2018-09-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, du har sagt det 33 gånger nu, som om klimatfrågan handlade om huruvida just det gräs du ser utanför ditt fönster är grönt eller brunt. Det är som att jag skulle spana ut genom fönstret och säga "Vadå invandring? Begriper ingenting? På trottoaren mittemot går en vit medelålders kvinna och sen åker det förbi några vita i bilar. Allt är lugnt!"

Tog en längre mc-runda på ca 25 mil runt Småland, Norra Skåne, Blekinge och Halland.

Överallt kor som betade högt grönt frodigt gräs!
2018-09-05, 13:19
Medlem
Jimmie Åkesson just nu i Västervik på torget, fullsmockat med folk, tror få kommer in i butikerna efter det är så otroligt mycket folk.

SD största parti 2018!
2018-09-05, 13:23
Medlem
8711s avatar
Framförallt kan man undra varför Ipsos, Sifo och Inizio VILL ligga sämst. Man vet att man har galet för låga siffror som man ändå sänker. Inizio kapade flera procentenheter förra hösten och gick från ständig trea gällande SD till botten. Det säger väl allt.

Önsketänkande och ljug är vad det handlar om.

Citat:
Jätteskillnader i senaste opinionsmätningarna

Inför valet 2014 överskattades Miljöpartiet i mätningarna – medan SD underskattades kraftigt.

Flera mätinstitut har sedan dess ändrat metod för att ta höjd inför årets val.

Men MP fortsätter att pendla runt riksdagsspärren – och för SD skiljer det nu åtta procentenheter mellan mätningarna från Ipsos och Yougov.

– Det är väldigt anmärkningsvärt. Åtta procentenheter är långt över vad slumpen skulle ge, säger Sören Holmberg, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Citat:
I dag släppte Yougov sin sista opinionsmätning innan valet, på uppdrag av Metro. Sverigedemokraterna är största parti med 24,8 procent av rösterna i mätningen, för fjärde gången i
rad.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valmatningarna-darfor-skiljer-de-sig-sa-mycket-at/
2018-09-05, 13:25
Medlem
Man må beskylla mig för att jag inbillar. Men SD 17% i dagens Sifo, hahaha! Troligtvis friserat, för att etablissemanget nu är livrädda för ett rekordresultat för SD. Även i många landsortskommuner sitter pösiga och dryga betongsossar och nymoderater och ser feta jobbet försvinna.

Tanken är såklart att få fram en bild av ett SD på tillbakagång. För att man vet att de som har medvind stiger ännu mer.

Vi äldre minns 1991 då de sista mätningarna innan valet visade att Ian och Bert inte skulle komma in i riksdagen, men de fick väl runt sju procent.

Sifo- det står väl för Statens Indoktrinerings Falsarie Organisation.
2018-09-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det var sista spiken i kistan för Demoskops förtroende. Rena skämtet och uppenbart trams. Vi får väl se hur mycket miljöfrågan är värd på valdagen. Mp kan säkert vara en värdemätare i frågan. De lär få 3% och åker ut på öronen. Kanske de kan börja med OU istället? Det borde passa dem; de är i samma fantasibransch.
Din stil är väldigt... nordkoreansk!

Demoskop gjorde bästa telefonmätningarna 2014. 12,1 i augusti, 11,8 i september, slutmätningen floppade lite med 10,2 men det är inte värre än vad Yougov trodde på valdagen (också 10,2). Och nu görs deras mätningar 50/50 telefon/webb. Just den här mätningen om viktigaste frågor är 100% webb. Att kategoriskt avfärda det som "trams" kan ge mycket att släta över på valnatten... ingen vet, alla gissar, uteliggare som statsvetare.

Själv känner jag inte igen mig i nån plötslig miljöhysteri, däremot i raset för intresse för invandringsfrågan sista dagarna. Det ligger i luften bara. För 3 år sen satt jag med tefatsögon på helspänn när det var invandringsdebatt. Efter att den pågått nonstop sen dess är jag lätt spyfärdig. Är DU sugen på en utdragen partiledardebatt om invandringen? Två timmar av förslag på olika integrationsåtgärder? "Det är viktigt att kunna svenska språket, därför lägger vi en miljard på förstärkt SFI". "Lagen var dåligt utformad men vi valde ändå att stödja den". "Vi vill att små barn ska få återse sin mamma och sin pappa". "Vi arbetar med en gemensam asylpolitik inom EU." Jag vet inte, jag somnar nästan bara av att höra de där nötta fraserna i huvudet, så för mig personligen stämmer invandring (-6) utmärkt just idag. Fråga i övermorgon kanske jag är supertaggad.
2018-09-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Framförallt kan man undra varför Ipsos, Sifo och Inizio VILL ligga sämst. Man vet att man har galet för låga siffror som man ändå sänker. Inizio kapade flera procentenheter förra hösten och gick från ständig trea gällande SD till botten. Det säger väl allt.

Önsketänkande och ljug är vad det handlar om.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valmatningarna-darfor-skiljer-de-sig-sa-mycket-at/

Exakt. Rena falsariet.
2018-09-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi får hoppas att det blir så den här gången också. Jag vill nog invänta Sentio innan jag kommer med min egen prognos.

Om både L & MP åker ut så tar jag ledigt resten av månaden, enbart för att festa. Oavsett hur det går för SD.

Samma här, det resultatet skulle firas!
2018-09-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Man må beskylla mig för att jag inbillar. Men SD 17% i dagens Sifo, hahaha! Troligtvis friserat, för att etablissemanget nu är livrädda för ett rekordresultat för SD. Även i många landsortskommuner sitter pösiga och dryga betongsossar och nymoderater och ser feta jobbet försvinna.

Tanken är såklart att få fram en bild av ett SD på tillbakagång. För att man vet att de som har medvind stiger ännu mer.

Vi äldre minns 1991 då de sista mätningarna innan valet visade att Ian och Bert inte skulle komma in i riksdagen, men de fick väl runt sju procent.

Sifo- det står väl för Statens Indoktrinerings Falsarie Organisation.

Är det sant att mätningarna sa att Ny demokrati ej skulle komma in? Och att de sen fick 7%? Wtf?
2018-09-05, 13:42
Medlem
Bra utveckling i SKOP, men hur kan det bli differenser så snabbt. Vid en hastig coll såg jag att SD ökar till 20,3% och ändå säger en del att SD haft en dyster period och att Jimmie inte gått hem. Men jag anser att Jimmie har gått starkt och planterat frö av misstänksamhet mot etablissemanget. Säger etablissemanget A skall SD säga B. Säger etablissemanget B, så skall SD säga A.

Enligt SKOP minskar dessutom Sossar och Moderater. Detta ser ut att bli riktigt njutbart. Vänsteretablissemanget har i så många år kunnat styra vad som är sanning och vad som är konst. Nu gungar marken under dom, och det kan bli ännu värre år 2022.

Trump, Åkesson, Orban, Le Pen och många fler i Österrike, Italien, Polen, nej inte Putin. Boris Johnson.

Rita om hela den politiska kartan. Järnkansler Kasselstrand? Nej så långt går det inte.
2018-09-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Är det sant att mätningarna sa att Ny demokrati ej skulle komma in? Och att de sen fick 7%? Wtf?

Om inte jag har drabbats av demens så var det så. Jag minns en intervju dagarna före valet med Ian Wachtmeister, han skrattade klokt nog åt att de inte skulle komma in.

Det var naturligtvis ett önsketänkande från etablissemanget att NyD inte skulle komma in.
2018-09-05, 13:46
Medlem
Kul att Sifos slogan lyder Insikt, analyser och konsulttjänster i världsklass. Kan ju inte finnas en enda frisk människa som beställer undersökningar från dem efter valet när det visar sig att SD ligger drygt 10 procentenheter högre än vad de förutspådde.
2018-09-05, 13:47
Medlem
8711s avatar
Om M är nere på 16% som nästan alla nu har och S är nere på 23% så är det långt ifrån omöjligt att Sverigedemokraternas siffror på söndag kan räcka långt. Om Sentio och Yougov har mest rätt så blir SD största parti. Jag säger att det snarare blir jämnt isåfall.

Men näst största parti är det mer eller mindre klart att Sverigedemokraterna blir nu och får ta över M:s hus till riksdagsarbetet Skönt att se packet flytta ut och det nya fräscha för framtiden flytta in!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in