
Nu spånar jag bara, utan att veta något, men skulle det vara möjligt att det handlar om någon slags kontroll av hur pass bra man prickar in väljarstödet för olika partier? D.v.s. att man för helt internt bruk undersöker vad stödet anges vara dagarna inpå, under och efter valet, för att därefter jämföra det med det faktiska valresultatet? Trots allt brukar inte opinionsmätningsföretagen rakt av publicera grunddata, utan viktar svarsresultaten på olika sätt för de olika partierna, där man bl.a. kan utgå ifrån att vissa partier tenderar få lägre eller högre svarsresultat än deras faktiska väljarstöd. Samtidigt har man egentligen inget annat "facit" att gå efter än tidigare val och det väljarstöd man då fick fram i relation till valresultatet.
Men som sagt, det är bara en tanke från mig, jag har inte den blekaste aning om det kan handla om något sådant.