2018-08-27, 17:29
Medlem
gempochis avatar
Citat:
En viss särskrivning och felstavning kan godkännas om det framgår vilket parti som avses.

Det är länsstyrelsen som vid den slutliga sammanräkningen gör bedömningen om vad som är en godkänd valsedel.

detta känns ju inte alls säkert, vad är det som säger att nån som hatar sd inte kan välja o kasta många valsedlar det står "SD" på?
Citera
2018-08-27, 18:19
Medlem
coreyhartfanclubs avatar
Chansa inte. Skriv det fullständiga namnet på partiet du röstar på. Utan särskrivningar. Skriv ihop. Det har man glädje av även utanför val, ska tilläggas. Är man rädd för att valfusk ska man vara medveten om att det är ens rättighet att få vara med när rösterna ska räknas om man vill, så att det går rätt till.
Citera
2018-08-27, 19:43
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Val 2018
/Moderator
Citera
2018-08-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gempochi
detta känns ju inte alls säkert, vad är det som säger att nån som hatar sd inte kan välja o kasta många valsedlar det står "SD" på?

De kastas inte. Om nåt mongo tar lagen i egna händer och lägger den bland ogiltiga kommer den att godkännas senare.
Citera
2018-08-29, 07:50
Bannlyst
Enligt "den arge blatten" så räcker det inte med att skriva SD.
Skriv Sverigedemokraterna och var noga med att stava rätt.
Citera
2018-08-29, 08:03
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Enligt "den arge blatten" så räcker det inte med att skriva SD.
Skriv Sverigedemokraterna och var noga med att stava rätt.

"Hittar du ingen valsedel på det paritet du ska rösta på, så går det bra att skriva partiets namn på en blank valsedel. Det går också bra att skriva partiets förkortning, vilket är en nyhet för i år. Göran Bäckman valansvarig på länsstyrelsen uppger att valsedeln ska gälla om det framgår vilket parti rösten avser."
https://www.st.nu/artikel/allmant/medelpad/guide-till-valet-och-kvalet

"En blank valsedel godkänns om partinamnet är skrivet med:
versaler
gemener och
vanliga partiförkortningar
En viss särskrivning och felstavning kan godkännas om det framgår vilket parti som avses. "
https://fragor.val.se/org/valmyndigheten/d/skriva-partinamn/
Citera
2018-08-29, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
"Hittar du ingen valsedel på det paritet du ska rösta på, så går det bra att skriva partiets namn på en blank valsedel. Det går också bra att skriva partiets förkortning, vilket är en nyhet för i år. Göran Bäckman valansvarig på länsstyrelsen uppger att valsedeln ska gälla om det framgår vilket parti rösten avser."
https://www.st.nu/artikel/allmant/medelpad/guide-till-valet-och-kvalet

"En blank valsedel godkänns om partinamnet är skrivet med:
versaler
gemener och
vanliga partiförkortningar
En viss särskrivning och felstavning kan godkännas om det framgår vilket parti som avses. "
https://fragor.val.se/org/valmyndigheten/d/skriva-partinamn/
Det hade jag inte litat på.
Med lite vilja kan man nog få SD till SO eller nåt.

Det finns nog en anledning till att detta är nytt för i år...
Senast redigerad av Bubba33 2018-08-29 kl. 08:16.
Citera
2018-08-29, 08:15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Det hade jag inte litat på.
Med lite vilja kan man nog få SD till SO eller nåt.

Vad du litar på skiter jag fullständigt i. Det står uttryckligen att förkortningar är okej.
Citera
2018-08-29, 08:17
Bannlyst
Citat:
Vad du litar på skiter jag fullständigt i. Det står uttryckligen att förkortningar är okej.
Då är du lättlurad.
Citera
2018-08-29, 08:21
Bannlyst
Citat:
Jag förstod nu att du vill att SD-röster ska ogiltigförklaras så nu förstår jag ditt resonemang...
Citera
2018-08-29, 08:22
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeachParty
Jag känner många förstagångsväljare och flera av dessa är av det kvinnliga könet.
De tänker rösta på Sverigedemokraterna men är lite nervösa för att ta deras röstsedlar när man har ett dussintals nyfikna ögon som övervakar minsta rörelse, och att ta blanka röstsedlar är för de flesta synonymt med att rösta på SD.

Dessa faktorer sammanlagda kan innebära ett stressmoment som gör att man kan stava fel eller skriva lite otydligt.

Med tanke på att vissa partiers valsedlar mer än gärna kasseras och hamnar i papperskorgen får mig att undra ifall det är tillräckligt att skriva SD på valsedeln eller betraktas den då som en ogiltig röst?

Ta valsedlar från alla partier är mitt råd.

SD är INTE giltigt att skriva.

Det ska stå "Sverigedemokraterna".

Med stor bokstav.

Inget annat.

Allt annat i tråden är valpåverkans kampanjer.
Citera
2018-08-29, 08:26
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
De kastas inte. Om nåt mongo tar lagen i egna händer och lägger den bland ogiltiga kommer den att godkännas senare.

Tror du på tomten också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in