2018-08-28, 15:50
Medlem
Gjorde ett IQ-test och fick 90 med standardavvikelsen 15. Betyder det att jag lika gärna kan ha 105?
Citera
2018-08-28, 15:53
Medlem
Keldons avatar
Nej det betyder det inte. Standardavvikelse 15 innebär ett mått på den genomsnittliga avvikelsen från snittet. Det är inte samma sak som felmarginal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Standardavvikelse
Citera
2018-08-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Nej det betyder det inte. Standardavvikelse 15 innebär ett mått på den genomsnittliga avvikelsen från snittet. Det är inte samma sak som felmarginal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Standardavvikelse

Så vad du försöker säga är att det är kört. Jag är svagbegåvad?
Citera
2018-08-28, 15:56
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Så vad du försöker säga är att det är kört. Jag är svagbegåvad?

Sannolikt är du under medel på att lösa IQ-test. Men ta det inte så allvarligt. En annan dag får du ett annat resultat, om du t.ex. sovit bättre och varit mer fokuserad eller odistraherad. Var det inte ett övervakat test så hade jag inte brytt mig om resultatet alls.
Citera
2018-08-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Var det inte ett övervakat test så hade jag inte brytt mig om resultatet alls.

Och implikationen är?
Citera
2018-08-28, 16:10
Medlem
AX64s avatar
Knepigt att förklara men provar. Tanken med IQ-tester är att de flesta får ett resultat kring 100. Ligger du över är du smartare än större delen av befolkningen. Ligger du under så är du mindre smart. 100 är genomsnittet i befolkningen men är flytande då befolkningen kan bli smartare eller dummare över tid. Centreringen på IQ 100 sker med hjälp av en referensgrupp där man förstås inte bara inkluderar de som får exakt 100 som resultat utan även folk omkring 100-strecket för att få ett verkligt medianvärde. För att de runt 100 verkligen ska vara majoriteten av gruppen av deltagarna tar man med även de som ligger lite under och över tills man fått med en majoritet av gruppen. I fallet för ditt test tar man alltså med alla som har upp till och ned till 15 poäng åt endera håll. Det innebär att gruppen som man centrerat 100-strecket på (som tillsammans alltså har ett genomsnitt på 100) inkluderar alla resultat mellan 85-115 poäng. Gruppen utgör en majoritet som tillsammans ger medianintelligensen för större delen av befolkningen.

Ditt resultat på 90 betyder att du här lägre intelligens än de flesta i befolkningen, men att du fortfarande är del av majoriteten av befolkningen. Skulle du ha fått ett resultat på under 85 eller över 115 så tillhör du minoriteten.
Citera
2018-08-28, 16:39
Medlem
För en normalfördelning ligger ca 67% av observationerna inom en standard avvikelse upp och ner från medelvärdet. Sen ligger 95% av observationerna inom ca 2 st. avv. Det betyder att om snittet är 100, då har 2/3 delar mellan 85 och 115, och 95% har mellan 70-130. På motvarandesätt har ca 16,5% under 85 respektive över 115%.
Hälften har över snittet och hälften under snittet. Har du 90, och snittet är hundra samt st.avv. 15; ligger du ungefär i 25:e percentilen. Dvs 25% har lägre och 75% har högre.
Citera
2018-08-28, 17:04
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Och implikationen är?
Det finns massor av test online som är rent skräp. Likaså uppskattningar av historiska personers IQ som aldrig ens luktat på ett test.

Vill du veta din IQ gör du ett riktigt övervakat test som rättas av en psykolog. Enklast görs detta i Sverige antagligen via föreningen Mensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in