2018-08-29, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
(FB) smulrton82 bannlyst för 1.08

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tack. Har fått infon därifrån ja.

Ok. Det är alltså beviset för mordhot. Då vet jag.
Citera
2018-08-29, 03:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Det är alltså beviset för mordhot. Då vet jag.

Slutledningen är som följer:

1. Någon har blivit mordhotad av någon användare här genom PM. PM:et har rapporterats till moderatorer. Mordhot är att beteckna som brott mot regel 1.08, dvs personangrepp.

2. Den som blivit bannlyst för personangrepp här i tråden är Smulrton82

Vad är det du tvivlar över? Att någon har blivit mordhotad?
Citera
2018-08-29, 04:30
Medlem
Citat:
Slutledningen är som följer:

1. Någon har blivit mordhotad av någon användare här genom PM. PM:et har rapporterats till moderatorer. Mordhot är att beteckna som brott mot regel 1.08, dvs personangrepp.

2. Den som blivit bannlyst för personangrepp här i tråden är Smulrton82

Vad är det du tvivlar över? Att någon har blivit mordhotad?

Ifrågasätter slutledningsförmågan; någon påstår att någon har blivit mordhotad och någon har blivit avstängd för personangrepp; anser inte att det i sig bevisar att den som har avstängts har mordhotat.
Citera
2018-08-29, 05:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ifrågasätter slutledningsförmågan; någon påstår att någon har blivit mordhotad och någon har blivit avstängd för personangrepp; anser inte att det i sig bevisar att den som har avstängts har mordhotat.

Finner du några andra användare från tråden som blivit bannlysta pga regel 1.08?
Citera
2018-08-29, 08:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Finner du några andra användare från tråden som blivit bannlysta pga regel 1.08?

Antar att man vid ett så allvarligt brott blir avstängd med omedelbar verkan?

Så man kan väl dra den slutsatsen att det är Smultron82?

Det finns tyvärr fler användare som har ett mycket aggressivt kommunikationsmönster, men detta ska inte leda till att spekulationer ska kunna hindras, även om det är obekvämt för vissa.

Det är hemskt för den person som blivit mordhotad även om vi är anonyma här. Men andra härskartekniker som förekommer i tråden kan hämma diskussionen och skrämma användare.

Eftersom den nu bannlysta användaren även är ett troll (se mitt tidigare inlägg där jag bevisar detta), drar jag den slutsatsen att personen inte har personlig kännedom om fallet eller någon av de i involverade personerna och att mordhoten inte gör att man kan dra några slutsatser i mordfallet.

Det verkar alltså så att spekulationer om HD (SD?) som utlöste något hos trollet.
Man blir ändå ganska tagen av att det finns människor som går så långt. J-a svårt att förstå faktiskt. Tur att forumet är anonymt!

Men tyvärr finns det sådana som skrider till verket också.
Så man borde inte bli förvånad.
Citera
2018-08-29, 08:49
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Antar att man vid ett så allvarligt brott blir avstängd med omedelbar verkan?

Så man kan väl dra den slutsatsen att det är Smultron82?

Det finns tyvärr fler användare som har ett mycket aggressivt kommunikationsmönster, men detta ska inte leda till att spekulationer ska kunna hindras, även om det är obekvämt för vissa.

Det är hemskt för den person som blivit mordhotad även om vi är anonyma här. Men andra härskartekniker som förekommer i tråden kan hämma diskussionen och skrämma användare.

Eftersom den nu bannlysta användaren även är ett troll (se mitt tidigare inlägg där jag bevisar detta), drar jag den slutsatsen att personen inte har personlig kännedom om fallet eller någon av de i involverade personerna och att mordhoten inte gör att man kan dra några slutsatser i mordfallet.

Det verkar alltså så att spekulationer om HD (SD?) som utlöste något hos trollet.
Man blir ändå ganska tagen av att det finns människor som går så långt. J-a svårt att förstå faktiskt. Tur att forumet är anonymt!

Men tyvärr finns det sådana som skrider till verket också.
Så man borde inte bli förvånad.
Mordhot är speciellt, men som du säger används andra härskartekniker. Man tycker kanske att det inte är så farligt, anonymt som det är. Men det hämmar effektivt.
Själv kan jag inte förstå hur man utan förvarning kan få ur sig svavelosande svordomar och hat på grund av inlägg som inte ens är riktat mot den egna personen, utan bara innehåller olika resonemang. Det är obegripligt. Visst kan debatten bli hätsk, men då är det ju gräl som seglar upp och övergår från irritation till ilska.
Hursomhelst. Nu måste vi ta oss samman. Annars vinner trollet och galningarna. Jag har blivit ordentligt utsatt, dock inte mordhot, och jag har aldrig spekulerat om SD eller HD, så det finns mer.
Jag tror dessutom att det är något lurt runt dec 2014 - våren 2015. Att den försvunna loggen kom tillbaka är lika konstigt som att den försvann tills någon kan visa på hur det skulle ha gått till.
Citera
2018-08-29, 08:53
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Inget nytt? Någon gripen, mer misstänk..m.m.?
Citera
2018-08-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Smulrton82 var ju iofs bara ett troll, enligt min mening. Hens texter i tråden var speciella också, men mordhot var ju verkligen att ta det för långt. Hemskt.
Så du, Rosamund, vet att det är Smulrton82 som står bakom dessa hot?
Citera
2018-08-29, 09:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jaha, då var vi där igen. Om det är något som du kan vara säker på så är det att det finns något konkret som talar för SD som GM. Hur många gånger ska det behövas förklaras för dig att SD är skäligen misstänkt och att han även varit häktad på denna misstankegrad?
Nja, huruvida det finns något "konkret" som skulle tala för att SD är gärningsmannen är väl just vad det råder delade meningar om. Det här har ju också att göra med vad man lägger för innebörd i orden. T.ex. tror Leif GW Persson att man inte har något "vitalt" på SD, eftersom han annars inte skulle åka in och ut på det här viset.

Åklagaren ansåg sig t.o.m. ha något som skulle räcka för att få SD häktad på sannolika skäl, något som tingsrätten alltså inte höll med om. Vid den senaste häktningsförhandlingen upphävde därför tingsrätten häktningen och försatte SD på fri fot.

Min gissning är att åklagaren tyckte sig i olika omständigheter (kanske främst den tidigare misshandelsanmälan från 2017) kunna se ett "mönster" som tolkas som att SD kan vara GM. Andra tror att det här var olyckliga sammanträffanden som gjorde att han blev misstänkt.

Igår riktade SD:s advokat kritik mot utredningen: ”Det är oacceptabelt att en människa lever under misstanken om brott under tre månader utan att förundersökningen påskyndas”.
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt
Senast redigerad av Draifos 2018-08-29 kl. 10:13.
Citera
2018-08-29, 09:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Kan man få fram fingeravtryck på en kropp?

Jag läste/såg ett fall i USA (minns dock inte vilket) där man lyckades knyta gm til offer genom fingeravtryck på offrets hals.

Vad jag förstår är det dock inte vanligt och det är förenat med svårigheter att få fram. De finns en mängd olika tekniker för att identifiera fingeravtryck och tekniska svårigheter kan ofta uppstå om offret legat länge, om det utsatts för fukt och kyla (ex kylrum) och annat.

"Eva Marie Thörnström vid SKL säger till Expressen att det är möjligt att säkra fingeravtryck från mänsklig vävnad. – Det finns sådana fall dokumenterade. Svårigheten ligger i att kroppen utsöndrar samma slags ämnen som finns i fingeravtrycket, säger hon. "

https://www.expressen.se/nyheter/spar-efter-mordaren-pa-mohamad/

http://www.iowaiai.org/hidden-evidence-latent-prints-on-human-skin/

Så i detta fall är det nog osannolikt att man skulle kunna hitta just fingeravtryck på huden tror jag. Jag har också sett något fall där man genom att jämföra den misstänktes hand mot blåmärken på halsen, kunde se att handstorleken och formen på hand/fingrar passade exakt.

I Mantorpfallet använde man olika tekniker på olika material. Men jag såg också att man sökte efter t ex fingeravtryck på hård matrial som t ex tejp, kylskåp, mobil, glas, flaskor osv, medan på mjuka material där man misstänkte att mördaren tagit med sina händer sökte man efter DNA istället. Det var på ställen som byxor(tyg).

Man förstår när man läser igenom en FUP att det tar lång tid att gå igenom dessa analyser.
Varje tekniskt fynd, kan prövas med en mängd olika tekniker för att få fram ett positivt svar.
Citera
2018-08-29, 10:13
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Inget nytt? Någon gripen, mer misstänk..m.m.?

Nope, inget nytt förutom att SD’s advokat beklagat sig över tiden det tar och åklagaren svarat att de inte kan göra något då de väntar på svar från NFC.

Detta offentligt i någon tidning, troligtvis NA, för några dar sedan.
Citera
2018-08-29, 10:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, huruvida det finns något "konkret" som skulle tala för att SD är gärningsmannen är väl just vad det råder delade meningar om. Det här har ju också att göra med vad man lägger för innebörd i orden. T.ex. tror Leif GW Persson att man inte har något "vitalt" på SD, eftersom han annars inte skulle åka in och ut på det här viset.

Åklagaren ansåg sig t.o.m. ha något som skulle räcka för att få SD häktad på sannolika skäl, något som tingsrätten alltså inte höll med om. Vid den senaste häktningsförhandlingen upphävde därför tingsrätten häktningen och försatte SD på fri fot.

Min gissning är att åklagaren (liksom flera här i tråden) tycker sig i olika omständigheter, kanske främst den tidigare misshandelsanmälan från 2017, kunna se ett tydligt "mönster" som tolkas som att SD kan vara GM. Andra tror att det snarare var olyckliga sammanträffanden som gjorde att han redan tidigt blev misstänkt.

Igår riktade SD:s advokat kritik mot utredningen: ”Det är oacceptabelt att en människa lever under misstanken om brott under tre månader utan att förundersökningen påskyndas”.
https://www.metro.se/artikel/advokatens-kritik-i-lena-fallet-oacceptabelt

Men det håller väl de flesta med om antar jag, att något konkluderade (vitalt) som binder honom till brottet helt och hållet kan man inte ha.

Men tror som du själv säger att det finns flera omständigheter som pekar tydligt åt hans håll. Nu hoppas jag på de många proven man har tagit och analyserna av det man samlat in.

I mitt letande efter något om fingeravtryck på BO hittade jag denna artikel. Visserligen från dec -17, men problemen är ju detsamma som då skulle jag tro:
(min fetning)

"Problemet är inte nytt. Så sent som i somras fick Nationellt forensiskt centrum, NFC, kritik av Riksrevisionen för de långa handläggningstiderna. Analyserna av vapen har länge dragit ut på tiden, men just nu är det fingeravtrycken som tar längst tid. Över 2.000 gamla utredningar väntar på analys av just fingeravtryck och det skapar långa väntetider, något som kammaråklagare Anne Sjöblom i Uppsala fått erfara. I fallet med ett styckmord i Luthagen fick hon vänta i nio månader på att få svar från NFC.

– Det var ett fingeravtryck i blod, så det var ju väldigt viktigt bevisning. Och svaret kom inte förrän målet skulle upp i hovrätten, alltså efter att domen fallit i tingsrätten, säger Anne Sjöblom som ser flera negativa konsekvenser.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/brottsoffer-drabbas-nar-analyssvar-drojer

Så det kan absolut finnas "vitala" bevis i något av de prov som tagits men ännu inte är analyserade.
Man kan ju inte ha hundratals prover på förtur. Man får välja något prov som man tror kan vara avgörande.

Och jag har hopp om att kommunikationsanalysen kan ge viktiga och avgörande pusselbitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in