2018-09-03, 14:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Gissningar? - Initierade bedömningar!
Jo, jag bara försökte med lite falsk blygsamhet.

Jag vill nog invänta Yougov (på onsdag?) innan jag är beredd att göra min initierade bedömning.
2018-09-03, 14:26
Medlem
Oj va lågt i ipsos en chock men måste hålla med dom säger att det är riggat ingen mätning jag litar på.
2018-09-03, 14:31
Medlem
2big4yous avatar
Helt klart ser det ut som att både Ipsos och Sifo får ändra sin affärsinriktning efter valet och får börja sälja abonnemang på stringtrosor och strumpor.
Jävla skojare.
2018-09-03, 14:32
Medlem
Studsbolls avatar
Härligt med några procentenheter upp och ner samma dag; då vet man de har koll på läget. Det tråkiga är att det är uppenbart att de bara hänger sig åt gissningslekar, vilket borgar för att om inte SD får 30% på söndag och alla gissat fel så kommer någon gissa rätt och så kommer detta ältas tio gånger om dagen i fyra år till. Personligen lutar jag åt att idiotförklara samtliga OU och gå på egen uppskattning av läget.
2018-09-03, 14:33
Medlem
Smoothmans avatar
Alla dessa spretiga mätningar nu på SD visar att partiet är en mardröm att mäta. Vad händer om t ex Yougov denna vecka uppmäter stödet för SD till 25-26%? Samtidigt som en hel drös ligger kring 18-20% och Ipsos nu nere på 16,3%? Dessutom verkar ju Sifo inte riktigt kunna bestämma sig... 19,2% och nytt rekord hos dem ena dagen, 16,9% nästa dag... och en helg senare 18,1% ???

Ni som hängde i denna tråden för fyra år sedan, dagarna innan valet 2014, upplevde ni att det var lika "ovisst" kring SD då också? Gick tillbaka för några veckor sedan och läste en massa inlägg, men det är svårt att få grepp om det var lika kaotiskt då?
2018-09-03, 14:33
Medlem
Kolonns avatar
Haha falla 3 procentenheter bara sådär?

Går ju inte att ta det där seriöst. Detta är DNs drömvärld. Varför inte bara skriva att SD åker ur riksdagen?
2018-09-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Härligt med några procentenheter upp och ner samma dag; då vet man de har koll på läget. Det tråkiga är att det är uppenbart att de bara hänger sig åt gissningslekar, vilket borgar för att om inte SD får 30% på söndag och alla gissat fel så kommer någon gissa rätt och så kommer detta ältas tio gånger om dagen i fyra år till. Personligen lutar jag åt att idiotförklara samtliga OU och gå på egen uppskattning av läget.
Den metod som var mest träffsäker i amerikanska presidentvalet var just att fråga folk vem de trodde skulle vinna. Det slog OU och spelodds med bred marginal. Svårt att göra i ett flerpartisystem dock.
2018-09-03, 14:38
Medlem
Nu blir andra mätningar intressanta om det kommer fler idag om sd tappar i någon mer. Uppgång i sifo men mer eller mindre ras i ipsos det går inte ihop riktigt men läskigt är det om ipsos har rätt och att sd tappar massa väljare som går tillbaka till gamla trygga partier. Jag vill inte tro på att sd rasar men blir alltid nervös när sådana mätningar kommer för dom kan stämma omöjligt att veta.
2018-09-03, 14:41
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Nu blir andra mätningar intressanta om det kommer fler idag om sd tappar i någon mer. Uppgång i sifo men mer eller mindre ras i ipsos det går inte ihop riktigt men läskigt är det om ipsos har rätt och att sd tappar massa väljare som går tillbaka till gamla trygga partier. Jag vill inte tro på att sd rasar men blir alltid nervös när sådana mätningar kommer för dom kan stämma omöjligt att veta.
Tror du på allvar att SD bara skulle gå upp 2% sen valet efter allt som har hänt de 4 senaste åren? Inte en chans. Blir över 20 % utan tvekan.
2018-09-03, 14:44
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=86EvVbTcGSQ

Kollar man publiken på senaste torgmötena Jimmie haft är det extremt att ge SD 16% i OU, här ligger en hund begraven.

Man får givetvis bortse från skrikvänstern.
2018-09-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Tror du på allvar att SD bara skulle gå upp 2% sen valet efter allt som har hänt de 4 senaste åren? Inte en chans. Blir över 20 % utan tvekan.

Nej och jag skulle chockas om dom får 16% under 20% och jag blir besviken men det är ändå läskigt för man inte har en aning om vem som har rätt förrän man har på svart och vitt på valnatten fram till dess är det ändå bara gissningar från oss även om vi kan jämföra med förra valen.
2018-09-03, 14:47
Medlem
ElvisFans avatar
Är det verkligen seriöst av DN att anlita IPSOS som leverantör av opnionsundersökningar? Det finns potential att SD hamnar 50% över IPSOS prognos. Får vi en sådan missbedömning kan företaget knappast leva vidare, eller?

Det är orealistiskt att SD endast ökat dryga 2,5% sedan valet 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in