Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
Hur kan du vara så övertygad om att HMF-anmälan kommer att läggas ned? Jag tippar att risken för en fällande dom är 50-50. Jag reagerade faktiskt direkt på vad Ahl sade, och tänkte att nu blev han lite för ilsken! Jag vill dock inte här skriva ut vad jag reagerade på, för jag vill inte ge fienden någon hjälp.
HMF är ju, som Kasselstrand sade, en lömsk gummiparagraf, och för ett invandringskritiskt parti gäller det att vara på sin vakt. Att AfS, som någon skribent här trodde, skulle låta Ohlsson eller annan jurist granska talarmanusen i förväg, tror jag inte alls.
Jag reagerade också, men framförallt på grund av frasens association med
Bevara Sverige Svenskt och skinhead-rörelsen, inte dess faktiska sakinnehåll. Om vi utgår från att basis för anmälan blir "Sverige åt svenskarna" ser jag det som synnerligen osannolikt att Ahl skulle fällas för HMF. Svensk lagstiftning definierar ju de facto svenskar som svenska medborgare, och att hävda att "Sverige åt svenska medborgare" är hets mot folkgrupp låter lite väl magstarkt även för den mest judiske åklagaren. Jag vet inte riktigt hur jurister resonerar kring "fall" likt dessa (helt jävla sjukt att vi ens diskuterar lagligheten i detta), men utgår man från Ahls egna definition av svenskar vid uttalsögonblicket, eller utgår man från något annat? Jag kan se ett scenario där Ahl frikänns
även om svenskar definieras i etnisk bemärkelse.
Å andra sidan tvivlar jag inte på att en HMF-dom mot Ahl för "Sverige åt svenskarna" skulle hjälpa AfS inför valet. Nu kom den ju dock lite för sent.