2018-08-26, 20:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Absolut inte på påsken, herregud! Speciellt om han dubbelfikade förra påsken också?
Klart avvikande beteende.
(Kunde inte låta bli)

Ja vilken skum filur alltså 😂
Nu saknas bara andra kvinnor som träder fram och berättar om hans hot och våldtendenser mot dem också.
Mycket osannolikt om han beter och betett sig okej mot samtliga kvinnor i sitt liv hittills men helt tvärtom mot LW.
Har aldrig sett ett sådant fall med en man som varit två olika motsatta karaktärer i sina relationer med det motsatta könet, därför är denna fråga av stor vikt för mig för att kunna bedöma SD:s skuld.
Citera
2018-08-26, 20:42
Medlem
Philomenas avatar
Kan bara instämma i de som uppmanar till ignorerande av vissa språkligt mycket varierade skribenter här. Personer som skriver i olika trådar med helt olika språkliga förmågor och personas, med varje gång påstådd koppling/kännedom/"anhörighet" eller liknande till inblandade emedan de mest bara provocerar eller tillför hätskhet, innebär inget konstruktivt för tråden och det fortsatta samtalet samt övertygar inte i sin koppling till fallet eller relevans. Om en person utan att rå för det lider av t ex dyslexi så ser språkmönstret annorlunda ut och är framförallt konsekvent mellan olika trådar varpå jag inte finner att tråden ska hysa något medlidande och lägga ner energi på att försöka uttolka några kråkfötter hos en skribent som medvetet genom ett aktivt eget val försvårar för oss att läsa hens inlägg och därmed får tråden att tappa fokus. Skribenten tillför heller inget substantiellt utan ägnar sig åt personangrepp eller oneliner-utrop där hen försvarar MGM utan argument mer än versaler eller upprörd svada utan kommatering. I annat fall än att skribenten ifråga slutar bete sig som dummare än vad hen är så tycker jag att vi rör oss vidare i tråden och håller fokus på det som framkommer och blicken över denna låga nivå i en tråd om något så allvarligt som ett mord. Nog om detta från mig, men bara ett instämmande i vad Notknapparen och Tjackarn påpekat!
Citera
2018-08-26, 20:44
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Oavsett svenskars fikavvanor eller ej - man kan dessutom fråga sig varför SD i Nordsjö-loggarna tycker så synd om LW som "med kryckor, broddar och möda tog sig fram på isen".

Men, enligt Sköllersta-loggen samma dag var han uppenbarligen inte tillräckligt chevalerisk för att ge henne skjuts hem (då hon enligt sina egna uppgifter på andra sociala medier hade svårt att köra bil under tiden hon behövde kryckor). Eller lät han henne sitta ensam i bilen och vänta, medan han fikade "julkakor till påsk" hos CO-paret

Mja... här får man tänka så det knastrar när blåa tigrar vaknar till om söndagarna. Kanske LW var så utpumpad av att stappla skadad på isen att hon föredrog att vila i baksätet, framför ännu en påtår och tretår.
Frågan är om bladen i almanackan har bläddrats i all hast. Att trycka copy paste sju gånger är lika ovanligt för SD som att missa kameralinsen vid ett kaffebord för LW.
Nordsjö-äventyret var 7 cachar vid en sjö norr om Kumla om jag inte missminner mig. För mig som inte är hemma i trakterna, bara på ett ungefär var ligger Sköllesta samt CO-parets hem i förhållande till Nordsjön och Örebro?
Citera
2018-08-26, 20:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu saknas bara andra kvinnor som träder fram och berättar om hans hot och våldtendenser mot dem också.
Mycket osannolikt om han beter och betett sig okej mot samtliga kvinnor i sitt liv hittills men helt tvärtom mot LW.
Har aldrig sett ett sådant fall med en man som varit två olika motsatta karaktärer i sina relationer med det motsatta könet, därför är denna fråga av stor vikt för mig för att kunna bedöma SD:s skuld.
Klart avvikande beteende om han inte hotat och blivit anmäld förut?
Det har han nog tänkt ut den fulingen.
Citera
2018-08-26, 21:05
Medlem
Philomenas avatar
Jag försöker än en gång att läsa ikapp tråden då jag bara läst den snabbt nu i helgen och den varit rörig men noterar att ni undersöker någon slags diskrepans i geocachingloggar där det å ena sidan framgår att SD och LW ska ha cachat tillsammans i vår (vilket då skulle kunna användas för argument mot uppgifterna i tråden om att hon skulle ha undvikit honom/varit rädd för honom samt hans kontaktförbud från HD) och det å andra sidan inte verkar stämma då LW själv inte loggat dessa cacher?

Frågor:
1. Uppfattar jag det rätt som om ni i tråden, mer insatta i geocaching, försöker reda ut om SD antingen bakdaterat/lagt till falska uppgifter för att påverka bilden av hans relation med LW eller att LW av någon anledning valt/glömt/inte haft möjlighet att logga dessa?

2. Utöver att vår bild av SDs och LWs relation kan påverkas av eventuella i tid närliggande loggar som bevisar att de tagit dessa tillsammans, på vilket sätt är detta intressant? Jag ifrågasätter absolut inte att det är intressant utan undrar då jag själv inte är så insatt i geocaching och lite trött efter en lång helg, vilka möjliga slutsatser man kan hamna i kring detta.

Angående HD:
Ser även att Honan6 noterat HDs textliga likgiltighet då hon snart efter mordet var ute med JG och tog LWs cache. Detta har jag även reagerat på och ihop med mycket annat så har det varit just HDs totala likgiltighet och glada tillsynes tillitsfulla myssemestrande med den mordmisstänkte mannen hon är på väg att skiljas med som fått mig att fundera över HDs inte bara inblandning utan rentav motiv och möjlighet som GM. Jag vet att polisen har SD som MGM och att intet annat yppas men tänker att ifall HD är GM så kan nog många spår leda åt samma håll och det i ett tidigt skede kan vara knepigt att skilja på ifall de hjälpts åt i efterhand och då båda lämnat några bevis. Ser man till alibi i den närmsta släkten så tänker jag att det nog inte vore helt orimligt att tänka att det kan vara en härva av schyssta alibin där ifall HD mördat LW. Många i hennes närhet, t ex geocachande föräldrar som inte verkar ha något emot den långvarigt otrogne, svekfulle (han svek sin fru då hon mådde psykiskt dåligt efter att ha fött barn enligt tråden) och mordmisstänkte SD kanske har sett HD lida i alla år och när hon tappat kontrollen så kan de intet göra annat än att stötta henne av missriktad empati? Har HD så bra alibi som folk vill påskina? Vi vet inte. Hon kan så klart ha jobbschema-alibi eller alibi från någon utomstående som knappast ljugit men vi vet inte. Å andra sidan verkar polisen helt ointresserad av HD eller är de det? Jag skulle gärna vilja höra hur polisen tänker kring SD som ensam GM och ev hjälp från personer i närheten som HD och JG eller om det är helt solklart, ifall fler hjälpt till, vem som verkligen är GM och vilka som då "bara hjälpt till" före, under tiden eller "bara" efter. Jag är helt klart med på att vi bör följa upp HD samt JG mycket mer här i tråden.
Citera
2018-08-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Bra notering. Om det är en cache från 19 februari 2015 som tagits bort, så vet vi ju inte i efterhand vad hon skrev i den. Däremot har hon på sitt Instagram några inlägg från den aktuella dagen:

Kanske det kan ge någon vägledning vad hon gjorde eller var hon befann sig den aktuella dagen/dagarna?

Jag försökt titta mer på vad som försvunnit och har jämfört den nya och den gamla statistiken (hade versionen med 4800 loggar öppen i en webbläsare så det behövdes inga tjuvtricks).

Rent allmänt så är det tillåtet att radera loggar (fast kanske inte alltid så uppskattat), en cacheägare har kanske gjort en oavsiktlig åtgärd och det kan också inträffa fel i systemen.

Jag har listat skillnaderna som jag tyckte mig se nedan. Det verkar inte direkt motsvara en befintlig cache i Örebro län. Det skulle kunna vara någon form av raderad logg från en arkiverad cache iofs, eller så har man ändrat något grundattribut. Risken med att söka på uppgifter på detta sätt är förstås att man riskerar att misstänkliggöra någon helt oskyldig cacheägare som bara verkar passa in.
Samtidigt så är det ju lite märkligt att radera en logg efter mer än tre år.

Beträffande Tjackarismygs fråga så tog det några minuter att hitta det datum som saknades, man tittar på totalen år för år tills man hamnar på rätt år och så läser man på månaderna. LW hade också en svit på 550 dagar i rad som bröts nu vilket gjorde det extra lätt att hitta dagen som saknades.
Det är nu alltså bara Most consecutive days with finds: 278, from 2014-05-17 to 2015-02-18

Jämförelse statistik data 2018-08-21 (nu aktuell statistik i project-gc) mot föregående vecka

Saknas 1 cache och en caching day i Feb 2015
Saknas 1 Traditional (nu 2808 cacher mot 2809 tidigare)
Saknas 1 D 2.5 och T 2.0 (D/T för cachen)
Saknas 1 Finds by size för other (kan vara en nano eller så är storleken en del av "problemet")
Saknas 1 Finds by found date för den 19 (datum cachen loggades)
Saknas 1 Finds by hidden date för December (cachens utplaceringsmånad)
Saknas 1 Finds by hidden date för den 20 (cachens utplaceringsdatum)
Saknas 1 Finds by hidden month för 2014 (cachens utplaceringsår)
Saknas 1 cache på höjden 25 till 50 meter över havet

Hidden date kan avvika från publiceringsdatum.

Ingen skillnad vad avser Finds by owner (alltså 25 eller mindre antal cacher loggade av denna cacheägare), eller så släpar statistiken för denna uppgift.

Skillnader för positiva attribut

Saknas 1 Take less than 1 hour
Saknas 1 Recommended for kids
Saknas 1 Recommended at night

Inga skillnader för negativa attribut

Ingen skillnad på geografisk information vad jag kan se, troligen så släpar bara statistiken för denna uppgift.
Tidigare 4595 loggar i Sverige, 2405 i Örebro län och 1691 i Örebro kommun.

Den borttagna loggen är 90 ord lång (minskning från 918,883 till 918,793 ord)
Det saknas 9 km i sammanlagd cache to cache distance
Antalet funna och arkiverade cacher verkar ha ändrats från 713 till 712 (antingen en avarkivering eller radering av en arkiverad logg?)
Citera
2018-08-26, 21:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tänk, jag som trodde det var en första gång för allt. En som aldrig mördat förr kommer alltså aldrig att göra det heller?
Citera
2018-08-26, 21:25
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Och vad vill du säga med det inlägget?
Självklart har han inte varit våldsam mot alla kvinnor han känner. Män som har kontrollerande och svartsjuka tendenser visar oftast detta endast mot kvinnor de har/haft en relation med.
Inte mot andra familjemedlemmar, vänner och kollegor osv. Därför blir många i deras närhet chockad när sådant kommer fram för de hade de aldrig kunnat gissa för ”han är ju så trevlig”
Så du kan nog inte avgöra hur hans relation med Lena varit genom att titta på hur han är mot andra kvinnor.
Så naiv är inte ens du.
Han har dock ett grovt/gränslöst sätt att tala om kvinnor. Redan där tycker i alla fall jag att det brister lite när det kommer till repekt för kvinnor.
Senast redigerad av flixa81 2018-08-26 kl. 21:28. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-26, 21:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Kan SD ha tagit bort LWs logg
från någon av hans egna cacher?

Vad skulle anledningen vara? Jag tycker också att det är intressant att det inte verkar stämma med loggar men undrar hur ni tänker kring motiv för att någon skulle gå in och mixtra med dem nu. Kan man se när en logg blir ändrad? Ni får ursäkta en komplett mugglare som inte kan geocaching alls men ändå är nyfiken på hur tankarna kring geocachingen har bäring på detta. Rent spekulativt så har man ju undrat ifall mordet skulle ha någon slags koppling till denna hobby ifall GM är en av de mycket intresserade av detta. Att lekfullheten, beteendet att lägga ut (villo-)spår, problemlösandet osv som varit GM behjälpligt som geocachare även skulle varit honom till nytta vid mordet. T ex att han kan ha lockat ut LW med hjälp av något geocaching-relaterat och sedan dolt spåren samt gäckar oss alla i tråden och utanför på samma manér. När ModestyBlaiser upptäckte mordcachen i Örebro så var det nog som hon sa bara en slump men man började tänka på att mordet kanske hade likheter ändå med denna hobby. Antingen om det var planerat och GM är riktigt sjuk eller ifall det skedde i vredesmod men hen efteråt ändå nyttjat skina skills för att sopa igen spåren.
Citera
2018-08-26, 21:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Och vad vill du säga med det inlägget?
Självklart har han inte varit våldsam mot alla kvinnor han känner. Män som har kontrollerande och svartsjuka tendenser visar oftast detta endast mot kvinnor de har/haft en relation med.
Inte mot andra familjemedlemmar, vänner och kollegor osv. Därför blir många i deras närhet chockad när sådant kommer fram för de hade de aldrig kunnat gissa för ”han är ju så trevlig”
Så du kan nog inte avgöra hur hans relation med Lena varit genom att titta på hur han är mot andra kvinnor.
Så naiv är inte ens du.
Han har dock ett grovt/gränslöst sätt att tala om kvinnor. Redan där tycker i alla fall jag att det brister lite när det kommer till repekt för kvinnor.

Jag skrev ju i just relationer med kvinnor. Det är i princip omöjligt att en man är bra i alla tidigare relationer men helt motsatt karaktär i en enda.
Det återstår att se vad övriga kvinnor säger. De lär ju bli förhörda om SD:s karaktär.
Citera
2018-08-26, 21:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tänk, jag som trodde det var en första gång för allt. En som aldrig mördat förr kommer alltså aldrig att göra det heller?

Det är du som skriver om mord. I mitt inlägg skriver jag om hot och våldtendenser. Det är en helt annan sak.
Citera
2018-08-26, 21:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är du som skriver om mord. I mitt inlägg skriver jag om hot och våldtendenser. Det är en helt annan sak.
Det finns en första gång för allt. Brottslighet såväl som annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in