2018-09-06, 23:04
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Kvasta-Sara|39524549]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
(Min maskering av namn samt fetmarkering.)

PV:s föräldrar bor i dag på Torsö, men bodde -92 (åtminstone modern) i/på Radbyn. PV hade lägenhet i Skövde, men var ibland hemma i Mariestad.

Enligt uppgifter till mig i PM så var han ofta ute på Ekudden, speciellt runt skolavslutningstider. Han ska ha jagat fulla tjejer, ensam och på nätterna - och med "otäcka metoder".

Enligt samm* uppgiftslämnare så hade PV en "enkel madrass" i båten (som ska ha legat bakom Ekuddens båtgård, i den lilla hamnen), dels för övernattning, men också för "annat". Han ska ha "många fyllevåldtäkter på sin lista", även runt -92. Han ska ha lockat med sig tjejer till Torsö med sin båt, ska ha varit van att navigera i mörker och ska ha hittat "på alla öar runt Torsö". Han var ofta på Onsö.

Han ska även ha "jagat" med bil. Bilen var en SAAB 900, ev. mörkblå. När han använde bil ska han ofta ha varit i/vid Hattarviken med omgivning.

Fanns det någon koppling mellan denne PV och någon annan som nämnts i tråden?

Fanns det någon koppling mellan PV och Helena?

Någon som kan bekräfta att han var i Mariestad kvällen/natten den 13-14 juni -92?[/QUOT

Onsö ligger bara ett "stenkast" från platsen som Sten Ekholm pekar ut. Vet du förresten vad denne P.V hade för ärenden ute på Onsö? Vet att det är lite strömt i sundet mellan Onsö och Dillö, men strömmen avtar ganska snart efter det att man har rundat första bojen och styrt kosan in mot Mariestad. Var det Helena som Ekholm körde på så är sannolikheten hög att kvarlevorna ligger kvar på botten väldigt nära den utpekade platsen. Bea, vilken bilverkstad är det som du påstår att en av gärningsmännen jobbade på, och kan du ge oss initialer på denne man?

Äldre inlägg med lite info om PV. Ska tydligen haft lägenhet i Skövde redan -92 alltså. Prinzezzan nämner också en s.k vapendragare (kring 1990tal) till PV som heter Pontus* i förnamn.
Citera
2018-09-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej det är definitivt ingen oskyldig flört som har förstorats upp av oss här i tråden. Vi går ju endast på vad som har berättats om "mannen med pilotglasögon" i radioserien och dom uppgifterna kommer ju i sin tur ursprungligen från polisen.

Däremot, så är det väldigt troligt att flirtandet på stadt initialt uppfattades som helt oskyldigt av dom vittnen som polisen hörde direkt efter försvinnandet och i synnerhet av dom vittnen som kände HA och "mmpg".

Men eftersom den här personen av någon märklig anledning inte bedömdes vara intressant överhuvudtaget på ett tidigt stadie, (trots vittnesmålen från stadt) så talar det starkt för att det här är någon som man aldrig skulle missstänka för att kunna vara inblandad i försvinnandet, gissningsvis en väldigt nära vän till Helena.
Men nu när åren har gått så är det tydligt att man från polisens sida ser på det här med helt andra ögon än man gjorde inledningsvis.

Här har du för en gångs skull rätt i något och det är att pilot var en väldigt nära vän ( eller rättare sagt - väldigt nära Helena ) Helena ogillade Klas beteende emot henne när han hade druckit och framförallt hans beteende emot hans sambo KB som var en av Helenas närmsta vänner.
Jag skrev om detta förra sommaren någon gång och har under året fått det bekräftat ifrån några av Helenas andra vänner speciellt senaste veckan.
Fick också reda på i veckan att när KM var inne på förhör 2001, så var det tydligen det som fick bägaren att rinna över för Karins del, hon tog typ tandborsten och lämnade allt inkl deras gemensamma hus.

Det har blivit lite av en trådsanning att BW var sååån bundis med inte bara Helena utan hela fam Andersson, nej det stämmer inte riktigt, UA och BWs syster var jättenära vänner och BW var en av killarna i kompis gängen som både Helena och Ulrika umgicks med.
Citera
2018-09-06, 23:43
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag uppfattar det här som trovärdigt. Du formulerade även min uppfattning, han var inte en nära vän, han var bara nära.
Citera
2018-09-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ok tack, tycker mycket talar för att bröderna bodde kvar i Maristad -92 men det bör givetvis kollas upp.

Vet du namnet på den yngre brodern?

Karl Patrik Johansson heter han enligt skolkatalogen. Vet inte om han bytt till Fenelius han också.
Citera
2018-09-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här är vilken man som helst. Det finns inget exceptionellt med honom. Han har förstås kunnat flyga under radarn i en sån här utredning, det var det många som gjorde av vanligt folk som borde ha förhörts i närtid.

PW har nyligen förnekat att hon har uttalat att den misstänkte bor kvar i Mariestad.

Ok - i så fall är det en missuppfattning av mig. Sorry.
Citera
2018-09-07, 00:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det här är vilken man som helst. Det finns inget exceptionellt med honom. Han har förstås kunnat flyga under radarn i en sån här utredning, det var det många som gjorde av vanligt folk som borde ha förhörts i närtid.

PW har nyligen förnekat att hon har uttalat att den misstänkte bor kvar i Mariestad.

Nej jag håller inte med.
Det är precis på det här naiva sättet som polisen såg på Helenas vän i inledningsskedet efter försvinnandet. Men med facit i hand visade sig det här vara en exceptionell man som idag går under namnet "mannen med pilotglasögon". Polisen trodde bara gott om honom men han visade sig vara en kamelont och raka motsatsen till "vilken man som helst".

En man som dödar sin vän, gör sig av med kroppen och låtsas som om ingenting har hänt och som nu har levt med sin fruktansvärda hemlighet i 26 år kan inte kallas annat än exceptionell.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-07 kl. 00:40.
Citera
2018-09-07, 00:31
Medlem
[quote=Xeitum|65173837]
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara

Äldre inlägg med lite info om PV. Ska tydligen haft lägenhet i Skövde redan -92 alltså. Prinzezzan nämner också en s.k vapendragare (kring 1990tal) till PV som heter Pontus* i förnamn.

PV:s "bedrifter" stannar ju inte där tyvärr. Googla på "lärare i skövde förhållande med elev" så får ni ett par träffar med mer info. Finns en tråd på flashback om det hela också ser jag i sökresultaten på google. Ser att PV numera av förklarliga skäl inte är lärare längre, utan jobbar på samma företag som ägs av bröderna R-tgersson.
Citera
2018-09-07, 00:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Karl Patrik Johansson heter han enligt skolkatalogen. Vet inte om han bytt till Fenelius han också.

Han har bytt, idag heter han P*trik Fenel*us och bor strax utan för Uppsala.
Jag är mest intresserad av vart i första hand PV bodde -92, med tanke på GWs uttalande om att GM bodde "en bit utan för stan".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-09-07 kl. 01:15.
Citera
2018-09-07, 01:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Här har du för en gångs skull rätt i något och det är att pilot var en väldigt nära vän ( eller rättare sagt - väldigt nära Helena ) Helena ogillade Klas beteende emot henne när han hade druckit och framförallt hans beteende emot hans sambo KB som var en av Helenas närmsta vänner.
Jag skrev om detta förra sommaren någon gång och har under året fått det bekräftat ifrån några av Helenas andra vänner speciellt senaste veckan.
Fick också reda på i veckan att när KM var inne på förhör 2001, så var det tydligen det som fick bägaren att rinna över för Karins del, hon tog typ tandborsten och lämnade allt inkl deras gemensamma hus.

Det har blivit lite av en trådsanning att BW var sååån bundis med inte bara Helena utan hela fam Andersson, nej det stämmer inte riktigt, UA och BWs syster var jättenära vänner och BW var en av killarna i kompis gängen som både Helena och Ulrika umgicks med.

Men var det inte så att det sades i radioprogrammet att anhöriga till MMPG inte visste om detta? Men KB ska alltså ha vetat om att han varit inne på förhör som misstänkt? Borde inte PW och MÖ ha kunnat kolla detta med KB, eller vidarebefordrade de enbart det MMPG hävdat för dem? (Vilket inte behövde vara sant.)
Citera
2018-09-07, 07:46
Medlem
Citat:

Pilot var i deras krets och inte nån random kille ingen i Mstad vet hvem er.
Citera
2018-09-07, 07:47
Medlem
Citat:

Kom med en link gjerna hvor PW uttaler detta
Citera
2018-09-07, 08:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Nej jag håller inte med.
Det är precis på det här naiva sättet som polisen såg på Helenas vän i inledningsskedet efter försvinnandet. Men med facit i hand visade sig det här vara en exceptionell man som idag går under namnet "mannen med pilotglasögon". Polisen trodde bara gott om honom men han visade sig vara en kamelont och raka motsatsen till "vilken man som helst".

En man som dödar sin vän, gör sig av med kroppen och låtsas som om ingenting har hänt och som nu har levt med sin fruktansvärda hemlighet i 26 år kan inte kallas annat än exceptionell.

I det avseendet har du förstås rätt. Det är ovanligt att ha ihjäl en annan, än mer ovanligt att göra sig av med kroppen. Det är det faktiska. Min synpunkt är bara baserad på spekulationer så jag får ge dig rätt.

Men jag vågar drista mig till att tro att det här är vållande till annans död eller dråp och att han på andra sätt, förutom att han har haft ihjäl Helena, är i princip som vem som helst. Det är snarare handlingen efteråt som är exceptionell om man nu kan använda ordet här. Och det är inte säkert att han själv var drivande i den handlingen.

GW tror inte på den gärningsman som utredningen har, det uppfattar jag till stor del har att göra med att han inte stämmer med profilen. Det kan förstås vara fel. Jag har väl till slut hamnat i en uppfattning om gärningsmannen och ser honom kunnat passera under radarn, tror att det här blev ett resultat av alkohol och testosteron. Jag har hamnat i uppfattningen att det här är något som även kunnat hända mig eller andra, alltså inget Madsen-otyg utan en olycka, sedan kanske hjälp, ett märkligt beslut som på något sätt tycktes vara bäst då, ingen såg konsekvenserna av det. Folk tar märkliga och kortsiktiga beslut hela tiden, vi vill släta över. Hon kanske begravdes hastigt utan större planering och inte har hittats på grund av att folk faktiskt inte trampar runt precis överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in