2018-08-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Återgång från SD till KD?

Novus rapporterar alltså att KD nu ligger över sitt resultat från föregående val (4,6) genom en plötslig ökning med ett halvt KD från 3,5 till 5,3. Det verkar högst osannolikt.
Novus kommenterar i sin analys med ”Den underliggande osäkerheten verkar vara stor, även om man visste vilket parti man skulle rösta på om det var val för en vecka sedan (förra väljarbarometern) så har många ändrat sig till denna vecka.”

Nyckelordet är underliggande. Den synliga osäkerheten har krympt (andelen osäkra har minskat från 6,9 i förra Novus till 4,8 idag), men samtidigt finns det alltså ett fenomen med att tidigare säkra väljare nu hoppar mellan partierna under ytan, vilket lär vara mest negativt för partier med hög andel säkra väljare – och där ligger SD i topp.
2018-08-30, 08:45
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Värdelöst är väl att ta i. Man får bara se siffrorna i relation till andra. Vad tror du?
Vad jag tror har jag redovisat.
För några sidor tillbaka. Jag baserar mitt "troende" på vad opinionsinstituten kommit fram till och skiter i spelbolag, diverse egna omräkningstabeller, anekdoder och annat fanstyg.
Ps. Tilläggas kan att den här tråden handlar om SD och inte om andra partier som vissa har svårt att stava till.Ds
Senast redigerad av Powergirl 2018-08-30 kl. 08:47.
2018-08-30, 08:54
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Sådana indikationer, och annat småprat man plockar upp från olika arbetsplatser, tror jag är betydelsefulla för att förstå och kunna förklara det som kommer att ske på valkvällen.
OI plockar inte upp det här på rätt sätt.

Även om bilderna såklart säkert är tagna ur en fördelaktig vinkel, så har jag reagerat på hur fullt det är (i flera led) och att publiken är spridd i ålder och utseende. Det ger intrycket av en folkrörelse.

Att möten också fungerar som knäppgöksmagneter för buande Vänsterhens är nog mest ett problem för Vänstern, som har ett äkta demokratiproblem. Möjligt att mobbingen snarare lockar fler till SD, men Vänstern är experter på kontraproduktivitet de få gånger de faktiskt gör något.

Blder på sossarnas möten, där känns det mer som man tvingat ut lokala pensionärsföreningen och facket. Så ser en döende folkrörelse ut, för det är inte flera led och stora luckor.

En röst på ett parti är ett mindre för ett annat.
Om du läser om släktträffar där 18 av 20 röstat SD i interna omröstningar har du sannolikt läst dem här. Om du skulle gå in på vänstersidans favvosidor kommer de att kunna berätta om att MP ökar i de interna släktträffs/arbetsplats-omröstningarna.

Det vore naturligtvis trevligt om det existerar någon okänd faktor som gör att vi undervärderar SD och att de hamnar över 30%. Det tror jag om och när jag ser det. Släktträffar och arbetsplats-anekdoter är heller inte pålitliga. Det enda vi har att stödja oss på är de olika OI's historik.

Nu har jag i varje fall förtidsröstat och det fick bli MP i alla kuverten.
2018-08-30, 08:57
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För några sidor tillbaka. Jag baserar mitt "troende" på vad opinionsinstituten kommit fram till och skiter i spelbolag, diverse egna omräkningstabeller, anekdoder och annat fanstyg.
Ps. Tilläggas kan att den här tråden handlar om SD och inte om andra partier som vissa har svårt att stava till.Ds
Tagga ner dig nu! Frågan till dig gäller vad du tror om de olika OI's trender i nuläget. Så vad har du för åsikt om t ex Novus och Sifo vilkas trender i nuläget divergerar?
2018-08-30, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Novus kommenterar i sin analys med ”Den underliggande osäkerheten verkar vara stor, även om man visste vilket parti man skulle rösta på om det var val för en vecka sedan (förra väljarbarometern) så har många ändrat sig till denna vecka.”

Nyckelordet är underliggande. Den synliga osäkerheten har krympt (andelen osäkra har minskat från 6,9 i förra Novus till 4,8 idag), men samtidigt finns det alltså ett fenomen med att tidigare säkra väljare nu hoppar mellan partierna under ytan, vilket lär vara mest negativt för partier med hög andel säkra väljare – och där ligger SD i topp.
Novus är/ett skitbolag som var sämst på att mäta SD förra valet. Att de skulle lyckas bättre detta val kan ju förstås vara möjligt, men det finns än så länge ingen evidens för det. Snart har vi facit.
2018-08-30, 09:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Tagga ner dig nu! Frågan till dig gäller vad du tror om de olika OI's trender i nuläget. Så vad har du för åsikt om t ex Novus och Sifo vilkas trender i nuläget går emot divergerar?

Kan ju bara kommentera nuläget för SD i den här tråden och där skulle jag vilja säga att trenden är oförändrad mot tidigare dvs de ligger tämligen stilla. När det gäller de olika mätinstituten har jag också kommenterat det förut men gör det igen. De flesta opinionsinstitut har även lagt till en webbpanel efter valet 2014 och det borde innebära att differensen mot Sentio/YouGove minskat. Nu är det emelertid så att den har istället ökat efter valet. Vilket är mer en svårförklarligt.
2018-08-30, 09:05
Medlem
Citat:

Det gäller att vara öppen för motståndarnas argument och visst måste man erkänna att möjligheten finns att de professionella statistiker som arbetar på SIFO eller Novus faktiskt vet vad de gör.

Om ett par dagar vet vi vem som har rätt och sedan gäller det försöka förstå varför det blev som det blev.
2018-08-30, 09:11
Medlem
Citat:
De flesta opinionsinstitut har även lagt till en webbpanel efter valet 2014 och det borde innebära att diffensen mot Sentio/YouGove minskat. Nu är det emelertid så att den har istället ökat efter valet. Vilket är mer en svårförklarligt.

Det finns ingen anledning att tro att Webbpaneler med automatik skulle lösa problemet. Särskilt inte om Webbpanelen är rekryterad från den grupp som svarar på telefonmätningar. Som jag förstått det så använder SIFO sin webbpanel för att följa hur opinionen förändras (alltså vilka partibyten som äger rum) och inte för att skatta nivån på opinionsstödet.

Är problemet att folk inte litar på SIFO så lär ju det problemet finnas i både telefon- och webbmätningarna. Nu viktas ju webben som 10% i SIFO och det skall bli kul om de viktar upp webben efter valet. Det skulle ju vara en indikation på att de lyckas bättre där. Då kanske problemet är att folk inte vill uppge partisympati i telefon när en annan person lyssnar men att varumärket SIFO kanske inte är problemet i sig.

Vi får se helt enkelt
2018-08-30, 09:12
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Kan ju bara kommentera nuläget för SD i den här tråden och där skulle jag vilja säga att trenden är oförändrad mot tidigare dvs de ligger tämligen stilla. När det gäller de olika mätinstituten har jag också kommenterat det förut men gör det igen. De flesta opinionsinstitut har även lagt till en webbpanel efter valet 2014 och det borde innebära att differensen mot Sentio/YouGove minskat. Nu är det emelertid så att den har istället ökat efter valet. Vilket är mer en svårförklarligt.
Bra så. Kul att höra hur du värderar trendförändringarna. Själv blir jag mest frustrerad. Vad eller vem i hela världen ska man lita på. Nu har jag inte kollat den glidande trendförändringarna mellan alla institut som bespottats i tråden, och Sentio/Yougov. Kanske någon annan har någon klok mening i frågan.
2018-08-30, 09:24
Medlem
Emolls avatar
Vad är det här gjort att SD minskat i varje mätundersökning denna sommaren mer eller mindre? De låg ju runt 25% ett tag. Nu nere på 18% enligt novus. Det är alltså mer än 250.000 människor som ska ha ändrat sig... Hur fan är det möjligt att folk är så lättlurade?

Visst det har spridits godhetsknarkande propaganda på Facebook hela sommaren där man jämför SD med hur Hitler tog sig till makten på 30 talet, vilket folk köper som smör. (svenska är dumma i huvudet).
Överlag väldigt mycket negativt om SD under sommaren.. Men nu får de fan sluta tappa...
2018-08-30, 09:27
Medlem
Citat:
Nu backar SD i Novos men enligt 8711 och hans gelikar är det väl bara Sifos uppgång för SD som räknas. Sifo detta "värdelösa" institut ja det var inte jag som skrev det tidigare i tråden.

Vad tror du att SD får Powergirl?
2018-08-30, 09:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Trenden är att SD kommer att göra sitt bästa val sedan demokratin infördes i Sverige. Sozzarna sitt sämsta.

I stort sett så är det de institut som ger SD högst siffror de som ger de lägsta för SAP. Och vice versa. Det är också en trend. De som har svårast att mäta SD har det lätt att mäta S. Eller.....

Att Sifo ger SD all time high 10 dagar före valet är inte kattskit. Eftersom de av MSM och regimtrogna politiska kommentatorer anses vara de mest seriösa tillsammans med SCB. Alltså är SD numera större än någonsin ända in i Rosenbad.

SD 25 procent i valet. Plus minus 2 procent är enligt mig idag det troligaste valresultatet.
Jag är helt enig med dig. Det jag funderar på är varför t ex Novus nu går ordentligt ner när Sifo's mätningar visar ett stabilt läge för SD, möjligen lätt upp. Om man använder "Franz" omräkningsfaktor för Sifo(1,33) skulle SD hamna på 25,5% i nuläget. Är det tillfälliga ryck eller är det Novus nära förhållande till SVT som styr?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in