2018-08-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Faktum är att det är precis tvärtom, våra observationer av polstjärnan, månen och solen bevisar att jorden inte är platt.

Faktum är att t.ex solen bevisar jorden form på många olika sätt, allt från solens konstanta storlek via solnedgångar och långa dagar på södra halvklotet till något så enkelt som när/var solen går ned.
Solens oförändrade storlek kan bero på att den upplevs på olika platser av olika observatörer. De ser samma ljus fenomen manifestera sig på olika platser. En personlig upplevelse.
Citera
2018-08-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar den kröks när ljuset passerar genom ögat?

Jag har också funderat kring det där. Hur vet man egentligen vad ett objekt ser ut som utanför vår tolkning, den tolkning vår hjärna utför? Men å andra sidan eftersom vi inte ramlar omkull när vi går ner för trappan måste tolkningen vara korrekt. Varför utför hjärnan en tolkning som inte är korrekt?

Jag tycker själv att det känns märkligt att se himmel och jord gå ihop i horisonten, och hur det kan variera med tex teleskop.
Jag är bara lite anti självklart.
eller så tycker jag om å vända saker för å se om det kan finnas andra möjligheter.

Krökningen jag tänker på baseras på att vi är energi. Typ när vi rör oss allstras energi å när vi rör oss så kan det vara att vi återvänder och uppfattar som vi är nått vi inte är .
Nu är jag för trött så men nått sånt . Ju längre vi rör oss ju mera sammlas energin i samma läge. Hehe jaja du fattar

Men som du säger hjärnan gör sin tolkning. Ljudvågor stuttsar mot din hornhinna å ger fina klara bilder i färg. Våga tänka hur världen ser ut utan illusionen
Gegga kanske
Senast redigerad av troligengud 2018-08-30 kl. 23:51.
Citera
2018-08-30, 23:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag vet inte om det är fejk, för närvarande tror jag inte att det är fejk men det skulle inte förvåna mig om det förhöll sig så.

Fast det är ju ganska enkelt att kolla. Mät upp en sträcka med ett måttband och jämför med GPS:ens sträcka. Upprepa om och om igen tills du är nöjd.

En längre sträcka kan du mäta upp med en stegräknare eller en trippmätare i en bil. Jag föreslår att du bilar ned till t.ex Rom. Google maps anger att körsträckan är 255 mil - bevisa att det är en felaktig siffra.
Senast redigerad av madtop 2018-08-30 kl. 23:51.
Citera
2018-08-30, 23:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Solens oförändrade storlek kan bero på att den upplevs på olika platser av olika observatörer. De ser samma ljus fenomen manifestera sig på olika platser. En personlig upplevelse.

Jag upplever att solen är lika stor klockan 12 respektive kl 20. Och samma sak händer om jag fotograferar solen. Det betyder att dess avstånd till mig inte har förändrats, det betyder att solen är väldigt långt bort.
Citera
2018-08-30, 23:50
Medlem
Citat:
Boken innehåller inget om den platta jorden. Den innehåller felaktiga uppgifter om den verkliga (sfäriska) jorden.

Som sagt, boken innehåller ingen fakta om den platta jorden utan bara en massa felaktiga påståenden och lögner om en sfäriska jorden. Som det här t.ex

Ett felaktigt (och idiotiskt) påstående. Helikoptern och luften färdas i samma hastighet som jorden, för att förändra hastigheten måste du applicera en kraft med hjälp av motorn.

Att Dubays påstående är felaktigt kan man mycket enkelt konstatera själv: Ta ett skutt rakt upp inuti ett tåg som färdas i 200 km/h. Om du landar på samma plats som du hoppade upp så är Dubay en idiot.
Och du menar att gravitationen iscensätter tågkupén runt jorden. Denna gravitation som existerar bredvid ett obegripligt stort vakuum som dessutom expanderar, hur det nu är möjligt att ett vakuum expanderar. Om jorden var sfärisk så skulle naturligtvis det angränsade vakuumet genast slita loss atmosfären. Den tågkupéeffekt du menar att den sfäriska jorden atmosfär utgör kan naturligtvis inte existerar bredvid ett expanderande vakuum, vilket i sig är en motsägelse.
Citera
2018-08-30, 23:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag antar att du i detta fall syftar på stjärnors rotation. Jag anser att de kommer att ändra sin bana beroende av var observatören befinner sig.

Men hur kommer själva cirkeln (av stjärnspåren) bli? Helt rund eller oval? Kommer ovalens form ändras?
Citera
2018-08-30, 23:55
Medlem
Citat:
Jag upplever att solen är lika stor klockan 12 respektive kl 20. Och samma sak händer om jag fotograferar solen. Det betyder att dess avstånd till mig inte har förändrats, det betyder att solen är väldigt långt bort.
Jag upplever att soluppgång ofta har en liten sol medan en solnedgång har en större sol än mitt på dagen, dock ibland förefaller solnedgång lika stor som mitt på dagen. Hur bedöma ett avstånd med sådana förutsättningar?
Citera
2018-08-30, 23:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och du menar att gravitationen iscensätter tågkupén runt jorden.

Ja

Citat:
Denna gravitation som existerar bredvid ett obegripligt stort vakuum som dessutom expanderar, hur det nu är möjligt att ett vakuum expanderar.

Ja

Citat:
Om jorden var sfärisk så skulle naturligtvis det angränsade vakuumet genast slita loss atmosfären

Självklart inte.

Ditt problem är att du inte begriper ens den mest grundläggande fysik. Det behövs krafter för att "slita loss" saker och vakuum är ingen kraft. Om vi tittar på de krafter som påverkar den yttre delen av atmosfären så finns det endast en kraft: tyngdkraften.
Citera
2018-08-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men hur kommer själva cirkeln (av stjärnspåren) bli? Helt rund eller oval? Kommer ovalens form ändras?
Det kommer att ändras efter observatörens plats, om du bildgooglar startrails norr, syd och mitt så ser du.
Citera
2018-08-31, 00:02
Medlem
Citat:
Vi vet vad det är för "cocktail effekt", vi känner till atmosfärens sammansättning väldigt väl samt att vi kontinuerligt mäter refraktionen i atmosfären.

En betydligt intressantare fråga är hur du vet att det uppstår en "cocktail effekt" när du inte ens har koll på sammansättningen i atmosfären.
För cocktail effekt blir det alltid när man blandar kemikalier med varandra.
Hur vet man vad det är för cocktail effekt utan att verkligen undersökt det?
För du vill väl inte påstå att siffror avslöjar hur det ligger till nu
Citera
2018-08-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ja

Ja

Självklart inte.

Ditt problem är att du inte begriper ens den mest grundläggande fysik. Det behövs krafter för att "slita loss" saker och vakuum är ingen kraft. Om vi tittar på de krafter som påverkar den yttre delen av atmosfären så finns det endast en kraft: tyngdkraften.
Syre blir ju som en kraft här, syret vill ju täcka för vakuumet...
Citera
2018-08-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ja

Ja

Självklart inte.

Har du aldrig köpt vakuumförpackad mat?

Exempel på vakuum och den effekt den kan ha, om du väljer att inte kallas det för en kraft så går det bra med mig. Men vakuum används i lyftanordningar, vakuumsugar osv och de innebär avsevärd kraft men om du vill kalla det hubbabubba så går väl det bra.

Exempel på vakuum.
https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM

Du menar att sådant fenomen som beskrivs i videon existerar i det oändliga utanför jorden men gravitationen som inte ens kan hålla helium kvar vid jordytan kan motstå detta oändliga vakuum.
Det låter inte rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in