Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det man kan säga här är väl att antigen blir det en regering som stödjs av både (S) och (M) tillsammans med något mitten parti eller så blir det extraval. Finns ju ingen som helst chans att bilda någon anna regering med de siffrorna.
Eftersom MP faller ur så blir det såvitt jag kan se en mycket knapp majoritet för M, KD och SD i denna mätning. I det läget har EBT och Kristersson sagt att man vill testa möjligheten att bilda en Alliansregering. Vill inte L och C vara med så går man nog fram ensamma.
Kruxet är väl att både M och KD även har sagt att man inte vill förhandla direkt med SD. Finns risk för svekdebatt om de ändrar sig. Avgörande blir hur SD agerar; smartast vore nog att släppa fram Kristersson, för att sen börja ställa krav. Jimmie skulle med enkelhet kunna fälla en borgerlig budget bara genom att rösta på Socialdemokraternas alternativ, vilket ger honom en stark position. Ebba och Ulf är föstås båda medvetna om att det finns ett starkt stöd bland deras väljare för att samtala med SD. Hur länge kan man ignorera det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rostere
För det första tror jag inte att du skulle vara en bra studievägledare. För det andra, mitt tidigare utlåtande är inte bara en känsla utan baserat på YouGovs senaste undersökning, samt felen på undersökningarna i senaste valet, där KD var överskattade (av både YouGov och alla andra utom SKOP, som prickade rätt genom att lägga sig lägst).
Det duger inte ifall en massa SD-sympatisörer tycker att hon är en käck tjej i debatterna, enbart ifall det översätts till KD-väljare spelar det någon roll.
För att kritisera utlåtandet måste du lämna argument till varför andra OI än YouGov är bättre på att mäta KD, eller varför överskattningarna av KD i senaste valet berodde på en sen opinionsförändring snarare än systematiska fel. Inget av detta är orimligt, men det kräver sakliga argument.
Tvärtom tror jag att det finns allvarliga brister med dagens OU. Ifall de undersökningar som vanlisar läser visar KD uppåtgående med ca. 6% kommer det istället leda till att de får färre stödröster. Samma gäller för MP som många undersökningar nu visar klart över 4% och ej i behov av stödröster. YouGov ligger för närvarande helt på tvären med många institut som haussar MP och KD just nu. Om man är intresserad av ifall KD och MP stannar i riksdagen är jag rädd att det finns en risk att man får en nagelbitarkväll på söndag.
Det kan förstås hända att du får rätt. Men du förutsätter att KD är överskattade i samma grad som senast, vilket jag inte tror är säkert. Kan inte minnas att Hägglund gjorde nåt särskilt avtryck i valrörelsen, utan det var sannolikt stödröster som lyfte partiet i slutspurten. Den här gången känns det på ett annat sätt som att partiet gör det mer av egen kraft.
Men som sagt, jag kan ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
ImamReinfeldt
Undra hur många av er som stödröstar på Ebba Busch Thor minns att hon var stark motståndare till upphävandet av DÖ? Hon riktigt bad partiet om att inte rösta för upphävning.
Vill man ha en ny x-klöver Novemberöverrenskommelse NÖ, ja rösta då på EBT.
Hon brukar snabbt ta tillfället i akt att sätta kniven i ryggen på Jimmie.
Stark är väl att ta i.
Jag vill minnas att många inte köpte hennes motstånd när det begav sig, särskilt med tanke på att hennes allierade Skyttedal och Adaktusson ledde motståndet mot DÖ. Det kändes lite som att hon i egenskap av partiordförande kände en skyldighet att försvara den överenskommelse som partiet hade ingått med Hägglund som en drivande kraft.
Nästan omedelbart efter att DÖ hade fallit så gick hon ut och ville fälla regeringen med hjälp av SD:s passiva stöd. Det förstärkte ytterligare intrycket att hon inte hade nåt emot vad som hade skett.