2018-08-30, 21:22
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Åkej....strunt i alla Opinionsmätningar, tror de på sin höjd kommer duga som analysmaterial för framtida studier i hur mätfelen kunde bli så stora i nåt Universitet, och att fler slutar med att mäta just politik.

Ni som vet, hur ser det ut på marken?

Hur är uppslutningen på torgmötena 2018 gentemot 2014?

Det ser ut som en avsevärd skillnad. Det ser verkligen ut som att det är MASSOR av folk på SDs möten.

Men stämmer bilden med verkligheten? Ni som sett, hur är det?

Det är i alla fall betydligt mindre stök i årets torgmöten. Enligt Polisen så var 1 500 fans på ett av torgmötena den sista tiden. Då blir det inte så roligt för vänsterpöbeln när de dyker upp.

Kolla bilderna hur det såg ut i Huddinge. Jag har bott där förut och det brukar vara ganska dött med folk. Nu var det ungefär som en rockkonsert, d.v.s folk överallt så att man knappt kunde röra sig.

https://stockholmslan.sd.se/
2018-08-30, 21:24
Medlem
Separatistens avatar
Nu är det dålig stämning ute på arbetsplatserna. Tydligen har LO identifierat en störning i sin Matrix.

https://www.di.se/nyheter/lo-manga-medlemmar-protestrostar-pa-sd/

LO oroas för medlemmarnas växande stöd för SD.

"Det råder ett veritabelt ställningskrig på våra arbetsplatser"

Vidare:

LO bedriver "ett hårt slag" på arbetsplatserna för att få medlemmarna att inte rösta på SD.

"Det är en oro vi har att stora delar av medlemskåren funderar på att rösta på ett regeringsalternativ som säger en sak före valet och gör en annan sak efteråt"
2018-08-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Åkej....strunt i alla Opinionsmätningar, tror de på sin höjd kommer duga som analysmaterial för framtida studier i hur mätfelen kunde bli så stora i nåt Universitet, och att fler slutar med att mäta just politik.

Ni som vet, hur ser det ut på marken?

Hur är uppslutningen på torgmötena 2018 gentemot 2014?

Det ser ut som en avsevärd skillnad. Det ser verkligen ut som att det är MASSOR av folk på SDs möten.

Men stämmer bilden med verkligheten? Ni som sett, hur är det?

Jag var på ett av SD:s torgmöten. Helt sjuk uppslutning, och fantastisk stämning. Förvånades av hur mycket unga tjejer det var på plats. SD är underskattade i opinionsundersökningar. Jag har minst 10 tjejer i min bekantskapskrets som komme att rösta SD. Jag frågade om de hade vågat uppge sina partisympatier om ett opinionsinstitut ringde. "- Nej" blev svaret från samtliga. Min fasta övertygelse att SD är underskattade i år, kanske tom mer än tidigare.
2018-08-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Sentio kommer imorgon.

https://mobile.twitter.com/ChangFrick/status/1035234106953670656

Stora förändringar i opinionen enligt Chang.

Kan knappast tolka detta på annat sätt än AfS har kanske 2,5-3 %, vilket kommer ge massor med stödröster från SD-are, så AfS måhända klarar 4 %?
2018-08-30, 21:28
Medlem
Kanske redan varit uppe men - ny Skop idag igen.
SD stabilt på 20,3.
Tyvärr fortsätter M backa.

https://skop.se/politik/2018/08/skops-valjarbarometer-29-augusti-2018/
2018-08-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Kan knappast tolka detta på annat sätt än AfS har kanske 2,5-3 %, vilket kommer ge massor med stödröster från SD-are, så AfS måhända klarar 4 %?

Du ska inte dra några slutsatser utifrån det. Chang gör alltid såna här uttalanden när mätningen närmar sig. Den ligger bakom betalvägg.

Det kan egentligen betyda vad som helst. De mest troliga scenarion tror jag är att:
1. SD har vuxit.
2. AfS har vuxit.
3. KD kan ha ökat på C & L:s bekostnad.
4. V har tagit från S.
2018-08-30, 21:35
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Stora förändringar i opnionen för Sentio innebär troligen att främst SDs siffra kommer att öka med tanke på att SD fick ovanligt lågt i föregående mätning vilket torde betraktas som brus, allt annat än en ökning skulle förvåna mycket. I allmänhet så är stora variationer för partierna i Sentio inget konstigt med tanke på deras förhållandevis lilla urval. Minns jag rätt så brukar de väl bara ha en drygt 700 som faktiskt svarar?

Angående AFS så skulle det vara intressant att se om herr Chang kommer särredovisa dem, men de har troligen också en väldigt stor spretighet speciellt eftersom de är ett litet parti så det skulle i så fall leda till spekulationer om deras eventuella uppgång eller nedgång - som kanske inte ens förekommit. Det som talar emot är ju givetvis det allmäna intresset som Chang vill tillfredställa, samt att det troligen bara är denna och en mätning till som gäller för Sentio innan valet.
2018-08-30, 21:40
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandssnus
Kanske redan varit uppe men - ny Skop idag igen.
SD stabilt på 20,3.
Tyvärr fortsätter M backa.

https://skop.se/politik/2018/08/skops-valjarbarometer-29-augusti-2018/

Förra valet så hände samma sak, men valresultatet visade att det var tvärtom. För Sverigedemokraternas del så råder närmast politisk stiltje i tabellerna över partisympatierna. Så var det inte inför föregående riksdagsval. Det verkar inte gå att lita på något institut den här gången.
2018-08-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Du ska inte dra några slutsatser utifrån det. Chang gör alltid såna här uttalanden när mätningen närmar sig. Den ligger bakom betalvägg.

Det kan egentligen betyda vad som helst. De mest troliga scenarion tror jag är att:
1. SD har vuxit.
2. AfS har vuxit.
3. KD kan ha ökat på C & L:s bekostnad.
4. V har tagit från S.

Allt detta du skriver är nog ganska troligt, men vill lägga till en sak!

De senaste veckorna har vädret rättat till sig med regn nästan i hela landet, så MP störtdyker för ingen tror på deras snack om klimatet!
2018-08-30, 22:01
Medlem
Ursäkta jag har inte följt tråden så samvetsgrannt idag. Men förstår någon hur SIFO bara på en dag kunde trycka ned siffrorna för SD?

Jag tror absolut inte att folk har lämnat SD för att rösta på AfS. Tappet till AfS skedde för många månader sedan och påverkar inte alls nu. Några tveksamma, men högst lite i tiondels procent kan ha tillfälligt valt KD. För nu har Ebba plötsligt sagt att hon inte tror på mångkultur och alla vet att hon innerst inne inte gillar böneutrop, hucklen, imamer och överdriven HBTQ.

Visserligen går nu regim-media full in för att sänka SD men det brukar inte fungera. Till och med veteraner i FN-uppdrag, artister, radiokanaler, hela regimens verktyg arbetar för att sänka SD. Men verkligheten finns där ute och dessa DDR-metoder borde inte fungera.

Jag är övertygad om att SD ligger runt 22,5%, det är min dagskurs och i min bubbla och utanför densamma är det väldigt många som röstar SD nu.
2018-08-30, 22:17
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ursäkta jag har inte följt tråden så samvetsgrannt idag. Men förstår någon hur SIFO bara på en dag kunde trycka ned siffrorna för SD?

Jag tror absolut inte att folk har lämnat SD för att rösta på AfS. Tappet till AfS skedde för många månader sedan och påverkar inte alls nu. Några tveksamma, men högst lite i tiondels procent kan ha tillfälligt valt KD. För nu har Ebba plötsligt sagt att hon inte tror på mångkultur och alla vet att hon innerst inne inte gillar böneutrop, hucklen, imamer och överdriven HBTQ.

Visserligen går nu regim-media full in för att sänka SD men det brukar inte fungera. Till och med veteraner i FN-uppdrag, artister, radiokanaler, hela regimens verktyg arbetar för att sänka SD. Men verkligheten finns där ute och dessa DDR-metoder borde inte fungera.

Jag är övertygad om att SD ligger runt 22,5%, det är min dagskurs och i min bubbla och utanför densamma är det väldigt många som röstar SD nu.

SIFO har blivit som du med att sätta fingret i luften och känna av dagssifran (;
Jag tror dock mer på dina siffror.

Håller med. Mycket märkligt att SD backar så mycket på en dag (och i synnerhet som flera dagars mätningar utgjorde de största delarna av mätningarna). Lögn, förbannad lögn och statistik...
2018-08-30, 22:18
Medlem
Nu är jag mer påläst. Eftersom SIFO sviker totalt blir Skop räddningsplankan. Det har gjorts fyra undersökningar i augusti och utvecklingen från den första undersökningen till den sista, som redovisades 29 augusti är att M gått från 17,1% till 15,5%----S har gått från 24,5% till 25,4%---- och SD har gått från 20,1% till 20,3%.

M är underskattade och Sozzarna är överskattade, anser jag. SD är stabila på 20,3%. Jag ser inget ras. Jag ser inte heller någon som helst fanflykt till AfS.

Nu finns det saker som kan påverka SD positivt. Jag menar glädjepriset på bensin. Underskatta inte hur mycket folk hatar höga bensinpriser. Sedan är jag övertygad om att Jimmie är hjälten i P3-krisen. Finns ingen anledning att jamsa med i regim-medias trams.

Med en dåres envishet hävdar jag att SD har 22,5% nu, och det kan stiga.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2018-08-30 kl. 22:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in