Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Själv hoppas jag det går bra för Lottas anhöriga i Europadomstolen, all lycka till dem! Fy fan, äckel som Martin ska väck, helt enkelt, för allt och alla. I Texas tar man mycket stor hänsyn till en gärningspersons psykopatidiagnos vid ett ev utdömande av dödsstraff. Jag är personligen väldigt anti dödsstraff öht men fan vet när det gäller just psykopater.... Men nej, det är inte jag, vi dödar inga medmänniskor, jag är/blir nöjd om de låses in forever.
Med tanke på att psykopati är välkänt att vara den högsta riskfaktorn för recidiv så undrar man osökt hur de resonerade vid en riskbedömning ända från start inom KMV.
För övrigt så söker han kontakt med psykiatrin. På Capio Maria bedöms våldsrisken vara för hög och han skickas till Beroendeakuten. I var och varannan mening i hans journaler står det att han tagit livet av två personer och suttit inne enligt egen utsago.
Han diskuteras ha paranoida vanföreställningar förutom högt intag av alkohol, narkotika och anabola.
Kryddat med svår ADHD.
Sen vill han hux flux bli utskriven. Argument till utskrivning är att han "inte klarar av att vara inlåst med tanke på lång fängelsevistelse."
Han har inte uppvisat nån aggessivitet och bedöms som " trevlig och tillmötesgående" men behöver ångeststabilisering.
Han får en tid till Liljeholmbergets mottagning men försover sig.
Två ggr kopplar han sitt tillstånd och drogande till att flickvän gjort slut.
Det här funderade jag kring. Är det nåt som diskuterats i tråden?
Tjejen som han träffar på puben innan mordet (HJ):
Citat:
"han pratade jättemycket om sig själv, och berättade att han var villkorligt frigiven."
"Han sa att han inte borde vara ute i samhället, att han redan var förstörd och att det inte fanns något man kunde göra för hTonom samt att han var farlig."
Hon är osäker på ordet farlig men han hade pratat om att han "suttit inne för någon misshandel och hon upplevde det som något han gjort i sin ungdom."
Hon upplevde det som att han "precis blivit frigiven, att han hade suttit länge i fängelse, att han nu hade alla valmöjligheter att göra någonting bra eller dåligt."
"Han sa att han ville sitta i fängelse, vi pratade om att han visste hur man skulle vara i fängelse."
(..) att han inte visste hur man skulle vara i samhället."
" det var mer att det kändes meningslöst då han inte visste om något annat liv."
" i lägenheten sa Martin att han var misstänkt för 4 mord och att han var psykopat."
"Han sa inte det om morden eller om att han var psykopat på ett skämtsamt sätt, utan mer då han pratade om sitt liv och i samband med det, han sa att det var kört för honom."
"Han var som ingenting, som lite personlighetslös. Fåordig och inte upplevt så mycket. Han var inte så pratsam. Uppgivet. Man ska nog inte säga fel sak till honom, om det berodde på att han var fåordig eller om det var någon brist det vet jag inte"
WJ, kontaktperson till Martin på Hall, 2012-2015:
Citat:
"Det var sommaren 2015, då han satt i en diskussion med andra intagna. Martin hade sagt att det var mycket lättare att vistas på rättspsykiatrin än fängelse. Då var det nån av de intagna som frågat om man kunde påverka så man hamnade på rättspsykiatrin istället.
Martin hade då sagt att om han någon gång begår ett brott eller mörda någon, så ska han se till att han söker vård innan så att det finns dokumenterat vilket gör det lättare att bedömas till rättspsykiatrisk vård."
" Det lät som undertonen var att om man planerar att göra någonting så ska man söka vård innan."
... och Martin sökte vård kors och tvärs dagarna innan.