2018-08-23, 14:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Skop mätning 16-22 augusti

Moderaterna 17,1
Liberalerna 6,3
Centerpartiet 8,2
Kristdemokraterna 4,6
Socialdemokraterna 24,5
Vänsterpartiet 9,2
Miljöpartiet 5,8
Sverigedemokraterna 20,1
Feministiskt initiativ 1,7
Övriga partier 2,6

Tja... vad ska man säga? Skop är Skop när det gäller SD. Deras underskattning av SD i valet 2014 är inte så smickrande: Sept1: 9,4%. Sept2: 8,1%. Genomsnitt ger 8,8% och valresultatet hamnade på 12,9%. En underskattning på ca 46%.

Känner inte till hur/om/på vilket sätt Skop har viktat om sedan förra valet. Men även om de nu skulle ha bättrat sig markant och "bara" underskattar SD med ca 25%, så skulle dagens siffra motsvara 25,1%. Men detta blir rena spekulationer och inget annat, är det någon därute som vet hur Skop viktat om sedan 2014?

Svårt att få grepp om detta institut, deras undersökningar kommer som mycket ojämna spridda skurar - tre, fyra eller sex månader mellan mätningarna. Har man tur kommer de åtminstone varannan månad. Vad betyder ens 20,1% eller deras föregående mätning på 20,7% i sammanhanget?
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-23 kl. 15:04.
2018-08-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vi ser nu tydligt i SKOP att samtidens film fått Sverigedemokrater att lämna sitt parti i drivor, detta tillsammans med moderater som i solidaritet lämnar sitt parti. Det gör märkligt nog också Socialdemokrater och centerpartister. Gruppen från dessa partier tågar i stället till Fi, Miljöpartiet och KD, då man är besvikna på attacken på folkhemmet. Jag vill poängtera att rörelserna till mp inte har något med klimatfokuset att göra. Det är samtidens film som styr.

Frågor?
lämnar i drivor?
Skop:
Sverigedemokraterna
16-22/Aug 20,1
jun-jul 20,7
maj-jun 19,0
mar-apr 16,7
jan-feb 15,5
2018-08-23, 14:50
Medlem
8711s avatar
Skop, augusti:

S 24,5% (-1,4)
V 9,2% (-1,1)
Mp 5,8%% (+2,3)

SD 20,1% (-0,6) Stabil, bra och hög siffra för att vara Skop med stor underskattning!

M 17,1% (-2,1)
C 8,2% (-1,9)
L 6,3% (+1,4)
Kd 4,6% (+1,3)
2018-08-23, 14:55
Medlem
SKOP är varken bättre eller sämre än andra Institut men innan vi kastar resultaten i papperskorgen vill jag uttrycka min glädje av att S faller med 1,4%. Sossarnas långsamma fall fortsätter. Jag har emellertid de sista dagarna "känt" att Sossarna tar tillbaka lite lite från V och kanske undviker katastrof. Det är märkligt att M faller så mycket, det måste vara en felmätning.

SD drar i denna mätning ifrån M och knappar in på S. 20,1% måste betraktas som en framgång i dagsläget, eftersom man i juni noterade 19,0 och i juli 20,7%. Minus 0,6 det kallar jag för brus.

Jag ser alltså i dagsläget att S kan öka lite men min våta dröm är att dom faller, faller, faller. Eftersom KD nu har på endast några dagar haft två mycket allvarliga skandaler, kan det finnas ett nytt tryck att lämna KD och förhoppningsvis går några över till SD.

Realistiskt har KD just nu 4,5% på grund av Thors Hammare, hon är duktig, och låt dom sjunka till 4,0% och placera dessa 0.5% på SD.
Valarbetet var i går i Kristianstad tror jag men idag i Kalmar var det endast ett spritkök, glöm mina funderingar.
2018-08-23, 15:00
Medlem
Skönt att se frånvaron av ras i slla fall i SKOP. Känns ju annars som motvind just nu. Vad gäller övriga sjuklövern är det svårt att förstå vad som sker. Att centern tappar är underbart. Jag har ju gett profetior om att C kan hamna under 4% och än finns chansen till det, trendväljarna är ju som sagt flyktiga och nu flyger de.

Men varåt läcker SD? Jag trodde att S valrörelse, med sin enorma och rutinerade valorganisation skulle ta tillbaka tidigare S-väljare från SD, men S sjunker ju också. Märkliga icke-mönster.
2018-08-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Förvånar mig att Centern, Liberalerna, KD och MP ligger så uselt i dessa mätningar. Har de inte begripit att det är online, på sociala plattformar, som stora delar av befolkningen lever sina liv idag - främst på kvällar, nätter och helger?

SD:s överlägsenhet och dominans på nätet är monumental, tack vare gräsrötterna och en partiledning som hänger med i utvecklingen. De spelar i en helt egen division. Märkligt att de andra partierna lämnat detta fält i stort sett helt öppet för SD...

https://www.svd.se/sd-och-afs-utklassar-ovriga-partier-satter-agendan
Det har de nog definitivt gjort (och det är väl förmodligen också den mest eftersökta väljargruppen, människor i produktiv ålder, eller unga pensionärer), men de är helt enkelt utklassade i antal. Och när 7K interagerar på nätet så får de miljoner syrliga frågor och kommentarer - till den grad att deras medverkan på fejjan på öppna sidor förmodligen är kontraproduktiv. Om valet avgjordes på nätet skulle SD få absolut majoritet i riksdagen.
Senast redigerad av Fnysington 2018-08-23 kl. 15:28.
2018-08-23, 15:48
Medlem
Ja det stämmer att totala röster va media inte så långt borta Clinton vann med ca 2% men dom bomma helt i lokala mätningar i vissa stater speciellt rostbältet. Hillary åkte inte ens till vissa av dom staterna så säker var hon men jag vet inget annnat parti i något land som varit underskattade hela tiden som sd varit det är spooky att folk i Sverige är så rädda för att säga att dom är emot etablissemanget.

20.1% i skop bra resultat för sd jag trodde dom skulle få under 20%.
Senast redigerad av bobalding 2018-08-23 kl. 15:50.
2018-08-23, 15:48
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Fast opinionsmätningarna hade rätt! Clinton fick fler röster än Trump bara inte i rätt delstater.

LA Times hade Trump som segrare och det förklarades med att man använde självrekryterade webbpaneler. I deras webbpanel hade man en svart amerikan som valde Trump. Det extrapolerades till att fler svarta amerikaner än väntat skulle rösta på Trump. Sedan kickades denne väljare från webbpanelen eftersom man tyckte att han var icke-representativ.
Det gjordes mätningar på delstatsnivå också, vilka alla i genomsnitt gav Hillary Segern. I synnerhet Wisconsin bommade man grovt.

LA Times missade totalresultatet fullständigt, jag tror att de var 5 pe fel på nationsnivå.
2018-08-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Har faktiskt ingen aning och intresserar mig heller inte så mycket. Är nog allt mellan himmel och jord.
Tror dock inte nåt växande AfS som vissa drömmare hoppas på. Till det är dom alltför anonyma.

Är du övertygad AfS har under 1% så tror du alltså PP och MED har 1-2% vardera. Det låter troligt.
2018-08-23, 16:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Är du övertygad AfS har under 1% så tror du alltså PP och MED har 1-2% vardera. Det låter troligt.
Övriga kan va allt från Kalle Anka partiet till SPI Välfärden, Norrbottenspartiet, Nya Partiet, Enhet, Junilistan, Ny Framtid, Pensionärspartiet, Sjukvårdspartiet samt AKP, Kpml(r) etc etc. :-)
Jag vet inte, du vet inte...
Med tanke på att i alla andra OU har övriga en mycket lägre siffra så väljer jag att tro på dom.
2018-08-23, 16:34
Medlem
Engelitzs avatar
Moderaterna har alltså tappat 8% i Skop sen mars! Hade det varit Sd hade det varit förstasidesnytt i en vecka, och Lena Mellin hade förutspått att Jimmie avgår redan innan valet.

Det ser bra ut och vi kan nog förvänta oss minst 25% för Sd. .
2018-08-23, 16:45
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

Blanka röster brukar uppgå till 1-1,5%. Pp har troligen runt 1%. MED skulle jag gissa ha runt 0.5%. Då återstår runt 0.8-1.2% till AFS

Nu använde jag yougov övrig-kategori som referens.
Senast redigerad av tlcswe 2018-08-23 kl. 16:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in